مجروحان تصادفات رانندگی10برابر کشته‌‌ها است

هر ساله در کشور ۱۰برابر تعداد افرادی که در سوانح رانندگی کشته می‌شوند، مجروح شده و آسیب‌دیده داریم. قربانعلی دری نجف‌آبادی، دادستان کل کشور در همایش تقدیر از بازرسان افتخاری کنترل نامحسوس راهنمایی و رانندگی کشور که به همت معاونت راهنمایی و رانندگی ناجا برگزار شد، با اعلام این مطلب، افزود: متاسفانه امروزه مساله تصادفات رانندگی در کشور به یکی از مسائل تلخ تبدیل شده است که هم دولت را به سبب هزینه‌های در برداشته متاثر می‌کند و هم باعث می‌شود تا مردم خسارت دیده و مجبور به تحمل آسیب‌های فراوانی شوند. وی با اشاره به این مطلب که آمارهای بین‌المللی نشان دهنده پر حادثه بودن کشور ما است، گفت: متاسفانه آمارهای کشته‌شدگان و مجروحان در کشور ما از یک روال طبیعی نسبت به کشورهای دیگر برخوردار نبوده و همین امر باعث پرحادثه تلقی شدن کشور ما است.

دری نجف‌آبادی با اشاره به این مطلب که ما هر دو سال یک بار در کشور یک سانحه دلخراش زلزله در پیش داریم و به این ترتیب کشور ما در معرض همه نوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی قرار دارد، گفت: همین امر باعث شد تا آمارهای جاری دلالت بر این داشته باشد که ما جزء ۱۰ کشور اول جهان در بروز حوادث هستیم. وی همچنین خاطرنشان کرد: همانگونه که باید در خصوص بلایای طبیعی مانند زلزله خود را قوی کرده و آمادگی مقابله با آنها را داشته باشیم باید در زمینه حوادث و سوانح رانندگی نیز خود را مسوول دانسته و سعی در از بین بردن آنها داشته باشیم.

دادستان کل کشور همچنین گفت: سالانه در جهان و در حوادث رانندگی یک‌میلیون کشته و ۵۰میلیون نفر مجروح می‌شوند که سهم ایران ۲۷هزار کشته و ۲۷۰هزار مجروح است. وی خاطرنشان کرد: در مساله تصادفات جاده‌ای و سوانح رانندگی نمی‌توان تنها مردم را مسوول دانست بلکه سازمان‌ها و نهادهایی همچون خودروسازی نیز باید سعی کنند و موظفند تا خودروهای ساخت خود را استاندارد کرده و کنترل خاصی را برآنها داشته باشند. دری ‌نجف‌آبادی در خاتمه از وزارت راه نیز خواست تا با تدبیری گره‌های کور محورهای پرتردد و حادثه‌خیز کشور را باز کنند و با یک سرمایه‌گذاری عمیق‌تر در خصوص آزادراه‌ها و راه‌آهن کشور باعث کاهش نرخ کشته شدگان شود.

در ادامه این جلسه سردار رویانیان، معاون راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: ۴۰۲۲ نفر مامور و بازرس کنترل نامحسوس ترافیکی و راهنمایی و رانندگی در کشور مشغول فعالیت هستند. وی افزود: خوشبختانه با تصویب قانون جدید نحوه اخذ جرائم در مجلس شورای اسلامی در شور اول رای آورده که در حال حاضر در کمیسیون قضایی مجلس در حال بررسی و تجدید نظر است. وی با اشاره به این نکته که پس از گذشت ۳۵ سال برای اولین بار است که قانون نحوه اخذ جرائم در کشور تغییر می‌کند، گفت: یکی از بندهای مهم این قانون رسیدگی به جایگاه و اختصاص جایگاه ویژه به بازرسان کنترل نامحسوس ترافیکی کشور است. وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از نهادهای حکومت مردمی و دموکراسی نظارت و بازرسی همه جانبه مردم آنهم به صورت محسوس و نامحسوس است، گفت: خوشحالیم که ابراز کنیم که با توجه به تصویب این بند از قانون جایگاه بازرسان نامحسوس از همیشه محفوظ‌تر و محکم‌تر شده است.

رویانیان با اعلام این که عملکرد سال ۸۴ و ۸۵ بازرسان نشان از کاهش درصد میزان تخلفات راهنمایی و رانندگی در کشور دارد، گفت: در عین حال تاکنون از سوی بازرسان ۱۸۳هزار مورد جرم ثبت شده است که برای همه آنها از سوی محاکم قضایی اعلام جرم شده و برگه‌های جریمه به در منزل آنها فرستاده شده است. وی همچنین با اشاره به این مطلب که در سال ۸۲ رشد تعداد مجروحین ناشی از تصادفات ۸/۳۲درصد بوده است، گفت: این رشد در سال ۸۴ به ۵/۱۱درصد رسیده است که نشان از عملکرد موثر شما بازرسان در کنترل نامحسوس راهور ناجا دارد.

معاون راهنمایی و رانندگی ناجا همچنین خبر از توقف و انتقال به پارکینگ ۳۱۴۲ دستگاه خودرو در سال ۸۵ داده و گفت: در کنار این تعداد ۱۳۳۵ فقره خودرو نیز در جاده‌های کشور متوقف شده‌اند.