معاون اول رییس‌جمهور‌ی، ریز تعرفه جدید خدمات تشخیصی و درمانی در بخش دولتی در سال ۱۳۸۵ را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، وزارت رفاه و تامین‌اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ کرد. به گزارش خبرگزاری «مهر»، در این ابلاغیه تعرفه خدمات درمانی و بیمارستانی به شرح زیر ذکرشده است:

۱ ـ ضریب تعرفه داخلی، ۲۷۰۰ریال

۲ - ضریب تعرفه بیهوشی، ۱۸هزار و ۱۰۰ریال

۳ - ضریب تعرفه جراحی، ۳۱هزار و ۵۰۰ریال

۴ ـ ضریب تعرفه دندانپزشکی، یک‌هزار و ۱۰۰ریال

۵ ـ ضریب تعرفه فیزیوتراپی، یک‌هزار و ۳۷۰ریال

هزینه اقامت در اتاق‌های سه تختی و بیشتر (هتلینگ) در بیمارستان‌های بخش دولتی

۱ـ بیمارستان درجه یک، ۱۱۵هزار و ۷۰۰ریال

۲ـ بیمارستان درجه دو، ۹۲هزار و ۶۰۰ریال

۳ـ بیمارستان درجه سه، ۶۹هزار و ۳۰۰ریال

تبصره۱ـ مبنای رشد نرخ هزینه اقامت در بخش دولتی برای سایر تخت‌‌های بیمارستانی و همچنین اتاق‌‌های یک تختی و دو تختی تا ۱۵درصد رشد نسبت به تعرفه‌‌های سال ۱۳۸۴ خواهد بود.

تبصره۲ـ نرخ هزینه اقامت (هتلینگ) در بخش‌های مراقبت ویژه در بخش دولتی تا ۱۵درصد نسبت به نرخ سال ۱۳۸۴ اضافه می‌شود.

تبصره۳ـ پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر بر مبنای تعرفه اقامت سه تختی بخش دولتی خواهد بود.

سهم بیماران

الف ـ فرانشیز پرداختی توسط بیماران بیمه شده توسط سازمان‌های بیمه‌گر پایه در سال ۱۳۸۵ برای خدمات بستری و سرپایی برابر سال ۱۳۸۴ خواهد بود. بدیهی است مابه‌التفاوت رقم مذکور از تعرفه‌‌های بخش دولتی سال ۱۳۸۵ اعم از خدمات بستری و سرپایی به عنوان تخفیف از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی محسوب می‌شود.

ب ـ فرانشیز خدمات درمانی بستری برای بخش دولتی، ۱۰درصد می‌باشد.

تبصره ـ پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر بر مبنای تعرفه‌‌های بخش دولتی مصوب سال ۱۳۸۵ خواهد بود.

ج ـ فرانشیز پرداختی توسط بیماران برای کلیه خدمات سرپایی معادل ۳۰درصد تعرفه‌‌های مصوب سال ۱۳۸۴ و با رعایت بند « الف» می‌باشد.

تبصره ـ پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر در مورد خدمات درمانی سرپایی بر مبنای تعرفه‌‌های مذکور در این تصویب‌نامه خواهد بود و در مورد سایر خدمات سرپایی در بخش خصوصی، فرانشیز مربوط ۳۰درصد تعرفه‌‌های مصوب بخش دولتی و با رعایت مفاد بند « الف»خواهد بود.

بیمه‌شدگان اجباری مشمول قانون تامین‌اجتماعی که به مراکز درمانی متعلق به سازمان تامین‌اجتماعی مراجعه می‌کنند، از پرداخت فرانشیز موضوع این بند معاف هستند.

ـ براسـاس تبـصره ۳ ماده واحـده قانون اصـلاح قـانون تعزیرات حکومتی ـ مصوب ۱۳۷۳ـ مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن لغو تعرفه‌‌های مصوب و ابلاغی سازمان نظام پزشکی برای سال ۱۳۸۵، سقف تعرفه‌‌های بخش خصوصی سال ۱۳۸۵ براساس تعرفه‌‌های مورد تصویب کارگروه پنج نفره منتخب رییس‌جمهور‌ که تایید شده به مهر دفتر هیات دولت است، اصلاح می‌شود.

ـ نرخ حق سرانه بیمه خدمات درمانی در سال ۱۳۸۵ برابر ۳۸هزار و ۹۰۵ریال تعیین شده است که نسبت به سرانه سال گذشته ۳۵هزار و ۵۰ریال، ۱۱درصد رشد داشته است.

ـ سهم کارکنان دولت از سرانه معادل یک سوم حق سرانه منظور و ملاک محاسبه خواهد بود.