دریافت کارت از Dell برای نصب نکردن ویندوز

گروه کامپیوتر- یک مرد اهل شفیلد انگلستان با عدم نصب ویندوز روی کامپیوتر Dell خود توانست مبلغ این سیستم عامل را از این شرکت باز پس گیرد. به گزارش بی بی سی دیو میشل که یک برنامه‌نویس آزاد کامپیوتری است قصد داشت که سیستم عامل لینوکس را روی کامپیوتر خود راه‌اندازی کند و به کپی ویندوز ایکس پی که به صورت نیمه نصب روی کامپیوتر جدیدش قرار داشت، احتیاجی نداشت.

وقتی او برای نخستین بار شروع به کار با کامپیوتر خود کرد، روی توافقنامه نصب ویندوز گزینه مخالفت را انتخاب کرد.

بر اساس این توافقنامه اگر شخصی مایل به استفاده از ویندوز روی کامپیوتر نباشد می‌تواند برای دریافت مبلغ این نرم‌افزار با شرکت سازنده تماس بگیرد.

پیش از آقای میشل افراد متعددی تلاش کرده بودند که از مایکروسافت بابت عدم استفاده از نرم‌افزارش هزینه دریافت کنند، اما اغلب موفق نبودند.

هر زمان که یک سازنده کامپیوتر مانند Dell یک کامپیوتر به فروش می‌رساند باید هزینه یک کپی از سیستم عامل ویندوز که روی آن کامپیوتر نصب شده را به مایکروسافت بپردازند.

در حالی که هم‌اکنون اغلب کامپیوترهای خانگی که فروخته می‌شوند سیستم‌عامل درخواستی خریدار را به همراه دارند، اما هنوز هیچ سازنده لپ‌تاپی به جز ویندوز انتخاب دیگری در اختیار خریداران قرار نمی‌دهد.

آقای میشل برای این که نصب نشدن ویندوز را روی کامپیوتر خود ثابت کند از تمام لحظه لحظه کار اولیه با کامپیوتر دل خود عکسبرداری کرده بود.

وی می‌گوید: من رکوردهای شفافی از آنچه در موافقتنامه آمده بود با عکسبرداری به دست آوردم.

وی این اسناد را برای راه‌اندازی یک دعوی حقوقی می‌خواست. او سپس نامه ای به دفتر شرکت Dell نوشت، هر چند در این نامه اسناد دیجیتالی و تحلیل‌های عکاسی خود را ضمیمه نکرده بود.

او منتظر پاسخ نشست، هر چند تصور می‌کرد که ادامه این کار را باید در دادگاه پیگیری کند، اما از شرکت Dell با وی تماس گرفتند و خبر بازپرداخت مبلغ ویندوز را به وی اطلاع دادند.

میشل می‌گوید: فقط دو روز پاسخ آنها طول کشید و واقعا متعجبم که چقدر ساده انجام شد.

تمامی ‌آنچه وی به عنوان عدم استفاده از ویندوز دریافت کرد بالغ بر ۵۵ پوند شد.

چند روز بعد از شرکت Dell با وی تماس گرفتند و به او گفته شد که این کار را از روی خوش نیتی انجام داده‌اند.

به‌رغم آن که میشل هم‌اکنون با دریافت پول دیگر حق استفاده از ویندوز را ندارد، اما شرکت Dell حتی از وی دیسک نصب ویندوز را نیز طلب نکرده است.

میشل می‌گوید: البته این جای خوشحالی ندارد که این پول را Dell به من پرداخت کرده نه مایکروسافت، اما اگر کاربران دیگر نیز چنین عملی را انجام دهند می‌توان امیدوار بود که Dell و دیگر شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ این سیاست خود را تغییر دهند.