استاندارد‌ اندپورز و سیر تکامل آن

ابوالفضل جعفری

بخش پایانی

در ۱۹۷۶ S&P از سوی کمیسیون بورس و ا‌وراق بهادار(SEC) حائز شرایط برای شناخته شدن به عنوان موسسه رتبه‌بندی NRSRO اعلام می‌گردد و از این پس SEC آن را به عنوان یکی از این موسسات معرفی می‌کند. NRSRO‌ها موسسات رتبه‌بندی می‌باشند که رتبه‌بندی‌های خود را بر مبنای روش‌های آماری انجام داده و به صورت ملی در سراسر آمریکا به عنوان موسسه‌ای شناخته می‌شوند که SEC در قوانین خود بر رتبه‌بندی ارائه شده از سوی آنها تکیه می‌نماید. این موفقیت ناشی از مقبولیتی است که S&P به واسطه انجام رتبه‌بندی‌های مستقل، بی‌طرفانه، قابل اعتماد و شفاف کسب می‌نماید.

در اواخر دهه ۷۰ خدمات رتبه‌بندی اعتباری S&P در این صنعت گسترش یافته است و رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه ( از نظر توانایی پرداخت خسارت‌های وارده به بیمه‌شوندگان) آغاز می‌شود. همچنین رتبه‌بندی شرکت‌های اوراق بهادار مانند بانک‌های سرمایه‌گذاری و نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک آغاز می‌گردد.

همچنین برنامه‌ای در جهت برگزاری سمینارهای اوراق قرضه از سوی S&P ترتیب داده می‌شود که این شرکت را بعنوان نخستین شرکتی که سمینارهایی در راستای تشریح فرآیند رتبه‌بندی و معیارهای مورد‌استفاده‌اش، برگزار می‌نماید، در صنعت رتبه‌بندی مطرح می‌کند. S&P‌، روش‌های رتبه‌بندی خود را به شکل سیتماتیک و مدون درمی‌آورد که نتیجه آن انتشار نخستین کتاب درباره معیارهای رتبه‌بندی است.

در سال ۱۹۸۱نخستین شماره کردیت ویک منتشر می‌شود که حاوی تحلیل‌‌های گسترده‌ای درباره بازارهای جهانی اعتبار بوده و دید عمیقی به دست‌اندرکاران حرفه‌ای بازار‌های مالی می‌دهد.

در ۱۹۸۲ S&P رتبه‌بندی اسناد شهرداری‌ها (‌اوراق قرضه بلند‌مدت شهرداری‌ها) را آغاز می‌کند که مبین ورود شهرها، ایالت‌ها و موسسات عمومی به بازارهای جهانی سرمایه است.

در ۱۹۸۳ بورس تجارت شیکاگو‌، داد‌و‌ستد قراردادهای آتی بر مبنای شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ را آغاز می‌کند.

در ۱۹۸۴ S&P نخستین موسسه رتبه‌بندی اعتباری می‌شود که دفتری در لندن به منظور ارائه خدمات به بازارهای اروپایی، دایر می‌نماید. متعاقبا در ۲۰ سال بعدی‌، S&P در ۲۰ کشور دنیا، دفاتری را دایر می‌کند. همچنین در این سال، S&P رتبه‌بندی صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری در بازار‌پول و صندوق‌های اوراق قرضه را آغاز می‌نماید.

در ۱۹۸۶، S&P دفتری را در توکیو بازگشایی نموده، برای نخستین‌بار، یک زن را به عنوان مدیر یکی از دفاتر خود منصوب نموده و رتبه‌بندی اوراق بهادار با پشتوانه دارایی (ABS) را آغاز می‌نماید.

واحد تحقیقات S&P سیستم رتبه‌بندی افزایش قیمت را در ایالات‌متحده راه‌اندازی می‌کند. در ۲۰‌سال آتی تعداد سهامی که استاندارد اند‌پورز موضع خرید، نگهداری و فروش آنها دارد، از مرز ۱۵۰۰ در ایالات‌متحده و کشورهای اطراف و ۵۰۰ در اروپا و آسیا، خواهد گذشت.

در اواخر دهه ۱۹۸۰ S&P فرصتهای توسعه را از طریق شرکای خارجی شناسایی می‌نماید، با دانشگاه اقتصاد استکهلم برای تشکیل موسسه رتبه‌بندی موزدیک در سوئد، سرمایه‌گذاری مشترکی انجام می‌دهد. همچنین سازمان‌دهی مجددی در شرکت رخ می‌دهد که S&P را به دو بخش استاندارد اند‌پورز ریتینگ و استاندارد اند‌پورز فایننشیال اینفورمیشن تفکیک می‌نماید.

در سال ۱۹۹۰ S&P برای ورود به بازار فرانسه، سرمایه‌گذاری مشترکی را با شرکت ADEF فرانسه انجام می‌دهد همچنین موسسه رتبه‌بندی استرالیایی به نام استرالین ریتینگ را به تملک خود در می‌‌آورد که چندی بعد، یعنی در سال ۱۹۹۶، مالکیت آنرا به‌طور کامل در اختیار می‌گیرد. با تصاحب شرکت اینشورنس سالونسی اینترنشنال، به رشد شرکت در رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه غیر آمریکایی سرعت بیشتری می‌بخشد.

در این سال S&Pنخستین موسسه رتبه‌بندی اعتباری است که یک سیستم الکترونیکی آنلاین به نام کردیت وایر به منظور انتشار گسترده رتبه‌بندی‌ها و تحلیل‌هایش، معرفی می‌کند.

در سال ۱۹۹۱ شاخص مید کپ۴۰۰ توسط S&P معرفی می‌شود که شاخصی برای پوشش بازار شرکت‌های متوسط از نظر ارزش بازار در ایالات متحده است.

در ۱۹۹۲ S&P دفتر فرانکفورت خود را دایر نموده و نخستین شرکت‌های صادر‌کننده ابزار مشتقه را رتبه‌بندی می‌کند. همچنین فعالیت‌های خود را در اسپانیا نیز راه‌اندازی می‌کند.

در ۱۹۹۴ شاخص اسمال کپ۶۰۰ توسط S&P معرفی می‌گرد که شاخصی برای شرکت‌های کوچک از نظر ارزش بازار در ایالات متحده، است. با اضافه شدن این شاخص به شاخص‌های اس‌اند‌پی ۵۰۰ و شاخص مید کپ۴۰۰، شاخص اس‌اند‌پی ۱۵۰۰ شکل می‌گیرد که معیار وسیعی از بازار سهام ایالات متحده برای سرمایه‌گذاران فراهم ‌می‌کند.

در ۱۹۹۶ S&P گروههای جدیدی برای صنعت در قالب « پایگاه. راهنمای سهام» معرفی می‌کند که بیش از ۸۷۰۰ نوع اوراق بهادار مختلف را در بر می‌گیرد. سیستم جدید دنیای سهام را به ۱۱ بخش اقتصادی تقسیم می‌کند که هر یک از بخش‌ها به ۱۲۲ گروه صنعتی تقسیم می‌شوند.

از اواسط دهه ۹۰ میلادی تا اواخر آن S&P فعالیت‌های خود را در سطح جهان تا تورنتو، مکزیک، هنگ‌کنگ، سنگاپور، آرژانتین، برزیل و مسکو گسترش داده و دفاتر بیشتری در سراسر ایالات متحده دایر می‌کند.

در سال ۱۹۹۹در زمان ریاست لئوانیل، واحد استاندارد اند پورز ریتینگ سرویس با واحد اینفورمیشن سرویس ادغام شد.

در سال ۲۰۰۱ در فاصله ۲۴ ساعت پس از حملات ۱۱ سپتامبر، S&P نخستین گزارش را درباره ثبات و قدرت اقتصاد و بازارهای ایالات متحده و جهان، منتشر می‌کند.

در ۲۰۰۲ شاخص صندوق‌های سرمایه‌گذاری کم‌ریسک را معرفی می‌کند که عملکرد ۴۰ صندوق سرمایه‌گذاری کم‌ریسک را پیگیری می‌کند.

در پاسخ به ظهور نیازهای جدید در بازار، S&P آثاری در زمینه بازنگری‌های وسیع صورت گرفته در حسابداری، مطالعات صورت گرفته در مورد نکول و تغییرات رتبه‌بندی‌ها و آموزش تحلیلگران، منتشر می‌کند.

در ۲۰۰۳ S&P اعلام می‌کند که برای توسعه خدماتش در زمینه شاخص‌ها توافقی با سیتی گروپ برای تملک کسب و کار جهانی اسمیت بارنی در زمینه شاخص‌ها حاصل کرده است که بصورت جهانی پوشش دهنده ۷۵۰۰ شرکت در ۵۲ بازار مختلف است. این حرکت S&P را به یک ارائه‌کننده خدمات کامل در زمینه شاخص‌ها مبدل می‌کند.

در ۲۰۰۴ S&P توافقنامه‌ای با کپیتال ای کیو به امضاء می‌رساند که از ارائه‌کنندگان پیشرو در زمینه اطلاعات موثر برای سرمایه‌گذاری جهانی و بخش‌های خدمات مالی است.

در ۲۰۰۵ S&P اکثریت مالکیت کرایسل را به‌دست می‌آورد که شرکتی هندی بوده و ارائه‌کننده‌ای پیشرو در زمینه رتبه‌بندی اعتباری، اطلاعات مالی و خدمات مشاوره ریسک و بیمه است. در این سال تعداد کارکنان S&P به حدود ۶۳۰۰ نفر افزایش می‌یابد که در ۲۰ کشور دنیا مشغول به فعالیت هستند.