طرح اسناد کارشکنی و موضوع دیپلمات‌ها

روز گذشته دومین دور مذاکرات رسمی ایران و آمریکا درباره عراق با حضور مسوولانی از دولت منتخب عراق در دفتر نوری‌المالکی برگزار شد. هیات ایرانی را حسن کاظمی‌قمی سفیر ایران در عراق سرپرستی می‌کرد. از طرف آمریکا نیز هیاتی به سرپرستی رایان کروکر، سفیر این کشور در بغداد در این نشست حاضر شد.

پیش از مذاکرات برخی مقام‌های مسوول خبر دادند که هیات ایرانی در این نشست اسناد کارشکنی آمریکا علیه ایران را ارائه می‌کند و همچنین درباره موضوع دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی نیز بحث می‌شود؛ کواینکه هر دو طرف تاکید کرده بودند که این نشست تنها به موضوع عراق اختصاص دارد. به گزارش خبرگزاری فارس منابع مطلع پیش از برگزاری مذاکرات اعلام کردند کاظمی قمی پیش از برگزاری مذاکرات، در گفت‌وگو با طرف آمریکایی در بغداد، اسناد و مدارک موثق از کارشکنی آمریکا علیه ایران را ارائه می‌کند. این منابع در گفت‌وگو با پایگاه خبری «نهرین‌نت» تاکید کردند: طرف ایرانی در این دور از گفت‌وگوها، اسناد و دلایل موثقی را ارائه می‌کند که اثبات‌کننده سوءاستفاده آمریکا از حضور نظامی در عراق برای ایجاد بی‌ثباتی در ایران است. به گفته این منابع این اسناد و مدارک موثق، شامل پشتیبانی مالی و تسلیحاتی آمریکا از گروه‌های اپوزیسیون ایران در عراق، حمایت از گروهک تروریستی منافقین و تامین تسلیحاتی شاخه ایرانی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) است.

گفته می‌شد آمریکایی‌ها در گفت‌وگوهای بغداد، تلاش خواهند کرد از ایران تعهد بگیرند تا از طریق کانال‌های خود، برای آزادی گروگان‌های انگلیسی که هشتم خردادماه گذشته از محل وزارت دارایی عراق ربوده شدند تلاش کند.

سرپرست تیم ایرانی نیز پیش از آغاز مذاکره تاکید کرد که موضوع ۵ دیپلمات ربوده شده ایرانی در نشست مطرح خواهد شد.

سفیر کشورمان در عراق تصریح کرد: کمک به دولت عراق برای حل مشکلات امنیتی و ثبات این کشور و آزادی دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی توسط نیروهای آمریکایی محورهای دور دوم مذاکرات تهران ـ واشنگتن در بغداد است.

سفیر ایران در بغداد همچنین با بیان اینکه مقام‌های عراقی بر پیگیری آزادی دیپلمات‌های ایرانی ربوده شده توسط آمریکا در بغداد تاکید دارند، اظهار کرد: به همین سبب این مساله در مذاکرات مطرح و بررسی می‌شود.

همچنین برخی بر این گمان بودند که آمریکا قصد دارد در جریان گفت‌وگوها اسنادی را که از ارسال مواد منفجره و موشک به گروه‌های مسلح از طریق مرز با عراق حکایت دارد به طرف ایرانی ارائه کند.

با این حال پیش از برگزاری نشست، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که مذاکرات نماینده کشورش با ایران فقط بر مساله عراق متمرکز خواهد بود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از شان مک کورمک گزارش داد: این نشست فرصتی است برای تعامل مستقیم درباره مسائلی که فقط به عراق مربوط می‌شود.

مک کورمک مدعی شد: ایران هیچ گونه گامی‌را در جهت کمک به آوردن ثبات به عراق، هدفی که وی گفته ایران می‌گوید در آن با آمریکا سهیم است، بر نداشته است.

این اظهارات مک کورمک البته با واکنش همتای ایرانی‌اش مواجه شد. سخنگوی وزارت امور خارجه ‌ایران در واکنش به ادعاهای سخنگویان کاخ سفید و وزارت امورخارجه آمریکا اظهار کرد: فرافکنی و اتهامات کذب کمکی به فضای مذاکرات جاری نخواهد کرد. به‌گزارش ایرنا محمدعلی حسینی تاکید کرد: بهتر است مقامات آمریکایی رویکردهای ابزاری را کنار گذاشته و برای راه‌های برون رفت‌از بحران ناشی‌از عملکردهای نامناسب خویش چاره‌اندیشی کرده و نگرش‌های واقع‌بینانه جمهوری‌اسلامی ‌را پذیرا باشند.

نوری المالکی نخست‌وزیر عراق نیز روز سه‌شنبه در افتتاحیه دومین دور مذاکرات ایران و آمریکا درباره عراق از تهران و واشنگتن خواست درک جامعی از اوضاع و تحولات عراق داشته باشند. با این حال خبر می‌رسد کروکر به این توصیه عمل نکرد و ایراد اتهامات علیه ایران در این نشست مشاجره‌ای را در پی داشته است.