معاون ترافیک عملیات راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: در سه ماه اول سال‌جاری ۱۹۵‌هزار و ۵۸۵ تصادف در شهر‌ها و جاده‌ها اتفاق افتاد و به ۱۱‌میلیون و ۷۳۲‌هزار و ۹۱۱ فقره تخلف رسیدگی شد.

‌هادی‌هاشمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به این مطلب که بر طبق نظر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، پلیس تنها مسوول ارائه آمار تصادفات است، گفت: در سه ماه اول سال‌جاری با کاهش پنج ‌درصدی تصادفات جاده‌ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بودیم و این آمار نشان می‌دهد که مردم روزبه روز قانونمندتر می‌شوند. معاون ترافیک عملیات راهنمایی و رانندگی ناجا با اظهار امیدواری از کاهش تصادفات تا ۵۰‌درصد گفت: معتقدم ۵۰‌درصد از کشته‌های ناشی از تصادفات بر اثر بی‌مبالاتی، تخلفات عمدی و حرکات مخاطره‌آمیز است که جزء مسائل مربوط به تصادفات به حساب نمی‌آید.

وی تصریح کرد: علت اصلی تصادفات در سه ماه اول سال، انحراف به چپ، خستگی و خواب آلودگی، رعایت نکردن حق‌تقدم و تصادف موتورسیکلت‌سواران است که به ترتیب بیشترین آمار تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند.

هاشمی با تاکید بر بحث دانایی محوری در هنگام رانندگی خاطر نشان کرد: بر طبق آمار به دست آمده، در تصادف به هنگام رانندگی با سرعت ۳۰کیلومتر در ساعت احتمال فوت یک‌درصد و مجروح شدن چهار ‌درصد، در رانندگی با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت احتمال فوت ۳‌درصد و مجروح شدن ۱۰‌درصد، در رانندگی با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت احتمال فوت ۲۱‌درصد و مجروح شدن ۴۲‌درصد، در رانندگی با سرعت ۱۰۰کیلومتر در ساعت احتمال فوت ۶۱‌درصد و مجروح شدن ۸۰‌درصد و بالاخره در سرعت ۱۲۰کیلومتر در ساعت احتمال فوت ۱۰۰‌درصد خواهد رسید.