تحریم توافقات ایران و آژانس را ملغی می‌کند

دبیر شورای عالی امنیت ملی در تشریح مواضع ایران در برابر صدور قطعنامه‌ای دیگر در شورای امنیت در مباحث هسته‌ای هشدار داد که چنین اقدامی مانع همکاری‌های جاری میان ایران و آژانس طبق مدالیته جدید خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی در کنفرانس خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به این سوال که معنای موضع ایران مبنی بر تجدید نظر در روابط با آژانس در صورت صدور قطعنامه جدید چیست، اظهار کرد: مواضع ما کاملا روشن است و این مساله هم به این معنا است که همکاری‌هایی که الان با نگاهی خوش بینانه انجام می‌شود به این صورت ادامه نخواهد یافت. وی با بیان این جمله که «همیشه همه چیز به نفع آنها نیست» تفاهمات ایران با طرف‌های مقابل را مورد اشاره قرار داد و گفت: بنا نیست که یکی لبخند بزند و یکی اخم کند.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر دستگیری ۵۰ تن از نیروهای سپاه پاسداران در عراق توسط نظامیان آمریکایی گفت: چند بار (به آمریکایی‌ها) بگوییم که فقط اسم ۵ نفر از آنها را اعلام کنید؟ چرا نمی‌گویید؟ اگر واقعا ادعایتان درست است، اسم دو نفرشان را بگوید. فکر کنید مردم عاقل هستند و می‌فهمند که این قبیل کارها برای چیست. وی تاکید کرد: اینها باید بپذیرند که اشغال به این روش غلط بوده و هر گاه هم جلوی اشتباه را بگیرند خوب است. لاریجانی ضمن رد اخبار منتشر شده مبنی بر درخواست آژانس از ایران برای معرفی تعدادی از دانشمندان هسته‌ای به این نهاد بین‌المللی به عنوان اقدامی اعتمادساز گفت: نه کسی حق دارد چنین درخواستی کند و نه چنین درخواستی بوده است. وی با اشاره به وضعیت نیروهای آمریکایی در عراق گفت: حداقل از روش انگلیسی‌ها که هم‌پیمان شما بوده‌اند پند بگیرید. آنها در بصره روش جالبی به خرج دادند و در زندان از نیروهای مقاومت خواستند تا آنها را کمک کنند تا به این طریق از شهر خارج شوند و آنها هم در فرودگاه بصره مستقر شدند. شما هم حداقل به جایی بروید که مردم را عصبانی نکنید. دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین گفت: گزارش کراکر و پترائوس عراق را وجه‌المصالحه رقابت‌های حزبی قرار می‌دهد.

وی در پاسخ به سوال رویترز که پرسید پاسخ شما به درخواست اروپا مبنی بر تعلیق غنی‌سازی در نشست جاری شورای حکام چیست، با رد مساله تعلیق گفت: ما از مدت‌ها پیش نظرمان را در این مورد داده‌ایم و لازم است از ابتکارات نوین استفاده شود که یکی از آنها تعامل با آژانس است. لاریجانی گفت: باید در زمان حال زیست کنیم. وی گفت: این خانم (خبرنگار رویترز) همیشه متولی تعلیق در عالم اسلام است! از نظر ما اجلاس این بار شورای حکام از وزانت خاصی برخوردار بود که البرادعی در آن نقش خاصی داشت. دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی در مورد توافق با آژانس در چارچوب مدالیته جدید گفت: ایران گام بسیار مهمی را برداشت، گامی ابتکاری برای حل مسائل با آژانس البته برخی‌ها با این موضوع ماجراجویانه برخورد کردند. ما با سولانا توافق کردیم در عرض دو ماه کلیه مسائل ادعایی آنها را حل کنیم و ساختار حل آن را نیز مشخص کردیم و بعضی از مسائل از قبیل پلوتونیوم، آلودگی درکرج، بازرسی از اراک و نطنز را حل کردیم.

وی گفت: ایران گام بلند و با حسن نیتی برداشت. زمینه‌های زیادی برای حل مسائل وجود دارد که بستگی به اراده طرفین دارد. لاریجانی گفت: ما نشان دادیم که در این راه اراده مثبتی داریم. دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر در مورد سرنوشت مذاکرات ایران و آمریکا در شرایط فعلی و بعد از گزارش کراکر-پترائوس گفت: وضعیت عراق کاملا روشن است، عراق از دو معضل اشغالگری و تروریست‌ها رنج می‌برد، ولی در گزارش کراکر و پترائوس سعی شده بود که به مساله اشغال اشاره نشود و این راه اشتباه است. خیلی روشن است که هرقدر آمریکایی‌ها بیشتر بمانند مشکلاتشان بیشتر خواهد شد. وی با طرح این سوال که آیا تروریست‌ها قبل از اشغال عراق به این کشور آمده‌اند یا بعد از آن اظهار کرد: آنها با پاسخ به همین سوال می‌توانند موضوع را برای خود حل کنند. لاریجانی با رد ایجاد خلا قدرت در صورت خروج نیروهای آمریکایی در عراق گفت: دولت و ملت عراق آنقدر رشید هستند که کشورشان را اداره کنند، آمریکایی‌ها نگران خلا نباشند.

وی افزود: ما در مذاکراتمان روش‌های دقیقی برای مبارزه با تروریسم توصیه کرده‌ایم. دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ما همواره برای کمک به عراق آماده‌ایم. دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با انتقاد از گزارش کراکر و پترائوس تاکید کرد: بهبود وضعیت امنیتی در عراق حاصل بلوغ سیاسی دولت عراق، هوشمندی مرجعیت شیعه، افزایش درک احزاب و جریانات عراقی و کمک همسایگان بوده است نه نیروهای اشغالگر. لاریجانی به انتقاد از گزارش رایان کراکر و دیوید پترائوس پرداخت و گفت: آمریکایی‌ها توجه داشته باشند که بعد از‌اندک زمانی سر و صداهای هنری کنار می‌رود و حقایق صحنه عراق آشکار می‌شود.

وی این گزارش را سرشار از تناقض خواند و گفت: مثلا در بخشی از این گزارش که از توفقیات آمریکا در عراق صحبت شده است، آن را مدیون ۲۰هزار نیرویی که در ماه‌های اخیر در این کشور افزایش داده‌اند، دانسته‌اند تا این تصمیم را توجیه کنند، این در حالی است که همزمان اعلام کردند خطر القاعده همچنان در این کشور وجود دارد و با این حال قصد دارند نیروهای اضافه شده را (۲۰‌هزار نیرو) به تدریج خارج کنند.