دنیای اقتصاد- کمیسیون برنامه و بودجه وکمیته اقتصادی مجلس روز گذشته به حذف یارانه سه دهک از یارانه‌بگیران رای مثبت دادند. در صورت موافقت کلیه نمایندگان در روز چهارشنبه، دولت موظف می‌شود حداکثر سه ماه پس از تصویب اصلاحیه لایحه بودجه ۹۲، این مصوبه را اجرا کند. این خبر را جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر عنوان کرد و گفت: در بخش هدفمند کردن یارانه‌ها اعضای کمیته با حذف ۳۰ درصد افرادی که در جامعه دارای درآمد بالایی هستند از دریافت یارانه موافقت کردند. پیش‌تر این دغدغه و نگرانی وجود داشت که مبادا دولت در زمان کوتاه نتواند دهک‌های درآمدی را شناسایی و تفکیک کند. به همین دلیل گفت:‌ مقرر شد این مصوبه کمیسیون حداکثر ۳ ماه پس از تصویب لایحه اصلاحیه بودجه در مجلس شورای اسلامی اجرا شود تا دولت زمان لازم را برای شناسایی و حذف دهک‌ها داشته باشد.

به نظر می‌رسد این بند از اصلاحیه لایحه بودجه در صحن علنی مجلس هم آرای لازم را کسب کند. چون در روزهای اخیر کمتر نماینده‌ای را می‌توان یافت که با حذف سه دهک بالای جامعه از لیست یارانه‌بگیران مخالف باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد توکلی در حاشیه نشست علنی مجلس برای چندمین بار بر این موضوع تاکید کرد و گفت: بنده به این موضوع اصرار دارم که ۳۰ درصد از افراد جامعه که از نظر مالی برخوردار هستند، باید از یارانه‌های نقدی حذف شوند و یارانه دریافت نکنند. وی تاکید کرد: «البته پولی هم وجود ندارد که بگیرند. دولت امروز برای تامین یارانه‌های نقدی کسری بودجه دارد و اگر بخواهد این کار را ادامه دهد، مجبور است پول پرقدرت چاپ کند، بنابراین کسری به وجود می‌آید.کسری را باید از طریق پرداخت نکردن یارانه به کسانی که حق گرفتن یارانه ندارند، جبران کرد.»

توکلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این ۳۰ درصد چگونه شناسایی می‌شود، گفت: شما در محله خودتان پولدارها را نمی‌شناسید؟ با آمار نسبی می‌توان آنها را شناخت. همه گردش‌ حساب‌های مالی همه دارندگان حساب بانکی در بانک مرکزی وجود دارد و می‌توانند از درجه‌ای به بالا لیست بدهند. وی تصریح کرد: بانک مرکزی بدون اینکه اطلاعات مالی افراد را ارائه کند می‌تواند از یک درجه‌ای به بالاتر گردش‌های مالی را لیست کند و تمام کسانی که مالیات پرداخت می‌کنند سود خالصش از یک درجه‌ای به بالاتر مشخص است و از این طریق می‌توان کسانی که وضع مالی خوبی دارند، شناسایی کرد. نماینده مردم تهران در مجلس افزود:کسانی که خودروهای گران قیمت سوار می‌شوند، اسمشان ثبت شده و خانواده‌هایی هم که چند خودرو سوار می‌شوند، مشخصاتشان ثبت شده که از این طریق می‌توان این ۳۰ درصد را شناسایی کرد. در مقابل توکلی که معتقد است مکانیزم‌های خاصی برای شناسایی دهک‌های برخوردار وجود دارد، ایرج ندیمی معتقد است «دهک‌های بالا خود باید از دریافت یارانه انصراف دهند.» نماینده‌لاهیجان در گفت‌و‌گو با «ایسنا» گفت: طبقه‌های برخوردار چه نیازی به این چند ده هزار تومان ماهانه دارند؟ من از ابتدای اجرای این طرح بر خود حلال ندیدم که از این موقعیت استفاده کنم. امید است که دهک‌های بالا خود پیشتاز شوند تا حق به حق‌دار برسد.

با حذف سه دهک درآمدی به نظر می‌رسد که کسری بودجه ماهانه یارانه‌های نقدی برطرف می‌شود. بر اساس آنچه خبرگزاری مهر گزارش داده است و بر اساس گفته‌های علی‌محمد احمدی، عضوکمیسیون برنامه و بودجه، در صورت حذف سه دهک بالای درآمدی که شامل ۳۰ درصد یارانه‌بگیران می‌شود، ۲۲ میلیون نفر از لیست یارانه‌بگیران حذف می‌شوند. یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی این ۲۲ میلیون نفر در ماه، برابر هزار میلیارد تومانی است که دولت بارها اعلام کرده است که هر ماه برای پرداخت یارانه‌های نقدی کم دارد. بر این اساس در واقع اگر یارانه آنها قطع شود، کسری بودجه دولت از این محل نیز جبران می‌شود.