دنیای اقتصاد- اظهارات علی لاریجانی درباره نقش محمود احمدی‌نژاد در ممنوع‌الخروجی سیدمحمد خاتمی، رییس دولت نهم و دهم را به واکنش وا داشت. روز گذشته محمود احمدی‌نژاد در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری تسنیم اعلام کرده که «ممنوع‌الخروجی خاتمی موضوع قضایی بود و ربطی به من نداشت.» انتشار خبر رفع ممنوع‌الخروجی سید محمد خاتمی زمانی صورت گرفت که رییس مجلس در سفر ۵ روزه خود به اروپا بود. در جریان این سفر روزنامه لوموند در ژنو سوئیس گفت‌وگویی با علی لاریجانی،رییس مجلس انجام داد و از او درباره علت ممنوع‌الخروجی رییس دولت اصلاحات پرسید؛ لاریجانی پاسخ داد «من فکر می‌کنم که دولت احمدی‌نژاد در برخی موارد عادات بدی داشت که این هم یکی از آنها بود و فکر می‌کنم که این مساله به آسانی قابل‌حل است.» اما محمود احمدی‌نژاد دیروز در واکنش به اظهارات منتشره از سوی علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در روزنامه لوموند گفته «ممنوع‌الخروجی؟ احمدی‌نژاد؟ این موضوع قضایی است، چه ربطی به ما دارد؟ من حتی اگر این اختیار را داشتم هرگز این کار را نمی‌کردم.» وی افزود: محمد خاتمی ۸ سال در کشور رییس‌جمهور بوده؛ گرچه ما ممکن است در شیوه اداره کشور اختلاف نظر داشته باشیم؛ ولی به‌هرحال فردی رییس کشور بوده و اینکه رییس‌جمهور بعدی بیاید بگوید او ممنوع‌الخروج شده چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ احمدی‌نژاد همچنین با بیان «فکر نمی‌کنم موضوع مطرح‌شده حرف درستی باشد»، گفت: این درست نیست؛ ما هرچقدر هم اختلاف نظر و اختلاف سلیقه داشته باشیم، بالاخره اصول و خطوطی را رعایت می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال «آیا شما قویا این موضوع را رد می‌کنید؟» گفت: من از شما و از این طرف و آن طرف شنیدم؛ بالاخره خوب است بعضی چیزها رعایت شود، حالا...، من تازه این حرف را شنیدم، این در اختیار رییس‌جمهور نیست؛ بلکه یک مساله قضایی است و ربطی به رییس‌جمهور ندارد؛ من تعجب می‌کنم. احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات اخیر حجت‌الاسلام حسن روحانی مبنی بر اینکه دولت را با خزانه خالی و انبوهی از بدهی تحویل گرفته است، خاطرنشان کرد: این را مسوول مربوطه پاسخ می‌دهد و به‌زودی پاسخ داده می‌شود.

احمدی‌نژاد، اما در پاسخ به سوالی درباره دانشگاه ایرانیان و اینکه در چه وضعیتی قرار دارد، با گفتن این جمله که «نه دیگر، داری مصاحبه را به کنفرانس خبری تبدیل می‌کنی» از پاسخگویی طفره رفت و گفت: ان‌شاءالله در آینده هم صحبت می‌کنم. همه‌چیز خوب است، خدا را شکر. در هفته‌های اخیر در حاشیه مراسم‌های مختلف هر گاه خبرنگاران درباره دانشگاه ایرانیان از احمدی‌نژاد سوال کردند او حاضر به پاسخگویی نشده و آن را به آینده موکول کرده است. این در حالی است که خبرگزاری فارس روز دوشنبه خبر داد پایگاه اطلاع رسانی این دانشگاه قرار است همزمان با عید غدیر افتتاح می‌شود. از سوی دیگر فارس به نقل از مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد، غیرانتفاعی و غیردولتی وزارت علوم از غیرقانونی بودن شروع فعالیت دانشگاه محمود احمدی‌نژاد با عنوان «ایرانیان» خبر داده است.