کارت زرد مجلس به دومین وزیر روحانی

گروه خبر- جلسه علنی روز گذشته مجلس داغ و پرحاشیه بود. در این جلسه علی‌مطهری به سخنان رئیس قوه‌قضائیه اعتراض کرد و در نطق میان دستور خود، از روند رسیدگی به اتهامات معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ انتقاد کرد. مجلس همچنین شاهد شعار و تذکرات فراوان نمایندگان نسبت به موضع‌گیری‌های مطهری در قبال موسوی، کروبی و احمدی‌نژاد بود. حاشیه‌های روز گذشته مجلس، هنگام سوال ۲۳ نماینده مجلس از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با پخش ویدئویی از مراسم ۱۶ آذر در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه یافت و در نهایت دومین کارت زرد مجلس به دولت روحانی نیز داده شد. هر چند جلسه دیروز مجلس به خاطر ارائه گزارش معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست با تاخیر ۴۵ دقیقه‌ای آغاز شد؛ اما ادامه آن داغ و پرتنش بود. در جلسه دیروز، ابتدا علی مطهری، نماینده تهران در مجلس در نطق میان دستور خود، با انتقاد از حصر خانگی موسوی و کروبی و صدور آنچه که وی «احکام سختگیرانه» علیه زندانیان سیاسی رخدادهای پس از انتخابات سال ۱۳۸۸» خواند؛ خواهان محاکمه همزمان محمود احمدی‌نژاد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی شد. او اضافه کرد: «تا زمانی که یک طرف قضیه حق سخن گفتن و دفاع از خود را نداشته باشد و طرف دیگر هر چه می‌خواهد اتهام بزند و تحلیل کند، این بحران حل نخواهد شد.» او حصر خانگی موسوی و کروبی را بدون محاکمه «عملی غیرقانونی و غیرشرعی» خواند و افزود: «رئیس قوه‌قضائیه بهتر است به جای شعار دادن درباره فتنه، به حل آن بپردازد و حل آن مستلزم وجود یک قوه‌قضائیه مستقل است، نه قوه‌ای که از این نهاد و آن دفتر و از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی تاثیر بپذیرد.» مطهری اضافه کرد: «قوه‌قضائیه مستقل قوه‌ای است که همه مقامات کشور را در موارد لازم به دادگاه بکشاند و حکم عادلانه صادر کند. این در حالی است که قوه‌قضائیه ما به عنوان مثال پس از گذشت چهار سال هنوز نتوانسته تکلیف معاون اول رئیس‌جمهور سابق را در پرونده بیمه ایران مشخص کند.»

مطهری در ادامه به انتقاد از عملکرد قوه‌قضائیه در صدور رای دادگاه‌های اتفاقات پس از انتخابات سال ۸۸ پرداخت و گفت: «این راه‌حل که موسوی و کروبی برای اتمام ماجرا عذرخواهی کرده به نتیجه نمی‌رسد چون آنها اگرچه ممکن است به برخی خطاهای خود اعتراف کنند، اما مجرم اصلی را طرف مقابل می‌دانند.»

وی ادامه داد: «توبه و عذرخواهی باید با میل قلبی اتفاق بیفتد، بارها گفته‌ام که اگر قرار بر‌گذشت طرفین از تخلفات یکدیگر نیست، تنها راه پایان دادن به فتنه سال ۸۸ محاکمه علنی و همزمان موسوی، کروبی و احمدی‌نژاد است بدون اینکه اتهامات آنان را در یک حد بدانیم تا زمانی که یک طرف قضیه حق صحبت و دفاع از خط نداشته باشد و یک طرف دیگر هر چه می‌خواهد اتهام می‌زند، این بحران حل نخواهد شد.»

او گفت: «احکام سختگیرانه زندانیان سیاسی سال ۸۸ نیز مطلب دیگری است که قوه‌قضائیه باید پاسخگو باشد، آیا این احکام توسط قضات عامل و مستقل صادر شد یا قضاتی که تحت فرمان بازجوها یا عناصر اطلاعاتی بوده‌اند؟ رئیس قوه‌قضائیه پاسخ دهد که مثلا جرم آقایان مصطفی تاجزاده و بهزاد نبوی غیر از انتقاد به نظام چه بوده است؟ بسیاری از این احکام در دوره مدیریت قبلی قوه‌قضائیه و در فضای احساسی سال ۸۸ صادر شده است و نیاز به بازبینی دارد.»

وی ادامه داد: «امام علی(ع) خوارج را تا زمانی که دست به سلاح نبرده بودند از آنها گذشت و حتی حقوق آنان را از بیت‌المال قطع نکرد در این زمینه روحانیت و مراجع تقلید قم و دانشگاهیان و سایر اقشار وظیفه مضاعف دارند و نباید از جوی که در چند سال اخیر حاکم شده است، بهراسند و باید برای سکوت خود در مقابل خداوند پاسخ داشته باشند. نخبگان جامعه باید قوه‌قضائیه را یاری کنند تا بتواند با هدایت مقام معظم رهبری بر فضای تفرقه‌ای که عد‌ه‌ای به خاطر منافع خود خواهان ادامه آن هستند، فائق آید و مساله فتنه را به نقطه پایان برساند.»

واکنش‌ها به سخنان مطهری

سخنان مطهری با واکنش تند برخی از نمایندگان مواجه شد. علیرضا سلیمی نماینده دلیجان در تذکری خطاب به وی گفت: «تطهیر فتنه ۸۸ در آستانه ۹دی، نشان می‌دهد جریانی به دنبال حمایت از فتنه گران و تنش در کشور است. چگونه می‌توان از فتنه‌گران در تعرض به حرمت عاشورا و کسانی که خیمه امام حسین را به آتش کشیدند، گذشت؟ انتظار می‌رود از مجلس درباره فتنه ۸۸ موضع واحدی شنیده شود.»

مهرداد بذرپاش نیز طی تذکر قانون اساسی خود گفت: «تذکر من مرتبط با اصل هشتاد و چهارم قانون اساسی است چرا زمانی که سران فتنه حصر شدند، کشته شدن مردم چه از موافقین و چه از مخالفین کاسته شد، البته این عادت فتنه‌گران است که موافقان خود را برای مظلوم‌نمایی و ایجاد فضای رعب و وحشت می‌کشند و با کشتن مخالفین نیز نشان می‌دهند که آماده اقدام مسلحانه هستند.»

بعد از تذکرات پیاپی نمایندگان و درخواست آنان برای وقت جهت تذکر به علی مطهری، محمدرضا باهنر که ریاست جلسه را به عهده داشت، گفت: «از طرف اکثریت نمایندگان می‌گویم در رسیدگی به پرونده فتنه ۸۸ حداکثر رافت اسلامی اعمال شد و کمرنگ کردن ۹ دی و تطهیر فتنه گران خوابی است که تعبیر نخواهد شد.»

دومین کارت زرد به دولت

در تحولی دیگر، در جلسه علنی دیروز مجلس، نمایندگان از توضیحات رضا فرجی دانا، وزیر علوم، درباره انتصاب معاونانش و بعضی روسای دانشگاه‌ها قانع نشدند. ۲۳ تن از نمایندگان اصولگرای مجلس در مورد تغییر روسای چند دانشگاه و ارتباط جعفر توفیقی و جعفر میلی‌منفرد، معاونان وزیر علوم با اعتراضات سال ٨٨ از فرجی دانا سوال کرده بودند. فرجی دانا دیروز برای پاسخگویی به سوال چند نماینده در مجلس حاضر شد، اما اکثریت نمایندگان رای دادند که از توضیحات او قانع نشدند.

فرجی دانا در دفاع از تصمیمات خود گفت که «مطابق قانون اساسی ایران اصل بر برائت افراد است و درباره مدیران انتصابی از وزارت اطلاعات استعلام شده بود.»

وزیر علوم گفت که «اگر وزارت اطلاعات نقش این افراد را در اعتراضات سال ٨٨ یا داشتن قصد براندازی تایید کند، او ملزم به برکناری آنها خواهد بود.»

اظهارات وزیر علوم در مورد استعلام از وزارت اطلاعات در حالی انجام شد که محمود نبویان که به نمایندگی از سوال‌کنندگان صحبت می‌کرد؛ به نقل از حیدر مصلحی وزیر اطلاعات وقت، گفت که «در این باره استعلامی صورت نگرفته است.»

نبویان گفت: «آقای فرجی‌دانا، وزیر علوم در کمیسیون آموزش گفت که درباره میلی‌منفرد از وزارت علوم در زمان وزارت آقای مصلحی استعلام شده و حیدر مصلحی، وزیر پیشین اطلاعات در این باره گفته است: «در مورد ادعای فوق به اطلاع می‌رساند، هیچ استعلامی از وزارت اطلاعات در زمان حضور بنده به‌عنوان وزیر در این وزارتخانه صورت نگرفته است.»

محمود نبویان با اشاره به حضور معاونان فرجی‌دانا در اعتراضات سال ٨٨، که فیلم آن نیز منتشر شده، گفت: «آیا این انتساب به فتنه نیست؟»

پس از ارائه توضیحاتی از سوی فرجی‌دانا و نبویان، فیلمی از مانیتورهای مجلس به درخواست نمایندگان سوال‌کننده پخش شد که این فیلم نشان می‌داد در مراسم روز دانشجوی امسال که در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شده ابتکار معاون رئیس‌جمهور و همچنین معاون وزیر علوم حضور داشتند. در این فیلم نشان داده شد که بعد از پایان سخنرانی ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست، کلیپی از خاتمی و موسوی پخش شده و دانشجویان پس از مشاهده این کلیپ، ابراز احساسات کردند و کف و سوت زدند.

در این کلیپ نوشته شده بود: تبلیغ سران فتنه به جای استکبارستیزی.

نبویان پس از پایان پخش این فیلم در صحن علنی مجلس، از وزیر علوم پرسید آیا این اقدامات، ساختارشکنانه نیست که در دانشگاه‌ها اتفاق افتاده است؟

پس از شنیدن پاسخ‌های وزیر علوم و توضیحات نبویان، مجلس با ۷۳ رای موافق، ۱۴۹ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از ۲۴۰ نماینده حاضر در جلسه، از پاسخ‌های وزیر علوم قانع نشد و به این ترتیب دومین کارت زرد مجلس نهم به فرجی‌دانا به عنوان دومین وزیر دریافت‌کننده اخطار، داده شد. پیش از این علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد از مجلس کارت زرد گرفته بود. طبق آیین‌نامه داخلی در صورتی که در هر دوره مجلس تعداد کارت زرد به یک وزیر به عدد ۳ برسد، زمینه استیضاح آن وزیر فراهم می‌شود.