گروه خبر - ایالات متحده آمریکا از یکسو عزم خود را جزم کرده که مذاکرات هسته‎ای با ایران را به نتیجه برساند و از دیگر سو همچنان بر طبل تهدید و تحریم می‏کوبد. دیوید کوهن، معاون امور اطلاعات مالی و تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا در این‌باره تاکید می‎کند: «همزمان با دنبال کردن امکان دستیابی به توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های خود را با شدت هر چه بیشتر پیش خواهیم برد.» به گزارش تابناک به نقل از رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه، نهم اردیبهشت، افراد و موسسات جدیدی را به دلیل کمک به برنامه توسعه موشک‌های بالستیک ایران و همچنین همکاری با تهران برای دور زدن تحریم‌های نفتی در فهرست جدید تحریم‌های خود قرار داد. این وزارتخانه می‌گوید که هشت شرکت مستقر در چین مرتبط با شخصی به نام «کارل لی» که از نام «لی فنگ وی» نیز استفاده می‌کند و به شکل صوری زیر عنوان «گروه شرکت سهامی بازرگانی و اقتصادی LIMMT» ایجاده شده‌اند به دلیل صدور قطعات موشک به ایران تحریم شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا کرد که او به کمک یک شرکت مستقر در دبی و دیگر شرکایش به ایران کمک کرده است تا تحریم‌های آمریکا علیه این کشور درخصوص خرید و فروش نفت را دور بزند. وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید که پنج‌میلیون‌دلار جایزه برای هرگونه اطلاعات به منظور دستگیری یا محکومیت کارل لی اختصاص داده است. دیوید کوهن، معاون امور اطلاعات مالی و تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا در این زمینه گفته است: «وزارت خزانه‌داری چند سال پیش کارل لی را به دلیل همکاری در زمینه تهیه قطعات موردنیاز در برنامه موشکی ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد و اقدامات امروز شرکت‌های پوششی او را هدف قرار داده است. به علاوه اینکه، ما امروز یک شرکت و چندین فرد درگیر در معاملات نفتی در سایه و فریبکارانه با ایران را تحریم کرده‌ایم.»او افزود: «همان‌گونه که به روشنی اعلام کرده‌ایم، حتی همزمان با دنبال کردن امکان دستیابی به توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های خود را با شدت هر چه بیشتر پیش خواهیم برد.» شرکت‌های «سینوتک»، «ام‌تی‌تی‌او»، «ترید‌لیمیتد»، «ساکسس موو لیمیتد»، «دالیان ژونگچون» و «کارات» ازجمله موسساتی است که روز سه‌شنبه در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفتند. آمریکا همچنین سعید العقیلی، سهامدار و مدیر گروه العقیلی، را در ارتباط با معاملات نفتی به گفته آن‌ها فریبکارانه با ایران هدف تحریم خود قرار داده است. سعید العقیلی متهم است که با استفاده از شرکت‌های تحت پوشش خود در زمینه فروش نفت و فرار از تحریم‌ها به ایران یاری رسانده است. فروش نفت برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فریبکاری در زمینه اعلام نام کشور فروشنده نفت برای فرار از تحریم‌ها، تجارت مداوم با تهران و معاملات مالی به نمایندگی از بانک مرکزی و بانک ملی ایران از دیگر اتهام‌های سعید العقیلی است. انور کمال نظامی، «رابط و تسهیل‌کننده مالی» پاکستانی که در دبی فعالیت می‌کند، از دیگر افرادی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا وی را به دلیل همکاری با شبکه‌های فعال در زمینه دورزدن تحریم‌های نفتی ایران در فهرست جدید خود قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود، تحریم‌های جدید را نشانه تعهد واشنگتن به تشدید تحریم‌های فعلی علیه ایران به رغم تعدیل برخی از تحریم‌ها در همراهی با برنامه اقدام مشترک بین تهران و گروه ۱+۵ عنوان کرده است. بر اساس این بیانیه، اقدامات جدید دولت آمریکا برای جلوگیری از دورزدن تحریم‌ها در آینده و با هدف ممانعت ایران از دستیابی به فناوری‌های حساس همزمان با انجام مذاکرات برای رسیدن به یک توافق جامع و نهایی درباره پرونده هسته‌ای تهران است. وزارت خزانه‌داری آمریکا هدف از مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ را ایجاد مانع در مسیر دست یافتن ایران به بمب اتمی و اطمینان از اینکه برنامه هسته‌ای آن تنها ماهیت صلح آمیز‌دارد، دانسته است.همچنین روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش دادودادستان‌های آمریکا قصد‌دارند علیه یک بانک بزرگ فرانسوی به اتهام روابط مالی با ایران اعلام جرم کنند. به گزارش «ایسنا»، چند وکیل که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که دادستان‌های فدرال در منهتن و واشنگتن قصد اعلام جرم علیه بانک بی‌ان‌پی فرانسه به اتهام داشتن روابط مالی با ایران و سودان دارند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، بانک بی‌ان‌پی سرمایه بسیار بزرگی در نیویورک‌دارد و در صورت مسوول دانسته‌شدن این بانک، اولین محکومیتی خواهد بود که طی دو دهه گذشته با آن روبه‌رو می‌شود نتیجه تحقیقات در خصوص بانک بی‌ان‌پی تعیین خواهد کرد که آیا این نهاد مالی با ایران و سودان که از سوی آمریکا هدف تحریم قرار گرفته‌اند، روابط مالی داشته است یا خیر.

نگرانی آمریکا در مورد قرارداد انرژی میان ایران و روسیه

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد تحریم‌های این کشور علیه روسیه تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ نخواهد داشت. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در پی افزایش تنش‌ها در شرق و جنوب اوکراین، آمریکا و برخی کشورهای غربی دیگر که مدعی هستند روسیه در این رویدادها دست داشته و سعی در بی‌ثبات کردن اوکراین‌دارد، این کشور را تحت تحریم قرار داده‌اند. برخی تحلیلگران معتقدند، این امر ممکن است بر مواضع روسیه در گروه ۱+۵ تاثیر گذاشته و منجر به دوری روسیه از آمریکا و کشورهای اروپایی شود. جن‌ساکی در ادامه سخنان خود در پاسخ به پرسشی درباره واکنش آمریکا به گزارش‌های منتشر شده در مورد قرارداد انرژی ۵ الی ۷ میلیارد دلاری بین ایران و روسیه گفت: «ما نیز این گزارش‌ها را مشاهده کرده‌ایم. هیچ تاییدیه‌ای مبنی بر اینکه این معامله در واقعیت انجام می‌گیرد، نداریم. اگر این گزارش‌ها درست باشد مایه نگرانی خواهد بود، اما باید بار دیگر بگویم که تاییدیه‌ای در اختیار نداریم.»

رئیس هیات بازرسان آژانس ۱۴ اردیبهشت در تهران

همچنین سخنگوی سازمان انرژی گفت: «ماسیمو آپاراو» رئیس هیات بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافق ۷ ماده‌ای ایران و آژانس، ۱۴ اردیبهشت به‌منظور بازدید از معدن ساغند یزد و کارخانه تغلیظ اردکان به ایران سفر می‌کند. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، از سفر «ماسیمو آپاراو» رئیس هیات بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیرکل پادمان منطقه B آژانس در چارچوب توافق ۷ ماده‌ای ایران و آژانس و به‌منظور بازدید از معدن ساغند یزد و کارخانه تغلیظ اردکان یکشنبه هفته آینده (چهاردهم اردیبهشت‌ماه) به تهران خبر داد و گفت: «توافق‌نامه‌ای در ۲۰ بهمن سال گذشته بین ایران و آژانس منعقد شده بود و در همین راستا رفت‌و‌آمدهای زیادی از سوی کارشناسان دو طرف برای اجرا و پیگیری آن صورت می‌گیرد که این رفت‌و‌آمدها امری عادی است و به‌طور متناوب انجام می‌شود.»