نخستین جلسه شورای‌عالی مبارزه با پولشویی در دولت یازدهم با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر دادگستری و رئیس کل بانک مرکزی در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه شورای عالی مبارزه با پولشویی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر دادگستری و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار و در ابتدای این جلسه، گزارش دبیرخانه شورا درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در سطح داخلی و بین‌المللی و بهترین اقدامات انجام شده درباره مبارزه با پولشویی ارائه شد.

در این گزارش با بررسی آخرین اقدامات انجام شده درباره اجرای قانون مبارزه با پولشویی و آیین‌نامه اجرایی آن بر اجرای سریع‌تر تضمین‌های دریافت شده در دستگاه‌های مشمول در این زمینه تاکید و همچنین درباره موضوعات مختلف سلامت در حوزه مالی بحث و گفت‌وگو شد.

ارسال گزارش‌ کلاهبرداری‌های پیامکی به صورت مستقیم به پلیس آگاهی طبق بند ۴۴ آیین‌نامه اجرایی، تعیین سقفی برای جابه جایی وجه نقد تا ۱۵ میلیون تومان یا ۱۰ هزار دلار برای هر انتقال در روز ازجمله موارد مورد بحث در این جلسه بود. همچنین بنابر اطلاعات کسب شده، گزارش‌های مشکوک درباره پولشویی به دادسرا ارسال شده که ۲۷ درصد زمینه و منشا پولشویی مربوط به طرف غیر مجاز بوده و ۲۵ درصد رابط ریالی در جرایم بوده است.

همچنین بنابر این گزارش‌ها از جرایم و فسادهای صورت گرفته ۱۵ درصد مربوط قاچاق کالا، ۱۲ درصد قاچاق ارز، ۹ درصد قاچاق مواد مخدر، ۸ درصد کلاهبرداری و ۴ درصد سایر موارد تخلفات بانک شامل سرقت و قاچاق بوده است.

دبیرخانه شورای عالی مبارزه با پولشویی همچنین به منظور بازدارندگی، پرونده‌های مشکوک به فرار مالیاتی را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است. تا پایان اردیبهشت امسال، یک هزار و ۳۴۵ گزارش دریافت شده است که در این میان ۲۴۷ مورد مشکوک به دادسرا ارسال شده است. از این میان ۹۳۰ گزارش درج در فهرست پایش، ۱۶۸ گزارش در حال بررسی و ۱۸ و ۳۶/۰ درصد مشکوک اعلام شده است که پس از قطعیت به مراجع قضایی ارسال می‌شود. علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه این نشست با بیان اینکه شفاف‌سازی و جریان آزاد اطلاعات اقتصادی فساد را کاهش می‌دهد، یکی از راه‌های مبارزه با پولشویی شفاف‌سازی در این حوزه است، گفت: «هم اکنون در وزارت اقتصاد ایجاد سامانه‌های اطلاعات اقتصادی در حال تدوین و عملیاتی شدن است.»