وزیرامور اقتصادی و دارایی گفت: با شناسایی ۱۰ میلیون نفر از افراد پردرآمد جامعه به زودی فهرست جدید یارانه‌بگیران اعلام می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، علی طیب‌نیا وزیرامور اقتصادی و دارایی در چهارمین نشست فرصت تاریخی انقلاب اسلامی در اصفهان گفت: این افراد پردرآمد شناسایی شده‌اند و به زودی و آرام آرام از فهرست یارانه‌بگیران حذف می‌شوند. وی گفت: این عدالت نیست که یارانه‌به همه افراد کشور تعلق گیرد. دولت برای اجرای عدالت یکی از بسته‌های حمایتی همچون بیمه همگانی و حمایت از تولید داخلی را تدوین و اجرا کرد. بسته حمایت دولت در بخش بیمه همگانی

وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص اقدامات حمایتی دولت در بخش بیمه همگانی گفت: منابع حاصل شده از اجرای فاز دوم اصلاح بازار انرژی به سه بخش بهداشت و درمان،اقشار کم درآمد و تولید تخصیص یافته است. وزیر امور اقتصادی و دارایی منابع حاصل شده در این فاز را۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: درآمد حاصل از افزایش حامل‌ها در مرحله نخست اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها ۲۷ هزار میلیارد تومان بود. وزیر اقتصاد بابیان اینکه دولت سال گذشته ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل فروش سهام برخی شرکت‌های دولتی به دست آورده بود، افزود: این رقم هم در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت تا بتواند هزینه درمانی بیمارستان‌ها را کاهش دهد.

بسته دولت برای رکود

وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص مسیر خروج از رکود نیز افزود: با افزایش صادرات غیرنفتی و توجه به صنایع خرد، پیش بینی می‌شود، اقتصاد کشور تا ۲ سال آینده از رکود خارج شود. درخصوص جزئیات بسته معاون وزیر اقتصاد نیز به لایحه جدید افزایش سرمایه بانک‌ها، عنوان کرده است: این لایحه در ۶ محور ارائه شده است و در بحث مطالبات پیمانکاران و بخش خصوصی از دولت، وزارت اقتصاد ۳ پیشنهاد را ارائه کرد و یک ماده از ستاد اقتصادی دولت اضافه شد که در حال پیگیری است. وی در مورد معافیت مالیاتی آورده نقدی اشخاص در شرکت‌های تولیدی گفت: در این راستا جمع‌بندی صورت گرفته و مباحث تهیه شده فعلا مورد قبول دولت است و اجرایی خواهد شد.

قیمت‌های سهام در کف

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه هم اکنون ثبات و آرامش در بازار کشور حاکم است، گفت: کارشناسان اقتصادی معتقدند هم اکنون قیمت‌ها در بازار سرمایه به کف رسیده و دولت با ارائه اوراق مشارکت بدون ضامن در بورس این وضعیت را بهبود می‌بخشد. وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به کاهش نرخ تورم گفت: در طول یک سال تورم نقطه به نقطه کشور از ۴۵درصد به زیر ۱۵ درصد رسید. وی در مورد نرخ سود بانک‌ها گفت: متاسفانه رقابت نادرستی میان بانک‌ها بر سر سود بانکی بود که سقف سود در رقم ۲۲ درصد تعیین شد.

اعلام حجم بدهی دولت

طیب‌نیا با بیان اینکه هیچ مرجعی میزان دقیق بدهی‌های دولت را نمی‌داند، افزود: دولت در حال حاضر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشته که بخش عمده آن به مطالبات پیمانکاران، بانک‌ها و صندوق بازنشستگی باز‌می‌گردد. وی با بیان اینکه «هنوز تفکر افزایش حجم پول در ذهن افرادی وجود دارد، درحالی که بارها تجربه کردیم که افزایش چاپ پول فایده‌ای ندارد» تصریح کرد: در آن زمان بنده شاهد بودم در شورای پول و اعتبار برخی می‌گفتند اگر حجم پول را افزایش دهیم مشکلات حل می‌شود و اگر سیاست‌های قبلی ادامه یافته بود، دلار به صدهزار تومان می‌رسید.