گروه خبر: در پی سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه، سردار سرتیپ پاسدار «امیرعلی حاجی‌زاده»، فرمانده نیروی هوافضای سپاه روز گذشته در جمع رسانه‌های تصویری جزئیات نفوذ این پهپاد و نحوه ساقط کردن آن را تشریح کرد. وی همچنین اعلام کرد که قطعاتی از این پهپاد به‌صورت سالم به دست آمده که در حال تجزیه و تحلیل آن هستیم.

عصر روز یکشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین رژیم صهیونیستی پس از رهگیری توسط پدافند نیروی هوا‌فضای سپاه مورد اصابت موشک قرار گرفته و سرنگون شده است؛ خبری که بلافاصله در رسانه‌های جهان باز‌تاب وسیعی پیدا کرد.

از همین رو روز گذشته فرمانده نیروی هوافضای سپاه در یک نشست خبری، با اشاره به تجاوز پهپاد (پرنده هدایت پذیر از دور) جاسوسی رژیم صهیونیستی، تصریح کرد، که این پهپاد از نوع «هرمس» و مبدا پرواز آن یکی از کشورهای منطقه بوده است.

به گزارش «ایرنا»، وی گفت: این هواپیمای بدون سرنشین قادر است تا شعاع ۸۰۰ کیلومتری عملیات انجام دهد، همچنین با یک بار سوخت‌گیری تا ۱۶۰۰ کیلومتر مسافت را طی می‌کند.

سردار حاجی‌زاده افزود: فاصله بال تا بال این هواپیما ۵/۵ متر است که نشان می‌دهد از نوع متوسط است؛ پهپاد ساقط شده مجهز به دو دوربین جلونگر و پهلونگر است و به دلیل آنکه با هدف جاسوسی طراحی شده، امواج رادار را جذب کرده و قابل رهگیری نیست.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با ارائه توضیحاتی درخصوص نحوه ساقط کردن این پهپاد جاسوسی ادامه داد: پس از اعلام خبر از سوی شبکه یکپارچه پدافند کشوری که مسوولیت آن با ارتش است و رهگیری توسط رادارهای منطقه، این پهپاد جاسوسی با موشک زمین به هوای پدافند نیروی هوافضای سپاه سرنگون شد.

وی همچنین گفت با توجه به سوخت زیاد و اصابت موشک، این پهپاد آتش گرفته و منهدم شده است. فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه نمونه قبلی این پهپاد در سوریه ساقط شده بود اما این پهپاد از نوع پیشرفته تر است، تصریح کرد: برد عملیاتی این پهپاد جاسوسی نشان می‌دهد که از سرزمین‌های اشغالی حرکت نکرده، بلکه مبدا پرواز یکی از کشورهای منطقه بوده و در این خصوص سرنخ‌هایی به دست آورده‌ایم که در حال بررسی آن هستیم.

وی خاطر‌نشان کرد: نیروهای مسلح ما اعم از سپاه و ارتش در بخش‌های شناسایی و رهگیری در آمادگی کامل به سر می‌برند و در صورتی‌که این گونه اقدامات تکرار شود، متجاوزان با پاسخ کوبنده ما مواجه خواهند شد. سردار حاجی زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پاسخ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح به این تجاوزگری چه خواهد بود، گفت: ما حق هرگونه پاسخی را برای خود قائل هستیم.

دخالت آلمان، فرانسه و انگلیس در خرابکاری هسته‌ای در ایران

همزمان بااین رویداد روز گذشته معاون امنیت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی از دخالت آلمان، فرانسه و انگلیس به سرکردگی آمریکا در خرابکاری هسته‌ای در ایران خبر داد. خبری که علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در تکمیل آن روز گذشته از پیشنهاد به آژانس برای تدوین کنوانسیون جدیدی در رابطه با منع خرابکاری هسته‌ای خبر داد.

به هر حال روز گذشته، اصغر زارعان معاون حفاظت و امنیت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی در دومین روز از هفته دولت در آیین افتتاح نمایشگاه تخصصی مقابله با خرابکاری صنعتی که با حضور «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی برگزار شد، از دخالت کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس به سرکردگی آمریکا در فرآیند خرابکاری صنعتی ایران خبر داد و گفت: تمام خرابکاری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هسته‌ای با همکاری وزارت اطلاعات شناسایی شد.

به گزارش «ایرنا»، وی به آزمایشگاهی در نیومکزیکو آمریکا اشاره کرد و گفت: در این آزمایشگاه فرآیند خرابکاری در صنعت هسته‌ای دنبال می‌شود که این فرآیند با همکاری بیگانگان میان یکدیگر است.

زارعان تصریح کرد: با توجه به رهنمودهای رئیس سازمان انرژی اتمی و هدایت مستقیم وی توانسته‌ایم در زمینه مقابله با خرابکاری صنعتی صددرصد به‌صورت نرم افزاری و سخت افزاری و با همکاری مراجع مربوطه از جمله وزارت اطلاعات از این فرآیند جلوگیری کنیم.

زارعان تصریح کرد: رویکرد آنها به فعالیت‌های هسته‌ای ایران منحصر نیست، بلکه در زمینه‌های دفاعی، مخابرات و دیگر مراکز حساس و حیاتی کشور این روند وجود دارد.

وی ادامه داد: در عین حال شناسایی خرابکاری در عرصه‌های مختلف از صنعت هسته‌ای شروع شده است و با اطلاع‌رسانی به مراکز دیگر کارگروه‌هایی در این رابطه ایجاد شده است.

صالحی: سفرا را در جریان خرابکاری هسته‌ای می‌گذاریم

علی‌اکبر صالحی نیز در این مراسم، از مداخله و حضور برخی شرکت‌ها و کشورهای اروپایی و آسیایی در زمینه خرابکاری هسته‌ای خبر داد و گفت: متاسفانه خیلی از کشورها، شرکت‌ها و صنایع صاحب نام اروپایی در صنعت در فرآیند خرابکاری با آمریکا و رژیم صهیونیستی سهیم شده‌اند که اگر روزی اسامی این شرکت‌ها و کشورها را اعلام کنیم، اعتبار آنها خدشه‌دار می‌شود.

به گزارش «ایرنا»، او گفت: شاید برخی سفرای این کشورها را بیاوریم و از نزدیک آنها را در جریان اقدامات کشورهایشان قرار دهیم، حتی در این زمینه کشورهای آسیایی در حال رشد حضور دارند که ما به ناچار از آنها تجهیزاتمان را خریداری می‌کنیم.

صالحی همچنین از مانور زمینی بزرگ در یکی از تاسیسات هسته‌ای و نیز مانور هوایی در یکی دیگر از تاسیسات هسته‌ای‌مان که تاکید داشت نطنز نبوده است، خبر داد. او در عین حال گفت: ما چالش بزرگ علمی را در زمینه خرابکاری با غرب داریم و به نوعی باید از آنها به خاطر چنین اقداماتی که باعث شده است ما بیشتر بیدار و هوشیار شویم، تشکر کنیم. مهندسان ما توانسته‌اند به سطح بالایی از آگاهی و تجارب ارزشمند در این زمینه دست یابند.

او با اشاره به شناسایی ویروس استاکس‌نت گفت: وزیر مخابرات وقت اعلام کردند که چنین ویروسی به برخی مراکز آسیب رسانده است و ما تا آن زمان حتی نمی‌دانستیم استاکس‌نت را چگونه می‌نویسند؛ اما با کمک حفاظت امنیت سازمان و سایر مراجع آن را بررسی کردیم و آثار این ویروس را شناسایی کردیم و درصدد مقابله برآمدیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با قدردانی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در انهدام پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی گفت: این تقدیر الهی بود که عزیزان ما در نیروهای مسلح اقدامی شایسته و مهم انجام دهند.


تحویل نخستین سانتریفیوژ تولیدی به انستیتو پاستور

رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متعهد به تولید سانتریفیوژ توبولار برای تولید واکسن‌های دامی بودیم که نخستین سانتریفیوژ تولیدی را تحویل انستیتو پاستور دادیم.

به گزارش «ایرنا» علی‌اکبر صالحی، در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: برای ساخت نیروگاه جدید هسته‌ای مراحل آخر مذاکرات با روسیه در حال انجام است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ارائه پرسش‌نامه طراحی درباره اراک در راستای بازطراحی این رآکتور است، گفت: بازطراحی بحث جداگانه‌ای است و ارتباطی به آژانس ندارد. پیشنهادهایی از طرف کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای اروپایی ارائه شده است و در حال بررسی هستیم. صالحی با بیان اینکه تا به امروز بیش از ۱۳ خواسته و سوال آژانس را پاسخ داده‌ایم، گفت: آنها ۵ سوال و خواسته دیگر دارند که در دستور کار قرار دارد؛ انجام برخی از این خواسته‌ها رو به اتمام و برخی نیز در حال انجام است.