توسعه در انزوا رخ نمی‌دهد

گروه خبر: سفرهای استانی دولت روحانی به ایستگاه یازدهم رسید. رئیس‌جمهوری که دیروز در شهر بیرجند در میان مردم استان خراسان جنوبی حضور یافت، از رشد اقتصادی ۴ درصدی کشور در ۶ ماه نخست سال خبر داد. همزمان بانک مرکزی نیز دیروز در خبری عدد رشد اقتصادی ۶ ماه اول امسال را ۴ درصد اعلام کرد. پیش از این علاوه‌بر حسن روحانی که اعلام کرده بود تا پایان سال ۹۳ رشد اقتصادی کشور به رقم ۵/۳ درصد می‌رسد،رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در اظهارنظری جداگانه رقم رشد اقتصادی تا پایان امسال را ۳ درصد اعلام کرده بود. روحانی دیروز در جمع مردم بیرجند با بیان اینکه خوشحالیم که تورم را از ۴۰ درصد به ۱۷ درصد رسانده‌ایم، اعلام کرد: در ۶ ماه اول امسال رشد اقتصادی ۴ درصدی داشتیم که به معنای آغاز رونق اقتصادی در ایران عزیز است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با بیان اینکه از آغاز دولت که امروز ۱۶ ماه از عمر دولت یازدهم گذشته است، توانسته‌ایم تورم را از ۴۰ درصد به ۱۷ درصد کاهش دهیم، گفت: با محاسبات بانک مرکزی توانستیم سه ماه اول سال ۹۳ نسبت به سه ماه اول ۹۲ دارای رشد و حرکت رو به جلو باشیم. در حالی که در دو سال گذشته سال ۹۲ و ۹۱ رشد ما منفی بوده است، نه تنها به جلو حرکت نداشته‌ایم بلکه رشد منفی داشته‌ایم.

روحانی با بیان اینکه ما درمجموع در ۶ ماه اول دارای ۴ درصد رشد هستیم، افزود: این را با سال ۹۱ مقایسه کنید که ۸/۶ درصد رشد منفی داشتیم، در سال ۹۲ هم رشد منفی داشتیم البته مقداری کمتر از سال ۹۱ و امسال بعد از دو سال، اولین سالی است که دارای رشد مثبت هستیم و در ۶ ماه اول دارای ۴ درصد رشد هستیم. رئیس‌جمهوری در شرایطی که رشد متوالی کشور در سه ماه را به معنای آغاز رونق اقتصادی ایران خواند، اعلام کرد: بر اساس آمار ارائه شده توسط بانک مرکزی، در سه ماه دوم نیز، کشور دارای رشد مثبت است. روحانی همه پیشرفت کشور در ۱۶ ماه اخیر را وابسته به تلاش مردم ایران خواند و گفت: دولت به‌دنبال آن است تا اهداف، مطالبات و نظرات شما را با کمک، همت و هدایت شما به پیش براند.

روحانی با بیان اینکه امروز در زمینه نفت و گاز، معادن و صنعت پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داریم، تاکید کرد: حتی در زمینه مسکن که حرکتی نداشتیم، بعد از ۶ ماه حرکت در بخش ساخت و ساز به برکت بودجه‌های عمرانی که امسال اختصاص دادیم، این حرکت در زمینه ساخت و ساز هم آغاز و شروع شده است. به گفته رئیس‌جمهوری، دولت از ابتدای امسال تاکنون، نسبت به ۹ ماهی که گذشته است برای بودجه عمرانی استان‌ها، ۹۴ درصد بودجه را پرداخت کرده است که این امر در سال‌های گذشته بی‌سابقه است.

توطئه نفتی

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ما در زمینه نفت و گاز امسال حرکت خوبی داریم، تاکید کرد: در زمینه گاز تا امروز رشد بسیار خوبی داشته‌ایم؛ به‌گونه‌ای که تا پایان سال رشد تولید گاز ما روزانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب افزوده خواهد شد. روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه قیمت نفت به صورت فعلی باقی نمی‌ماند، افزود:گرچه شرایط جهانی و توطئه برخی کشورها قیمت نفت را کاهش داده است، اما به فضل الهی و با همت و کوشش مردم از این مشکلات نیز به خوبی عبور خواهیم کرد. هر چقدر هم توطئه کنند، افق آینده ما روشن است و ملت ایران در تمام صحنه‌ها پیروز خواهد بود؛ به شرط آنکه امید، وحدت و یکپارچگی خود را روزبه‌روز بیشتر کنیم.

دولت هرگز از حرکت باز نخواهد ایستاد

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه دولت در زمینه‌های نفت و گاز، آب، محیط زیست، کشاورزی، گردشگری، فرهنگ، دانش، اقتصاد دانش‌بنیان و پیشبرد سیاست خارجی برای به کرسی نشاندن حقوق ملت ایران هرگز از حرکت باز نخواهد ایستاد، از ادامه ارائه سبد کالای غذایی برای قشرهای محروم و کم‌درآمد خبر داد و گفت: در زمینه امنیت غذایی قشرهای کم درآمد و محروم و همه آنها که زیر پوشش بهزیستی یا کمیته امداد امام خمینی هستند، سبد کالای غذایی را هم امسال و هم سال آینده ادامه خواهیم داد.

حسن روحانی در ادامه سخنرانی خود از طرح‌هایی برای این استان سخن گفت و یادآوری کرد: طرح‌هایی را که امکان اجرای آنها در دولت یازدهم وجود دارد، اجرا خواهیم کرد. چند سدی که در دست اجرا است از جمله سد سیاهو در سال ۱۳۹۴ به اتمام رسیده و افتتاح خواهد شد و سد فرخی هم زودتر از آن افتتاح خواهد شد. به گفته رئیس‌جمهور عملیات تکمیل مجتمع آبرسانی روستایی در این استان که آب مورد نیاز ۲۵ هزار نفر را فراهم می‌کند تا پایان سال ۱۳۹۴ به اتمام می‌رسد و عملیات اجرای تصفیه خانه آب شرب بیرجند در ماه‌های پیش رو اجرایی می‌شود و به اتمام می‌رسد. او از تبدیل راه‌های استان خراسان جنوبی به بزرگراه بر اساس اولویت در سال‌های آینده خبر داد و افزود: ۱۰۰ کیلومتر از راه‌های این منطقه در سال ۹۴ و ۹۵ به بزرگراه تبدیل می‌شوند و بقیه نیز در سال‌های بعد اجرایی می‌شود. رئیس‌جمهوری همچنین دولت را مصمم به پیگیری کارهای مطالعاتی و فاینانس اجرای راه‌آهن خراسان جنوبی دانست. روحانی همچنین به مساله منطقه ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: ان‌شاءالله در این سفر منطقه ویژه اقتصادی بیرجند افتتاح و فعال خواهد شد.

تلاش برای فعالیت اقتصادی حداقلی دولت

حسن روحانی همچنین در جریان سفر به استان خراسان جنوبی در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان، با بیان اینکه تولیدگران و کارآفرینان بار سنگین حرکت اقتصادی کشور را بر دوش دارند، گفت: امروز بخش تولید با موانع و مشکلاتی مواجه است و سرمایه‌گذار اگر نتواند در بازار مصرف جای پای محکمی پیدا کند و سرمایه‌ای که برای تولید هزینه کرده با سود قابل قبول برنگردد، بی‌تردید تولید دچار مشکل خواهد بود.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید چرخه تولید به‌گونه‌ای به حرکت درآید که مردم هم به تولید تشویق شوند و هم تولید بتواند مشوق آنها برای گسترش فعالیت و سرمایه‌گذاری‌شان باشد، گفت: مسیری که طی سال‌های گذشته در کشور در بخش تولید طی شده با اشکالاتی همراه بوده است. همچنین روحانی گفت: باید گام به گام موانع و اشکالات موجود را برطرف کنیم. روحانی با اشاره به اینکه اگر تولید کشور تنها به بازار داخلی اختصاص پیدا کند، راه درست خود را پیدا نخواهد کرد، گفت: دنیای اقتصاد، دنیای رقابت است و اقتصاد زمانی استحکام پیدا می‌کند که به دور از انحصار و رانت، رقابتی و آزاد باشد. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: اگر مزایده‌ها و مناقصه‌ها به صورت واقعی برگزار شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. مشکل ما در بسیاری از موارد وجود رانت، عدم شفافیت و منافع زودگذر است.

به گفته روحانی هیچ کشوری در دنیا نمی‌بینید که با انزوا توانسته باشد به توسعه دست پیدا کند. او با بیان اینکه امروز در دوران گذار قرار داریم و هنوز به جایگاه مطلوب نرسیده‌ایم، اظهار کرد: جایگاه مطلوب جایی است که حداقل فعالیت اقتصادی از طرف دولت و حداکثر آن توسط مردم انجام شود و امروز هنوز به این شرایط و جایگاه نرسیده‌ایم. روحانی با تاکید بر اینکه یکی از فلسفه‌‌های سفرهای استانی این است که صداهای متنوع مردم شنیده شود، به وظایف متقابل دولت و مردم در عرصه اقتصاد اشاره کرد و گفت: وظیفه اصلی دولت این است که ثبات اقتصادی ایجاد کرده، زیرساخت‌ها را مهیا کند و امنیت و ثبات برقرار سازد؛ چون معتقدیم تغییرات متعدد و بی‌ثباتی اقتصادی بزرگ‌ترین مشکل را در زندگی و فعالیت مردم ایجاد می‌کند.