دنیای اقتصاد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پس از احیا و تشکیل مجدد پیشنهاد کرد صندوق توسعه ملی و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به‌عنوان زیرمجموعه این سازمان به فعالیت خود ادامه دهند. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که به تازگی با حکمی از سوی رئیس‌جمهور مجددا احیا و تشکیل شد «تحول بنیادین در راهبری توسعه کشور»، «طراحی زیرساخت‌های توسعه پایدار» و «متوازن و رصد فرآیند توسعه» را سه ماموریت اصلی خود اعلام کرد و مقرر شد فعالیت این سازمان در چهار سطر مطالعه و پژوهش، برنامه‌ریزی، سازماندهی اجرایی و تحول اداری و همچنین نظارت و ارزیابی عملکردها طبقه‌بندی شود. در حالی که پیش از انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، به‌عنوان زیرمجموعه این سازمان فعالیت می‌کرد با انحلال آن، موسسه عالی آموزش به نهاد ریاست‌جمهوری منتقل شد و فعالیت آن تحت نظارت این نهاد ادامه پیدا کرد. هم اکنون در حالی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مجددا احیا شده قرار است مرکز پژوهشی تحت عنوان آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری زیر مجموعه این سازمان فعالیت خود را آغاز کند. در صورتی که این مرکز پژوهشی همان موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی باشد باید تحت عنوانی جدید به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی منتقل شود و اگر هدف سازمان مدیریت این موسسه نباشد باید منتظر تاسیس موسسه پژوهشی جدیدی تحت عنوان آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری بود. براساس اعلام سازمان مدیریت فعالیت‌های مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری در گروه‌های توسعه و آینده‌نگری، توسعه و اقتصاد دانش‌بنیان، توسعه و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، توسعه و آمایش سرزمین، توسعه و اقتصاد سنجی، توسعه و برنامه‌ریزی، توسعه و برنامه‌های آموزشی، توسعه و فناوری‌های نوین و توسعه تحول اداری و دولت الکترونیک تعریف شده است.

از جمله ویژگی‌های مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری این است که براساس اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار است شعبه‌های استانی نیز برای آن تاسیس شود که این موضوع گامی بلند در راستای فعالیت‌های پژوهشی به شمار می‌رود.

همچنین در حالی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور پیش از انحلال ۹ معاونت داشت در دوره جدید با ۱۰ معاونت سرمایه انسانی، نوسازی و تحول اداری، امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه، امور فنی و توسعه سرمایه‌گذاری، توسعه امور تولیدی، توسعه امور زیربنایی، توسعه امور فرهنگی، آموزشی و پژوهشی، توسعه امور اجتماعی، امور مجلس و حقوقی و هماهنگی استان‌ها و همچنین معاونت توسعه مدیریت، فناوری و پشتیبانی فعالیت خواهد کرد. به این ترتیب در دوره جدید معاونت نوسازی و تحول اداری به این سازمان اضافه شده است.

همچنین فعالیت معاونت نوسازی و تحول اداری که در دوره جدید سازمان مدیریت تاسیس شده است در چهار زیرمجموعه ساختارهای سازمانی، سیستم‌ها و دولت الکترونیک، مدیریت عملکرد و دبیرخانه شوراها و اخلاق اداری و صیانت از حقوق مردم تعریف شده است.