گروه خبر: مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ روابط واشنگتن و تل‌آویو را این روزها به‌شدت تاریک کرده است. اگر تا دیروز مقامات آمریکایی قبل و بعد از هر مذاکره با ایران، گزارشی به مقامات تل‌آویو ارائه می‌کردند تا نگرانی آنها را در مورد آینده مذاکرات با تهران رفع کنند، حالا به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ خبری را درمورد محتوای مذاکراتشان با ایران به مقامات رژیم صهیونیستی ارائه نکنند. در همین راستا سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا تماس و رابطه خود با یوسی کوهن، مشاور امنیت ملی اسرائیل را قطع کرده است. این خبری است که روز گذشته شبکه۲ اسرائیل منتشر کرد و آن را انتقام باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا از نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پی تلاش برای سخنرانی در کنگره توصیف کرد. به گزارش «ایرنا» به نقل از تایمز اسرائیل، شبکه ۲ اسرائیل از وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد آمریکا نقل کرده است که آمریکا دیگر اسرائیل را از جزئیات مذاکرات هسته‌ای با ایران مطلع نخواهد کرد. با این حال یک مقام ارشد اسرائیلی مدعی شد که این خبر حقیقت ندارد، از سوی دیگر یک مقام وزارت‌خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که تماس‌ها بین وندی شرمن، مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا و یوسی کوهن، مشاور امنیت ملی اسرائیل ادامه دارد. خبری که اگر صحت هم داشته باشد، نمی‌تواند اختلاف موجود میان اوباما و نتانیاهو در مورد ایران را انکار کند. این اختلاف پس از آن بالا گرفت که نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دعوت برخی از جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا و بدون اطلاع کاخ سفید تصمیم گرفت در کنگره آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران سخنرانی کند. اقدامی که به اعتقاد دموکرات‌های کنگره و دولت آمریکا می‌تواند تمامی تلاش‌های دیپلماتیک طی دو سال مذاکرات هسته‌ای را تحت‌تاثیر قرار دهد.

با این وجود جان بینر رئیس‌ ‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه در گفت وگو با شبکه خبری «فاکس» آمریکا اعلام کرد که دلیل آن که بدون تایید کاخ سفید از نتانیاهو دعوت کرده، جلوگیری از مداخله دولت اوباما بوده است که به گفته وی با نتانیاهو در خصومت است.

دعوت خودسرانه رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از نتانیاهو نه‌تنها به اختلافات میان جمهوری‌خواهان کنگره با کاخ سفید دامن زد؛ بلکه باعث شد اختلاف‌نظر آنها با دموکرات‌ها نیز تشدید شود.

برخی سناتورهای دموکرات و مستقل آمریکا اعلام کرده‌اند در جلسه سخنرانی نتانیاهو حاضر نخواهند شد.

اوباما نیز اعلام کرده است در طول حضور نتانیاهو در آمریکا، با وی ملاقات نخواهد کرد.

در همین ارتباط روز گذشته روزنامه رسمی کنگره آمریکا (هیل) نوشت: «لئون پانه‌تا» وزیر دفاع سابق آمریکا با توصیف سخنرانی احتمالی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره به عنوان یک «تله»، پیامدهای آن را در ایجاد دودستگی بین قانونگذاران آمریکایی خطرناک خواند. به گزارش «ایرنا»، وی ابراز امیدواری کرد قانون‌گذاران (آمریکایی) بتوانند بدون یک نمایش حزبی، راه دیگری برای شنیدن دیدگاه‌های نتانیاهو پیدا کنند.