ایرنا: نتایج یک نظرسنجی جدید از مخالفت بیشتر آمریکایی‌ها با کارشکنی‌های کنگره درمقابل هر گونه توافق احتمالی بر سر برنامه هسته‌ای ایران حکایت دارد. به گزارش شبکه خبری راشاتودی، در شرایطی که برخی از قانون‌گذاران آمریکایی از جمله دموکرات‌ها بر این باورند که کنگره باید درباره لغو احتمالی هرگونه تحریم ایران نظر دهد، بیشتر شهروندان آمریکایی معتقدند کنگره نباید مانع اجرای هر گونه توافق هسته‌ای احتمالی شود. نتایج نظرسنجی موسسه تحقیقاتی «هارت» آمریکا نشان می‌دهد تقریبا ۶۱ درصد آمریکایی‌ها از چارچوب توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ حمایت می‌کنند. نتایج این نظرسنجی در عین حال نشان داد که ۳۴ درصد از رای‌دهندگان مخالف تفاهم هسته‌ای هستند که به تازگی بین ایران و گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس به‌دست آمد. این نظرسنجی با ضریب خطای ۵/ ۳ درصد انجام شد.

تاثیر مثبت توافق بر ثبات منطقه

در پی اعلام خبر دستیابی به چارچوب‌های یک توافق احتمالی میان ایران و شش قدرت جهانی، یکی از سوالات اصلی که شکل گرفت، تاثیر توافق اخیر میان ایران و گروه ۱+۵ بر ثبات خاورمیانه بود.

پروژه آموزش، پژوهش و سیاست بین‌المللی (TRIP) در ویلیام‌اند مری با همکاری فارن پالیسی این سوال را با پژوهشگران روابط بین‌الملل در میان گذاشته و در مورد اینکه توافق اخیر تاثیری مثبت بر ثبات منطقه‌ای خواهد داشت، به اجماع قابل توجهی (۷ به یک) دست یافت. مشخص شد که اکثر افراد شرکت‌کننده معتقدند که این مساله تاثیرگذار است. ۷۰ درصد این پژوهشگران در پاسخ به این سوال که آیا توافق پیشنهادی تاثیری مثبت، منفی یا خنثی بر ثبات منطقه‌ای خواهد داشت، گفتند که این توافق تاثیری مثبت بر ثبات خاورمیانه می‌گذارد.