گروه خبر: گفت‌وگوی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با هفته‌نامه «طلوع صبح» این روزها بازتاب وسیعی داشته است. از آمادگی‌اش برای حضور در انتخابات آینده مجلس خبرگان گرفته تا تایید تلویحی حضور سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان. او البته در این گفت‌وگو به نکات دیگری نیز پرداخته است که منجر به ایجاد کمپینی بر ضد او با عنوان «من یک روستایی هستم» شده است. آنجا که از او می‌پرسند اخیرا برخی گفتند که عده‌ای به دنبال آن هستند تا امام(ره) را آن‌گونه که می‌خواهند، نشان دهند و این روزها کنایه‌های متعددی در مورد خاطرات شما مطرح می‌شود، واکنش شما در این باره چیست که او چنین پاسخ می‌دهد:


«اگر بنا است کسانی امام(ره)را بشناسد، آنهایی هستند که لحظات حساس را خدمت امام(ره) بودند. از لحظه‌هایی که امام(ره) کارشان را شروع کردند و تا آخرین لحظه که از دنیا رفتند، جزو امنای امام(ره) بودند. آنهایی که درک نکردند و می‌گفتند که جواب این خون‌ها را چه کسی می‌دهد و مبارزه حرام است، باید فکری بکنند. اودر ادامه در پاسخ به اینکه آیا شما اساسا اینها را انقلابی می‌دانید، می‌گوید: فرق می‌کنند. بعضی‌هایشان انقلابی بودند و وقتی که سختگیری‌های حکومت زیاد شد، دیگر ادامه ندادند. بعضی‌ها هم اصلا آن موقع‌ها نبودند و در کوچه‌های روستاهایشان می‌گشتند. ولی الان آمده‌اند و انقلابی شده‌اند.


بخش دیگری از سوال‌ها از هاشمی به انتخابات هیات رئیسه خبرگان مربوط می‌شود و اینکه او دو، سه ساعت قبل از اینکه انتخابات هیات رئیسه برگزار شود، از احتمال رای نیاوردنش آگاه بوده است. هاشمی اما در این مورد به هفته‌نامه طلوع صبح می‌گوید: «این حرف دقیقا برعکس است. همان روزها دو، سه نفر از خبرگان پیش من آمدند و گفتند که ما بررسی کردیم، ۴۸ نفر به شما رای مشخص می‌دهند و افرادی هم هستند که نمی‌خواهند بگویند و شاید هم بیشتر باشد و اصرار داشتند. وی در ادامه تاکید می‌کند:من نمی‌دانم و نمی‌خواهم کسی را متهم کنم. به هر حال این تعداد رای دادند. هاشمی‌رفسنجانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به سیدحسن خمینی در مورد انتخابات خبرگان به‌صورت تلویحی چنین توصیه می‌کند: حاج حسن آقا واقعا هم صلاحیت بالایی و هم وظیفه دارند. ایشان در وضعی نیست که بتواند نسبت به آینده کشور بی‌تفاوت بگذرد. منتها تکلیفش را خودش می‌داند. وی همچنین می‌گوید: ما نمی‌توانیم به ایشان تکلیف کنیم. ولی من نظرم را می‌دهم که بهتر است بیاید. معلوم نیست که ما در دنیا باشیم. الان نوبت آنهاست و باید بیایند که از انقلاب حفاظت کنند.


هاشمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند زندگی اعتقادی سیاسی شما به چند دسته تقسیم می‌شود، می‌گوید: تفکرات من مال 50 سال قبل است و هنوز محفوظ است. منتها متناسب با زمان اصلاح می‌شود. هاشمی در ادامه تاکید می‌کند:از نظر شناسنامه‌ای به هیچ کدام از جریان‌های فکری وابسته نیستم و من خودم هستم و با تفکرات خودم. من به لحاظ اعتقادی، اعتدال را قبول دارم.