پیش‌بینی دموکرات‌ها از فرجام برجام در کنگره
گروه دیپلماسی: باوجود مخالفت دو تن از نمایندگان بلندپایه دموکرات با توافق هسته‌ای ایران، دموکرات‌های آمریکا پیش‌بینی کرده‌اند «آرای کافی» برای اینکه توافق هسته‌ای با ایران از بازنگری کنگره جان سالم به در ببرد را در اختیار دارند. کاخ سفید نیز اعلام کرده به‌طور خاص نگران نیست که تصمیم شومر، سناتور بانفوذ و سومین دموکرات برجسته کنگره، مشوق مخالفت با توافق هسته‌ای وین شود. چاک شومر و الیوت انگل که هر دو به نمایندگی از حوزه‌های ایالت نیویورک در کنگره حضور دارند، روز پنج‌شنبه اعلام کردند با توافق هسته‌ای ایران مخالف هستند.


مخالفت این نمایندگان دموکرات، این گمانه زنی را مطرح کرد که شاید باراک‌اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نتواند آرای لازم دموکرات‌ها را برای وتوی رای منفی مخالفان توافق در کنگره کسب کند. نمایندگان کنگره آمریکا تا روز ۱۷ سپتامبر (26 شهریور) فرصت دارند به توافق هسته‌ای ایران و 6 قدرت جهانی رای مثبت یا منفی دهند یا حتی تصمیم بگیرند رای ندهند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاش است تا آرای کافی را از هم‌حزبی‌های دموکرات خود برای سد کردن تلاش‌های جمهوری‌خواهان به دست بیاورد.


مخالفت کری

یک روز پس از اعلام مخالفت دو نماینده دموکرات، جان کری، وزیرامور خارجه آمریکا گفت که با استدلال‌های دو نماینده بلند‌پایه حزب دموکرات در کنگره برای رد توافق هسته‌ای ایران، به شدت مخالف است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان‌کری که در ویتنام به سر می‌برد، روز جمعه تاکید کرد: «به‌رغم احترامی که برای چاک‌شومر، سناتور ارشد دموکرات، و الیوت انگل، عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس نمایندگان، قائل است ولی استدلال‌های آنها بر پایه واقعیت نیست.» چاک شومر که در یک خانواده یهودی به دنیا آمده و به شدت به اسرائیل نزدیک است از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده و گفته بود: «بر اساس این توافق به بازرسان اجازه داده نمی‌شود «هر زمان یا هر کجا» را که بخواهند مورد بازرسی قرار دهند.» او اضافه کرده بود که طبق این توافق، آمریکا نیز نمی‌تواند به‌طور یک‌جانبه درخواست بازرسی را مطرح کند. جان کری در واکنش به این سخنان ضمن اعلام مخالفت خود مدعی شد: «با توجه به ردیابی اورانیوم طی ۲۵ سال آینده غیر ممکن است که ایران بتواند بمب اتم بسازد.» این سخنان کری در شرایطی بیان می‌شود که مقامات ارشد ایران بارها اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی به دنبال ساخت یا استفاده از سلاح اتمی نیست و حتی مقام معظم رهبری نیز تولید، انباشت و استفاده از آن را حرام اعلام کرده‌اند. کری در ادامه سخنانش گفت: «مساله بستن (مسیرها) واقع بینانه است. من با احترام می‌گویم، رد کردن یک سیاست (رویکردی به سوی) آینده نیست. چنین رویکردی هیچ بدیل و جایگزینی را پیشنهاد نمی‌کند.» وزیر امور خارجه آمریکا مجددا تاکید کرد که در صورت رد این توافق هسته‌ای، نگرانی‌ها درباره از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای ایران افزایش می‌یابد، در نتیجه مردم برای اقدام نظامی فشار وارد خواهند کرد.


آرای کافی دموکرات‌ها

در شرایطی که گزارش رسانه‌های آمریکا حاکی است که تقریبا مسجل است کنگره، توافق با ایران را رد خواهد کرد و باراک اوباما نیز رای نمایندگان کنگره را وتو خواهد کرد، اما مساله این است که آیا باراک اوباما به اندازه کافی از حمایت نمایندگان دموکرات در سنا برخوردار خواهد بود که مانع رد نهایی توافق هسته‌ای در کنگره شود یا نه؟ در این‌باره دموکرات‌های آمریکا می‌گویند، با وجود مخالفت چاک شومر، سناتور بانفوذ دموکرات، آرای کافی برای اینکه توافق هسته‌ای با ایران از بازنگری کنگره جان سالم به در ببرد را در اختیار دارند.سخنگوی سناتور دیک دربین، از حامیان برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) که به‌عنوان هماهنگ‌کننده پارلمانی اقلیت سنا، آرای دموکرات‌ها را می‌شمارد در همین باره گفت: «دموکرات‌ها هنوز اطمینان دارند که می‌توانند تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای شکست این توافق را نقش بر آب کنند.» دموکرات‌های آمریکا روز جمعه اعلام کردند که به‌رغم مخالفت چاک شومر، سومین دموکرات ارشد سنا با توافق هسته‌ای با ایران، آرای کافی برای تایید این توافق را در کنگره در اختیار دارند.کنگره تا ۱۷ سپتامبر فرصت دارد تا توافق با ایران را بررسی کرده و رای نهایی خود را صادر کند. اگر همان‌گونه که بسیاری در دولت اوباما تصور می‌کنند توافق رد شود ۲۲ روز فرصت خواهد بود تا اوباما درباره وتوی مصوبه کنگره و کنگره نیز درباره نحوه خنثی‌کردن وتوی اوباما تصمیم بگیرد.تا به‌حال دست کم ۱۴ تن از دموکرات‌های سنا و نمایندگان مستقل و حدود ۳۴ نفر از دموکرات‌های مجلس نمایندگان اعلام کرده‌اند که از برجام پشتیبانی خواهند کرد.46 نفر از یک‌صد نماینده سنا و ۱۸۸ نفر از ۴۳۵ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکراتند. بسیاری از جمهوری‌خواهان و شماری از دموکرات‌ها اعلام کرده‌اند که با توافق مخالفت خواهند کرد. جمهوری‌خواهان برای خنثی کردن وتوی اوباما به ۲۹۰ رای در کنگره نیاز دارند. سناتور کرستن گیلیبراند از نیویورک روز پنج‌شنبه چند ساعت پیش از شومر اعلام کرد که از توافق حمایت خواهد کرد. سناتور تامی بالدوین از ویسکانسین نیز روز جمعه موافقت خود را اعلام کرد.


واکنش کاخ سفید

از سوی دیگر کاخ سفید نیز به اعلام مخالفت شومر با توافق واکنش نشان داد و جاش ارنست، سخنگوی اوباما گفته است که کاخ سفید به‌طور خاص نگران نیست که تصمیم شومر، سناتور بانفوذ دموکرات، مشوق مخالفت با توافق هسته‌ای وین شود. سخنگوی کاخ سفید افزود: «ما کماکان اطمینان داریم که اکثریت بارزی از دموکرات‌ها در کنگره آمریکا تصمیمی مبتنی بر نتیجه‌گیری‌های خود و نه بر اساس تصمیم شومر اتخاذ کنند.» به گزارش خبرگزاری فارس، ارنست با بیان اینکه ۱۲ نفر از اعضای کنگره بعد از سخنرانی اوباما حمایت خود را از «برجام» اعلام کرده‌اند، گفت: این نشان می‌دهد دلایل ارائه شده توسط رئیس‌جمهوری متقاعد‌کننده بوده‌اند.


سناتور دموکرات: توافق را بخوانید

همزمان با تلاش‌های کاخ سفید و کنگره آمریکا برای جلب نظر حامیان و مخالفان توافق، رسانه‌های آمریکایی نیز هر کدام بسته به گرایشی که دارند دست به تبلیغاتی در این زمینه می‌زنند. در این میان تبلیغات تلویزیونی مخالفان توافق هسته‌ای ایران و هشدار نسبت به تصویب توافق، با واکنش یکی از سناتورهای دموکرات روبه‌رو‌ شد. به گزارش «نامه نیوز»، باربارا باکسر، سناتور کنگره آمریکا و عضو کمیته سیاست خارجی در یادداشتی در روزنامه هافینگتن پست به دفاع از توافق هسته‌ای ایران پرداخته و نوشت:« توصیه من به همکارانم و مردم این است که این تبلیغات 30 ثانیه‌ای را حذف کنید. هرگونه آگهی تجاری از سوی حامیان توافق را نیز حذف کنید و به جای آن، خود این توافق تاریخی را بخوانید.»


مخالفان، شناخت کافی از توافق ندارند

در این میان آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا نیز نسبت به اظهارات مخالفان توافق واکنش نشان داد و گفت کسانی که در کنگره آمریکا با توافق هسته‌ای ایران مخالفت می‌کنند، شناخت کافی از این توافق ندارند. به گزارش «ایرنا» او افزود: «توافق بر سر برنامه اتمی ایران و بحث اشاعه هسته‌ای خیلی سخت و پیچیده است و ما سال‌ها تلاش کردیم که به این توافق خوب برسیم، اما بعضی‌ها هنوز اطلاعات کافی ندارند و برخی همان طور که اوباما اخیرا اشاره کرد، سعی می‌کنند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.»آلن ایر با بیان اینکه «ما سعی می‌کنیم مردم آمریکا خوب بفهمند ویژگی‌ها و نکات مثبت این توافق چیست»، افزود: «باید سطح آگاهی مردم آمریکا را بالا ببریم تا آنها هم شناخت بهتری از آنچه ما به آن دست یافتیم، به‌دست آورند.»


ادامه انتقادات جمهوری‌خواهان از برجام

همزمان با تلاش کاخ سفید برای جلب حمایت نمایندگان کنگره نسبت به توافق هسته‌ای با ایران، نمایندگان جمهوری‌خواه نیز به انتقادات خود علیه توافق افزوده‌اند. در این باره باب کورکر، رئیس‌ جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که از ابتدا با مذاکرات هسته‌ای ایران مخالف بود، در ادامه مخالفت‌های جمهوری‌خواهان با «برجام»، درباره اجازه دادن به ایران برای صنعتی کردن برنامه هسته‌ای خود هشدار داد.به گزارش خبرگزاری فارس باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی در نطق هفتگی جمهوری‌خواهان به موضوع «برجام» اشاره و با محتوای برنامه جامع اقدام مشترک به‌شدت مخالفت کرد.او در این نطق با انتقاد از «برجام» ادعا کرد: «به جای پایان برنامه هسته‌ای ایران، این توافق به آنها اجازه می‌دهد به مروز زمان با تایید و پذیرش ما برنامه هسته‌ای خود را صنعتی کنند. به جای بازرسی‌های هر زمان و هر مکان، این توافق به ایران تقریبا یک ماه وقت می‌دهد تا هرگونه مدرکی در قبال تولید برنامه سلاح هسته‌ای را پنهان کند.»کورکر درباره تحریم‌ها نیز تاکید کرد: «تنها پس از ۹ سال همه تحریم‌های مهم رفع خواهند شد و در نتیجه به جای آنکه ما تاثیر و نفوذ داشته باشیم، این ایران است که دارای نفوذ و تاثیر خواهد شد. ایران به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار پول نقد ظرف چند ماه، شاید ۹ ماه دست می‌یابد.» او افزود: «ظرف یک دهه آینده، ایران صدها میلیارد دلار دیگر هم به‌دست خواهد آورد و ما راه را برای اینکه ایران یک برنامه هسته‌ای مورد تایید بین‌المللی داشته باشد، هموار خواهیم کرد.» کورکر مدعی شد: ایران بدون تغییر رفتار مخرب خود، از یک کشور ضعیف به یک کشور با اقتصاد قوی تغییر خواهد یافت.

انتقاد ظریف از رسانه‌های آمریکایی

از سوی دیگر محمد‌جواد ظریف، وزیر امور‌خارجه ایران در واکنش به ادعای یکی از رسانه‌های آمریکایی درمورد سایت پارچین گفت: «این رسانه‌ها هدفی جز بر‌هم زدن فضای تفاهم ندارند.» به گزارش «ایرنا»، محمد‌جواد ظریف روز گذشته در حاشیه مراسم بزرگداشت روز خبرنگار که در تالار وحدت برگزار شد، درپاسخ به پرسشی درمورد ادعای یکی از رسانه‌های آمریکایی مبنی بر انجام اقداماتی از سوی ایران در اطراف پارچین افزود: «این اظهارات نشان‌دهنده این است که همه ادعاهایی که علیه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه شده واهی است. ما اعلام کرده‌ایم که یک کار جاده‌سازی در آن محل انجام شده است.» او تاکید کرد: «مسائل ان‌شاء‌الله برای افکار عمومی دنیا کاملا روشن خواهد شد، در گذشته هم این دروغ‌ها را پخش کردند، آنها هدفی جز بر‌هم زدن فضای تفاهم ندارند.»