گروه خبر: در میان اخبار و اطلاعات منتشره از صبح روز پنج‌شنبه مبنی بر جان باختن زائران ازجمله برخی زائران ایرانی، نام برخی از چهره‌های سیاسی و فرهنگی در میان مفقودان به چشم می‌خورد. این در حالی است که ساعاتی بعد خبرها از پیدا شدن و سلامت آنان حکایت داشت.


آیت‌الله مومن، عضو مجلس خبرگان رهبری، یحیی آل‌اسحاق، عضو حزب موتلفه اسلامی و رئیس پیشین اتاق بازرگانی از جمله این افراد هستند.در این میان خبرها همچنان از مفقود بودن غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان حکایت دارد. «ایسنا» خبر مفقود بودن رکن آبادی را در پی انتشار اخباری مبنی بر شهادت وی در فاجعه منا منتشر و اعلام کرد که منابع مطلع خبر جان باختن وی را تایید نکرده‌اند. در خبری دیگر اما پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر اعلام کرد که سیدحمید رضا حسینی، خبرنگار شبکه خبر و سیدحمید میرزاده، گوینده و مدیر تولید رادیو عربی نیز در لیست مفقودشدگان حادثه تاثرانگیز رمی جمرات در منا است.


بسته‌شدن اینستاگرام پادشاه عربستان

در پی حوادث تلخ اخیر در مکه و گسترش بی‌سابقه تصاویر و مطالب مربوط به این مراسم در فضای مجازی، باشگاه خبرنگاران نوشت که صفحه اینستاگرام منتسب به سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از حالت عمومی خارج شد و افرادی که این صفحه را دنبال می‌کردند دیگر امکان مشاهده تصاویر و ارسال مطالب اعتراض‌آمیز درباره این حوادث را ندارند.


کمپین مجازی عربستان علیه ایران

سعودی‌ها اما با تبلیغات گسترده، کمپین ضدایرانی درباره حادثه منا را در فضای مجازی آغاز کردند. به گزارش انتخاب، برخی از کاربران وهابی توییتر در حرکتی فرار رو به جلو، سعی در مقصر معرفی کردن ایران در حادثه منا دارند. وهابی‌ها در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی با راه‌اندازی هشتگ #ایران_تقتل_حجاج به معنای «ایران حجاج را می‌کشد» سعی در انحراف توجهات از مقصر اصلی حادثه منا که دولت عربستان است، دارند. در همین راستا، وب سایت‌های عربی نزدیک به دولت سعودی از جمله «اوطان نیوز» مدعی شده‌اند که ایران نقشی ویژه در حادثه منا داشته است.


راهپیمایی نمازگزاران تهرانی علیه آل‌سعود

در مقابل نمازگزاران ایرانی در اعتراض به بی‌کفایتی آل‌سعود در مدیریت حج، پس از اقامه نماز جمعه ظهر دیروز راهپیمایی کردند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، نمازگزاران پس از اقامه نماز جمعه، در راهپیمایی خود شعارهایی در اعتراض به جنایات آل‌سعود سر دادند و آن را محکوم کردند.