گروه خبر: نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز پارلمان طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را تصویب کردند؛ طرحی که با وجود اشکالات متعددی که نمایندگان در رابطه با بار مالی این طرح مطرح می‌کردند، با 144 رای موافق، 25 رای مخالف و6 رای ممتنع به تصویب رسید.


به گزارش «ایسنا» محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت با اشاره به بار مالی این طرح از کمیسیون خواست کارگروهی تشکیل دهد و موادی را که دارای بار مالی هستند بررسی کنند تا بار مالی تامین شود. نماینده دولت نیز دیروز با این طرح مخالفت کرد و گفت: دولت نه تنها سیاست‌های جمعیت را قبول دارد، بلکه در لایحه ششم توسعه یک فصل کامل را در این مورد در نظر گرفته است. بار مالی آن نیز در برنامه ششم دیده شده و در قالب لایحه آورده خواهد شد. سیاست‌های کلی جمعیتی نصب‌العین دولت است؛ اما این طرح بار مالی دارد. از سوی دیگر لاله افتخاری نیز تاکید کرد که این طرح، تبعیضات ناروایی در مورد خانم‌ها دارد.


این نماینده مجلس در اخطاری مطرح کرد: هیچ‌یک از همکاران من و مردم با افزایش جمعیت و منویات رهبری مخالفت ندارند؛ اما به‌عنوان نماینده‌ای که در همه جلسات کمیسیون فرهنگی در زمان بررسی این طرح حضور داشتم، می‌گویم خروجی این طرح منجر به کاهش جمعیت خواهد شد؛ در این طرح تبعیضات ناروایی در مورد خانم‌ها و اشتغالشان وجود دارد. ابوذر ندیمی نماینده‌ دیگری که در مخالفت با این طرح صحبت کرد، گفت: در طرح عناوینی مثل نخبه و باروری مطرح شده؛ اصلا نخبه‌گزینی در این طرح یعنی چه؟ و افزایش ژن نخبگان و فرهیختگان یعنی چه؟ آیا به این معناست که فقط نخبگان با هم ازدواج کنند؟ مهرداد لاهوتی نیز متذکر شد: ما معضلاتی مثل تورم، بیکاری و مسکن داریم که این طرح باید به آنها پاسخ می‌داد که نداده است، به جای آن گفته‌ایم کسی را که مجرد است از هیات علمی خارج می‌کنیم.


موافقان طرح

موافقان اما بر این باورند که رشد فعلی جمعیتی آینده کشور را دچار مشکل می‌کند و نرفتن به سمت چنین طرحی فرار رو به جلو است. احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی نیز در موافقت با طرح در مورد بار مالی نیز گفت: جلسات متعددی با آقای نوبخت و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط داشته‌ایم اعتبارات 35 ماده از محل اعتبارات تامینی دستگاه‌ها تامین می‌شود و 15 ماده نیز نیازمند تسهیلات مالی پیش‌بینی شده است. بار مالی این طرح 45 هزار میلیارد نیست، بلکه کمتر از 5000 میلیارد است.