گروه خبر: مراسم بزرگداشت روز 13 آبان، صبح دیروز در سراسر کشور برگزار شد. در تهران نیز این مراسم با حضور دانش‌آموزان، دانشجویان و اقشار مختلف مردم مقابل لانه سابق جاسوسی آمریکا برگزار شد.

انقلاب اسلامی متعلق به قشر خاصی نیست

در همین حال رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه هیات دولت با گرامیداشت سیزدهم آبان؛ روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، تصریح کرد: 13 آبان و تمامی مراحل ایستادگی ملت ایران در برابر سلطه‌خواهی بیگانگان در جریان نهضت اسلامی، نشان‌دهنده و تکمیل‌کننده راه مقاومت و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌ها و توطئه بیگانگان است.روحانی گفت: باید از افتخارات و روزهای ملی و تاریخیِ ایستادگی ملت ایران برای تقویت بیش از پیش انقلاب و اتحاد ملت بهره بگیریم و اجازه ندهیم این ایام تاریخی مورد سوء‌استفاده برخی جناح‌ها قرار گیرد؛ چراکه هرگونه بهره‌برداری جناحی از این ایام، به زیان انقلاب و وحدت ملی خواهد بود.رئیس‌‌جمهوری اظهار کرد: امروز همگان در کشور به راه و خط امام(ره) و انقلاب افتخار کرده و پیرو راه رهبری انقلاب و اجرای قانون اساسی هستند و از آن حمایت می‌کنند.روحانی حرکت دانش‌آموزان و نوجوانان در 13 آبان سال 57 را به مفهوم حضور نوجوانان و جوانان در نهضت اسلامی و اقدام دانشجویان پیرو خط امام در 13 آبان سال 58 را عکس‌العملی از سوی ملت ایران در برابر توطئه‌های آمریکا برای تخریب انقلاب برشمرد و گفت: جوانان، نوجوانان، دانشجویان و دانش‌آموزان نشان دادند که همگی در صف انقلاب بوده و ثابت کردند انقلاب اسلامی متعلق به قشر خاصی نیست و همه اقشار با سنین متفاوت در این زمینه فداکاری کرده‌اند.


خطر نفوذ آمریکا

حجت‌الاسلام‌سید ابراهیم رییسی، دادستان کل کشور که سخنران مراسم گرامیداشت روز «استکبارستیزی و تسخیر لانه جاسوسی» در تهران بود، آمریکا را مصداق کامل استکبار خواند و تاکید کرد: استکبار در فرهنگ دینی ما به معنای امتناع از قبول حق از روی عناد و تکبر است. دادستان کل کشور در سخنرانی خود به موضوع برجام نیز اشاره کرد؛ براساس آنچه خبرگزاری مهر از این مراسم در تهران گزارش داده است، رییسی با بیان اینکه مصونیت سند برجام در گرو عمل به شرایط ذکر شده در نامه رهبری است، گفت: این شرایط رمز مصون ماندن برجام است. دشمن می‌خواست از طریق برجام، نفوذ را در کشور عملیاتی کند، اما رهبر انقلاب با شرایطی که در نامه خود برشمردند، این اقدام دشمن را سد کردند.دادستان کل کشور با اشاره به فرامین ۹‌گانه مقام معظم رهبری در تایید مشروط برجام تاکید کرد: رهبر انقلاب در ابتدای این سند تاکید کردند که اگر بخواهیم جنایت‌های آمریکا را بیان کنیم باید کیفرخواست مفصلی را تنظیم کنیم.


رئیسی در ادامه سخنرانی خود با تاکید بر اینکه امروز خطر نفوذ آمریکا به کشور را داریم، گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند امروز خطر نفوذ دشمن در منطقه و کشور حس می‌شود، دشمن می‌خواهد از مردم و مسوولان نسبت به نظام سلطه و فرهنگ آمریکایی حساسیت‌زدایی کند. به گفته دادستان کل کشور، بعد از مساله برجام موضوعی که باید مدنظر قرار گیرد مراقبت در حوزه فرهنگی است. در حوزه اقتصادی نیز باید در مقابل هجوم کالاهای آمریکا و سبک زندگی آمریکایی ایستاد.رییسی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در نفوذ سیاسی به‌دنبال آن هستند که به شخصیت‌های سیاسی و چهره‌های شاخص اثرگذاری کنند، تاکید کرد: به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای همیشه تاکید می‌شد که باید نفرت نسبت به آمریکا و دشمن دانستن با آنها را در مذاکرات در ذهن داشته باشند.


حاشیه‌های مراسم 13 آبان

در مراسم گرامیداشت ۱۳ آبان دانش‌آموزان با در دست داشتن پلاکاردهایی با عنوان «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر صهیونیسم»، شعار «مرگ برآمریکا»، «عقلانیت، وحدت و استقامت» و «ما دانش‌آموزان آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانیم» سر دادند. آنان همچنین با در دست داشتن پلاکارد‌هایی که چرایی شعار مرگ بر آمریکا را پاسخ می‌داد، شعار دادند: «مرگ بر آمریکا به خاطر تنهایی علیرضا و آرمیتا»، «مرگ بر آمریکا به خاطر حمایت از جنایت‌های رژیم صهیونیستی»، «مرگ بر آمریکا به خاطر کودکان آواره سوری»، «مرگ بر آمریکا به خاطر کشته شدن هزاران کودک و زن بیگناه یمنی.»دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این راهپیمایی ماکت‌هایی از موشک تازه آزمایش شده «عماد» را در دست داشتند.


ماکت موشک بالستیک عماد در تجمع روز ملی استکبارستیزی در تهران به نمایش گذاشته شد.به گزارش خبرگزاری تسنیم، ماکت یک فروند موشک بالستیک عماد که اخیرا توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به موفقیت آزمایش شد نیز در مقابل لانه جاسوسی سابق آمریکا در تهران به نمایش عموم درآمد.در تظاهرات سراسری 13 آبان قطعنامه‌ای در 8 بند قرائت شد که در بخشی از آن آمده است: ما شرکت‌کنندگان در این تظاهرات عظیم، وحدت و یکپارچگی و همدلی و همزبانی ملی، حول محور «ولایت فقیه» و پیروی از آموزه‌های امام راحل و رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی را ضامن تثبیت عزت و پیشرفت کشور و مهم‌ترین عامل شکست و ناکامی‌های اردوگاه استکبار در همه عرصه‌ها می‌دانیم.