تجلیل رئیس‌جمهور از رسانه‌های حرفه‌ای عکس: حامی فروتن، ایسنا
گروه خبر: رئیس‌جمهوری روز گذشته در مراسم بازگشایی بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها انتقاد را حقی همگانی و مفید دانست اما تاکید کرد که تخریب دولت با پول مردم پذیرفتنی نیست. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، دکتر حسن روحانی همچنین انقلابی بودن را پایبندی به اخلاق، دروغ نگفتن، تهمت نزدن و دادن اعتماد و امید به مردم خواند و افزود: تلاش برای ریختن آبروی اشخاص خلاف آموزه‌های اسلامی است. معنا ندارد رسانه‌ای برای همیشه حاشیه امنیت داشته باشد یا به جای اطلاع‌رسانی، نقش پلیس مخفی را نیز ایفا کند و شما از محتوای آن آگاه شوید که فردا چه کسی بازداشت خواهد شد و کجا تعطیل می‌شود یا آبروی چه کسی ریخته خواهد شد.رئیس‌جمهوری در مراسم گشایش نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، القای امید در جامعه را وظیفه همه رسانه‌ها در فضای پساتحریم دانست و تصریح کرد: یأس‌آفرینی و سلب اعتماد مردم، عملی ضدانقلابی است و مطبوعات باید مظهر اعتدال و عقلانیت و دوری از افراط باشند.

لزوم برخورد یکسان با رسانه‌ها

وی با اشاره به اینکه برخورد یکسان و قانونی با رسانه‌ها ضروری است، گفت: اگر مردم امیدوار نباشند، اقتصاد مقاومتی و اهداف بلندمدت امکان تحقق نمی‌یابد.رئیس‌جمهوری گفت: همیشه باید مراقب توطئه دشمنان بود اما سیاه‌نمایی و ترساندن مردم، امنیت آفرین نیست.


توقیف باید آخرین واژه باشد

رئیس‌جمهوری، بدترین جوانمرگی را جوانمرگی رسانه دانست و اظهار کرد: خیلی نامطلوب است که وقتی رسانه‌ای هنوز به‌طور کامل متولد نشده، بال و پر نگشوده و کاملا خود را معرفی نکرده، به دلایل واهی گرفتار و تعطیل شود.روحانی با بیان اینکه تعطیل و توقیف باید آخرین واژه‌های مرتبط با رسانه باشد، تصریح کرد: همان‌طور که نیازمند نهاد رسانه هستیم، نیازمند نظام مطبوعاتی شفاف، روشن و قانونمند هستیم. اگر قانون روشن باشد هر روز جمعی با به دست آوردن یک کلمه و جمله نمی‌توانند با حقوق و آزادی مطبوعات بازی کنند.رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه به قانونی روشن نیازمندیم که در آن تنبیه و تشویق خیلی شفاف تبیین و مصادیق آن مشخص شده باشد، ادامه داد: همواره و در همه جا تذکر و جریمه و بازداشت و توقیف کوتاه‌مدت مورد توجه قرار می‌گیرد نه اینکه در اولین گام، حکم تعطیلی صادر شود.وی افزود: اگر رسانه‌ای مرتکب تخلفی شود این نهاد نظارتی رسانه است که می‌تواند بگوید تخلفی واقع شده است، نه اینکه نهاد دیگری اعلام جرم کند. آن نهادی می‌تواند به ارزیابی فعالیت نشریات و مطبوعات بپردازد که برای این کار ایجاد شده و بر پایه معیار و قانون فعالیت می‌کند و نظر یک مامور امنیتی نمی‌تواند معیار ارزیابی فعالیت‌های رسانه‌ای باشد.


روحانی در ادامه تاکید کرد: انقلابی بودن به معنی دروغ گفتن و تهمت زدن به دیگران و مخدوش کردن چهره بزرگانی نیست که در انقلاب، دوران دفاع مقدس و دوران سازندگی و تا امروز برای کشور زحمت کشیده‌اند.رئیس‌جمهوری، انقلابی‌گری را ایجاد امید و اعتماد آفریدن در مردم دانست و خاطرنشان کرد: انقلابی‌گری با اینکه از یک پایگاه و یک بخش از حکومت به بخش دیگر حکومت هجمه شود، منافات دارد. روحانی با تاکید دوباره بر اینکه به همه رسانه‌ها باید در برابر قانون یکسان نگریسته شود، گفت: اگر همه رسانه‌ها در کشور، در برابر قانون یکسان بودند، کشور ما انقلابی خواهد بود.رئیس‌جمهوری با بیان اینکه رفع تحریم‌ها نمی‌تواند همه بیماری‌های دیگر اقتصاد کشور را درمان کند، افزود: البته آنچه به ما در حل مشکلات جامعه پس از رفع تحریم‌ها کمک بزرگی خواهد کرد، ایجاد امید است و ایجاد یأس در چنین وضعیتی بزرگ‌ترین اقدام ضدانقلابی است. انقلابی بودن در عرصه‌ رسانه‌ها و از جمله رسانه ملی، به معنای بیان صحیح واقعیت‌هاست و نباید کار بزرگ ملت را کوچک نشان داد.رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تخریب دستاوردهای ملت با پول بیت‌المال، زشتی و قبح مضاعفی دارد، تصریح کرد: اشکالی ندارد که کسی با پول شخصی خود رسانه‌ای راه بیندازد و مدام از دولت انتقاد کند، اما چه کسی اجازه می‌دهد که با پول مردم و از محل بیت‌المال علیه حاکمیت و دولت منتخب، فضای تخریبی ایجاد شود.روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت اقتصاد دنیا در ماه‌های گذشته و کاهش شدید قیمت نفت که حتی کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت را با مشکل مواجه کرده است، اظهار کرد: آیا صحیح است که در چنین وضعیتی به جای توصیف این واقعیات و دستاوردها فقط به نقد بپردازیم و حتی از دایره نقد سازنده خارج شده و تخریب کنیم.رئیس‌جمهوری اضافه کرد: از رسانه‌هایی که اخلاق‌حرفه‌ای را رعایت می‌کنندباید تجلیل کنیم. ما از آزادی بیان و انتقاد حمایت می‌کنیم، اما نمی‌توانیم از کسی که در این عرصه اخلاق را زیر پا می‌گذارد و بذر ناامیدی را در جامعه می‌پراکند، تجلیل کنیم.


بازدید روحانی از غرفه «دنیای اقتصاد» در نمایشگاه مطبوعات


حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی از غرفه گروه نشریات دنیای اقتصاد بازدید کرد.در این بازدید دکتر محمد نهاوندیان، رئیس دفتر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین فریدون دستیار ویژه، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی، حسین هاشمی استاندار تهران، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و حجت الاسلام محمود دعایی سرپرست موسسه اطلاعات وی را همراهی می‌کردند.در جریان بازدید رئیس‌جمهوری، علیرضا بختیاری پاسخگوی سوالات وی بود.اقتصاد رسانه، جایگاه و کارکرد گروه نشریات دنیای اقتصاد از نکات محوری سوال رئیس‌جمهوری بود.علیرضا بختیاری، مدیرمسوول روزنامه دنیای اقتصاد نیز با توضیحاتی درخصوص روند فعالیت حرفه‌ای این روزنامه به معرفی روزنامه انگلیسی‌زبان فایننشال تریبیون، هفته‌نامه تحلیلی تجارت فردا و سایت خبری اقتصاد نیوز پرداخت. بختیاری با اشاره به فعالیت مستقیم 400 نفر در گروه نشریات دنیای اقتصاد گفت: دنیای اقتصاد با راه‌اندازی واحد مطالعات بازار و بخش انتشارات تلاش دارد اکثر نیازهای مخاطبان خود را پاسخ دهد.علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در توضیحی برای رئیس‌جمهور گفت: دنیای اقتصاد یکی از ارزنده‌ترین مطبوعات کشور است. در این بازدید حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور نیز در توصیف روزنامه دنیای اقتصاد برای دکتر روحانی گفت: هیچ فعال اقتصادی نیست که مطالعه دنیای اقتصاد را از دست بدهد. حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی نیز با اشاره به آنکه هفته‌نامه تجارت فردا کیفی‌ترین نمونه در میان همتایان خود است، خطاب به رئیس‌جمهور توضیح داد: در رتبه‌بندی جدیدی که به زودی از سوی این معاونت اعلام می‌شود دنیای اقتصاد در جایگاه نخست بخش خصوصی است که توانسته در کنار دو روزنامه پرتیراژ دولتی قرار گیرد.حجت‌الاسلام دعایی نیز با تمجید از عملکرد انتشارات دنیای اقتصاد گفت: گروه نشریات دنیای اقتصاد مجموعه‌ای افتخارآفرین برای کشور و نظام هستند.