گروه دیپلماسی: در شرایطی که رئیس شرکت صنایع دفاعی دولت روسیه (روس‌تک) تهران و مسکو از امضای قرارداد تحویل سامانه‌ موشکی دفاعی اس ۳۰۰ به ایران خبر داده است، سخنگوی هیات اعزامی روسیه به نمایشگاه هوافضای ۲۰۱۵ دبی اعلام کرد که قرارداد جدید فروش سامانه اس۳۰۰ به ایران اوایل سال آتی میلادی امضا و ۱۸ ماه پس از آن به طرف ایرانی تحویل می‌شود.


به گزارش «ایسنا» و به نقل از خبرگزاری ریا نووستی، سرگئی چمزوف، رئیس اجرایی شرکت صنایع دفاعی دولت روسیه (روس‌تک) روز گذشته، در نمایشگاه بین‌المللی 2015 صنایع هوا - فضای دبی اعلام کرد که ایران و روسیه قرارداد تحویل سامانه‌ دفاعی موشکی زمین به هوا اس 300 را امضا کرده‌اند.


به گزارش «ایرنا»، او همچنین تاکید کرد که بخش اول قرارداد کامل شده و ایران شکایت خود را علیه روسیه از دیوان داوری بین‌المللی ژنو پس گرفته است. این در حالی است که یک مقام هیات روس در نمایشگاه بین‌المللی هوا فضای «ایرشو» ۲۰۱۵ امارات، با اعلام زمان نهایی شدن قرارداد تحویل سامانه اس ۳۰۰ به ایران در اوایل سال آینده میلادی گفت: «مذاکرات طرفین زودتر از اوایل سال آینده میلادی نهایی نخواهد شد و پس از امضا ۱۸ ماه زمان نیاز است تا «آلما آنتی» شرکت سازنده بتواند به تعهد خود در این زمینه عمل کند.» این خبر در حالی انتشار یافته که افزون بر گزارش روزنامه کامرسانت مبنی بر اینکه وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است امکان تحویل زود هنگام سامانه اس ۳۰۰ به ایران وجود دارد، «آناتولی ایسایکین» رئیس شرکت «روس آبارون اکسپورت» صادر‌کننده انحصاری تسلیحات ساخت روسیه نیز گفته بود: «کار تنظیم قرارداد تحویل سامانه دفاعی اس ۳۰۰ به ایران ادامه دارد و این عملیات به‌زودی اجرایی خواهد شد.»


روسیه به ایران هواپیمای مسافری سوخو می‌فروشد

از سوی دیگر روز یکشنبه ایلیا تاراسنکو، رئیس شرکت هواپیمایی سوخو از فروش 100 هواپیمای مسافربری سوخو به ایران بعد از برداشته شدن کامل تحریم‌ها خبر داده بود. تاراسنکو در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت:‌ «ما درباره این هواپیماها با کمپانی‌های خطوط هوایی ایران گفت‌وگو کرده‌ایم و انتظار می‌رود حدود یکصد هواپیما ارسال شود.» به گزارش «ایسنا»، رئیس شرکت هواپیمایی سوخو، او اضافه کرد که ایران می‌تواند در روند تولید SSJ۱۰۰ در خاک خودش شرکت کند این امر پس از آزمایش ظرفیت‌های صنعتی ایران و کسب مجوزهای ضروری امکان‌پذیر است. به دنبال توافق ایران و گروه 1+5 بر سر مساله هسته‌ای ایران و هشت سال پس از انعقاد قرارداد تحویل سامانه موشکی دفاعی (S300) بین ایران و روسیه و با وجود کارشکنی‌های چند باره روس‌ها بالاخره اواخر مرداد ماه مسکو اعلام کرد که این سامانه موشکی را به ایران تحویل خواهد داد. روسیه در سال 2010 با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود. در قطعنامه 1929 مورخ سال 2010 بر منع فروش سلاح به ایران تاکید شده بود. پس از تصمیم یکجانبه روسیه در سال 2010 و در پی صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تهران در اعتراض به این تصمیم شکایت قضایی را در دیوان داوری بین‌المللی ژنو مطرح کرد و در این شکایت خواستار دریافت غرامتی به‌ارزش 4 میلیارد دلار شد که ظاهرا اکنون مساله شکایت ایران نیز دیگر حل و فصل شده است.