گروه خبر: «جمعیت رهروان ولایت تشکیل شد»؛ این خبری است که دیروز محور گمانه‌زنی‌های رسانه‌های مختلف قرار گرفت؛ گمانه‌هایی که از شتابزدگی در اعلام موجودیت این تشکل سیاسی نزدیک به علی لاریجانی حکایت دارد.


این گمانه‌زنی‌ها از آنجا آغاز شد که ایرج عبدی نماینده مجلس و عضو هیات‌رئیسه فراکسیون رهروان ولایت که به فراکسیون اکثریت مجلس نهم شهرت دارد، در گفت و گویی با خبرگزاری فارس از تشکیل جمعیت رهروان ولایت خبر داد و در ادامه با اشاره به انتخاب اعضای هیات موسس آن، از کاظم جلالی به عنوان دبیرکل این تشکل سیاسی یاد کرد. در این میان اما بهروز نعمتی نماینده مجلس و عضو دیگر فراکسیون رهروان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، ترکیب هیات موسس «تشکل رهروان ولایت» را گمانه‌زنی برخی اعضای فراکسیون اعلام کرد. ماجرای تشکیل حزب یا تشکلی سیاسی با محوریت علی لاریجانی ماه‌ها است که از سوی برخی نمایندگان مجلس به ویژه رهروانی‌ها مطرح می‌شود. ششم اسفندماه سال گذشته بود که جواد هروی یکی از اعضای فراکسیون رهروان در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم از تشکیل حزب رهروان ولایت با دبیرکلی علی لاریجانی خبر داده و گفته بود که اساسنامه و مرامنامه حزب رهروان ولایت تنظیم شده و قرار است تا قبل از عید روال اداری ثبت این حزب در وزارت کشور انجام شود.حالا و با گذشت 9 ماه از انتشار این خبر، درشرایطی که برخی اعضای فراکسیون رهروان و لایت از تشکیل این تشکل سیاسی و نیز تعیین هیات موسس آن خبر می‌دهند، عباسعلی منصوری آرانی می‌گوید که تشکل رهروان ولایت منتظر صدور مجوز از وزارت کشور است. او دیروز در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به جلساتی که از یک سال قبل برای ایجاد تشکیلات سیاسی در خارج از مجلس بین برخی اعضای فراکسیون رهروان ولایت شکل گرفته، گفت که ممکن است حتی تغییراتی در مورد اعضا اتفاق بیفتد و افرادی از بیرون مجلس هم بتوانند در این تشکل عضویت یابند. بر اساس آنچه منصوری آرانی به «ایسنا» گفته است، باید منتظر اعلام رسمی نام تشکل و اعضای آن از سوی وزارت کشور باشیم. بهروز نعمتی نیز به باشگاه خبرنگاران گفت: تا زمانی که وزارت کشور تشکیلات جدید را تایید نکنند همه موارد مطرح شده از جمله اسامی هیات موسس در حد گمانه‌زنی است.


نام اعضای هیات موسس

با این همه خبرگزاری فارس دیروز اقدام به انتشار اسامی اعضای هیات موسس این تشکل سیاسی کرد. بر مبنای آنچه این خبرگزاری به نقل از ایرج عبدی نماینده مجلس اعلام کرده است، اعضای هیات موسس این تشکل سیاسی ۳۰ نفر هستند و در میان اسامی منتشر شده، نام سیدرضا اکرمی و حمیدرضا کاتوزیان نمایندگان ادوار مجلس، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، علاءالدین بروجردی، اللهیار ملکشاهی و سیداحمدرضا دستغیب به چشم می‌خورد. در همین حال غلام‌رضا نوری قزلجه، محمدعلی پورمختار، منصور حقیقت‌پور، ایرج عبدی، بهروز نعمتی، محمد سقایی، جواد هروی، عوض حیدرپور، محمد باقری بنابی، محمدرضا محسنی ثانی، عباسعلی منصوری آرانی، حسین سبحانی‌نیا، علی مروی، سیدشریف حسینی،‌هادی قوامی، لاله افتخاری و فاطمه رهبر ازجمله نمایندگانی هستند که به گفته ایرج عبدی، نامشان در میان اعضای هیات موسس جمعیت رهروان ولایت جای گرفته است. خبرگزاری فارس درباره ۶ عضو موسس دیگر این تشکل سیاسی نوشته که نام آنها اعلام نشده است.به گزارش فارس به نقل از عبدی، طبق تصمیم اتخاذ شده، کاظم جلالی به عنوان دبیرکل انتخاب شد و اساسنامه حزب نیز در حال تدوین نهایی است. او گفت که نام «جمعیت رهروان ولایت» نیز از سوی اعضا برای این حزب انتخاب شد.


ترکیب هیات موسس گمانه‌زنی است

ایرج عبدی در شرایطی نام اعضای هیات موسس این تشکل سیاسی را اعلام کرده است که نایب‌رئیس فراکسیون رهروان که نامش در میان اعضای هیات موسس جمعیت رهروان نیز هست، این ترکیب از اعضای هیات موسس را گمانه‌زنی اعضا خوانده است. بهروز نعمتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران حتی خبر دبیرکلی کاظم جلالی را نیز صحیح ندانست. او گفت که ایرج عبدی در جلسه آخر نشست تشکل رهروان ولایت حاضر نبودند و مباحثی که به آنها اشاره کرده‌اند تماما گمانه‌زنی‌های ایشان بوده است.نایب‌رئیس فراکسیون رهروان ولایت همچنین درباره تعداد اعضای هیات موسس نیز تاکید کرد: اعضای موسس بیش از 30 عضو است و موضوع مطرح شده مبنی بر تعداد اعضا تماما گمانه‌زنی‌های فردی است و ما هیچ‌کدام از موارد مطرح شده را تایید نمی‌کنیم.بر اساس آنچه نعمتی به باشگاه خبرنگاران گفته است، درحال حاضر هم رایزنی‌های متعددی با بزرگانی انجام داده‌ایم که نامشان اصلا در اسامی که آقای عبدی به آنها اشاره کرده‌اند، نیست. نعمتی تاکید کرد که موضوعات این تشکل سیاسی، فرامجلسی است و تنها به داخل مجلس ختم نمی‌شود در حالی که اسامی که اعلام شده اغلب از داخل مجلس بوده است. او همچنین با اشاره به موضوع دبیرکلی کاظم جلالی در رأس تشکل رهروان ولایت گفت: کاظم جلالی تنها یکی از گزینه‌هایی است که از طرف مجلس برای دبیرکلی تشکل مطرح شده و فعلا دبیرکل نیست. نعمتی در گفت‌و‌گویی دیگر، به خبرگزاری خانه ملت گفت که در شرایط کنونی تشکیلات حزب رهروان هنوز اعلام موجودیت نکرده و در هر صورت دبیرکل یا سخنگوی این تشکیلات، وظیفه اعلام موجودیت آن را بر عهده دارد.با این همه، به نظر می‌رسد اعلام موجودیت تشکلی سیاسی که بیشترین نزدیکی را به علی لاریجانی رئیس مجلس دارد، حالا که حدود یک سال از تصمیم برای تشکیل آن می‌گذرد، اندکی با شتابزدگی همراه بوده است. دلیل آنکه به زعم برخی از اعضا، فهرست عنوان شده از اعضای موسس، تا اعلام رسمی تشکیل حزب می‌تواند با تغییراتی روبه‌رو شود.