گلایه ایران خودرو دیزل از واردات

جواد توسلی‌‌‌مهر، در حاشیه آیین تحویل ۴۷۰ دستگاه اتوبوس شهری و ۶۲۶ دستگاه ون وانا به وزارت کشور به مناسبت اربعین حسینی، با اشاره به برنامه این شرکت برای توسعه محصول ون، گفت: میزان تعهدات ما به وزارت کشور، ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۵‌هزار دستگاه ون است که در حال حاضر جلوتر از وعده خود به وزارت کشور تولید کرده‌ایم.

وی با اشاره به این‌‌‌که ۸۰‌درصد اتوبوس‌های تولیدی، داخلی بوده و با موتور بنز و طراحی داخلی و بومی تولید و عرضه می‌شود، گفت: بخشی از ون‌های تولیدی نیز درحال داخلی‌سازی است و تا پایان سال به ۴۰‌درصد داخلی‌سازی خواهد رسید. توسلی مهر با بیان اینکه ظرفیت تولید ایران خودرو دیزل ۴۰‌هزار دستگاه در سال است، بیان کرد: امیدواریم حاکمیت از این ظرفیت استفاده کرده و با واردات خودروهای دست دوم به ما فشار وارد نکنند. اخیرا ۱۴‌هزار کشنده دست دوم وارد کشور شده که به زودی به یک بحران تبدیل خواهد شد؛ از سوی دیگر، با وجود اینکه رسما اعلام کرده‌ایم ظرفیت پاسخ‌‌‌گویی به همه نیازهای مسافری شهرداری‌ها در کشور را داریم، متاسفانه شاهد حرکت شهرداری‌ها به سمت واردات خودروهای دست دوم هستیم.

وی با بیان اینکه ایران خودرودیزل، به دلیل برخورداری از زنجیره ارزش تولید لیدر بازار خودروهای تجاری کشور است، عنوان کرد: زمان فرآیند تحقیق و توسعه تا تولید محصول جدید بسیار کوتاه شده، زیرا صاحب پلت‌فرم هستیم و تمامی این پلت‌فرم در داخل مجموعه تولید می‌شود. مدیرعامل ایران خودرو دیزل با اشاره به تولید محصولات ون و اتوبوس، اظهار کرد: در حال تولید و عرضه اتوبوس آمبولانس هستیم که مانند بیمارستانی متحرک بوده و دارای ۹ تخت بیمارستانی است. این در حالی‌‌‌است که برای واردات‌هزار دستگاه آمبولانس مصوبه دریافت کرده‌اند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ون وانا با قدرت ۱۵۰ اسب بخار تولید می‌شود، اظهار کرد: اتوبوس دیزلی با ظرفیت سالانه‌هزار و ۵۰۰ دستگاه و اتوبوس برقی نیز به همین شکل تولید می‌شود.

به گفته وی، اگر اتوبوس برقی وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود، در هر اتوبوس برقی، ۳۰‌هزار دلار صرفه‌‌‌جویی منابع مالی طی یک سال محقق خواهد شد.

توسلی مهر با بیان اینکه در سال‌جاری از محصول ون برقی رونمایی خواهد شد، عنوان کرد: ون بنزینی یورو پنج نیوفیس نیز در سال‌جاری رونمایی خواهد شد. امسال همچنین ون سقف بلند با قابلیت جابه‌جایی ۱۷ مسافر عرضه خواهد شد؛ در حال حاضر ۳۰‌هزار دستگاه مینی بوس فرسوده در کشور وجود دارد که ون سقف بلند می‌تواند جایگزین آنها شود، این ون همچنین ظرفیت آمبولانس شدن را داراست.