محمود مشهدی‌شریف در این خصوص که خودروهای سواری از چه سنی فرسوده محسوب می‌شوند، گفت: دو نوع سن برای انواع وسیله نقلیه تعریف شده است که شامل سن مرز فرسودگی و سن فرسودگی است. قانون سن مرز فرسودگی مصوب سال۱۴۰۰ است که پس از شکایت یکی از صاحبان خودروها به دیوان عدالت اداری، سن فرسودگی طبق قانون تبدیل به سن مرز فرسودگی شد و از آن پس سن مرز فرسودگی برای خودروهای سواری ۱۵سال و سن فرسودگی ۲۰سال تعیین شد و به تعبیر دیگر خودروهای مدل۱۳۸۶ به قبل در سن مرز فرسودگی و خودروهای مدل۱۳۸۱ به قبل در سن فرسودگی قرار دارند.

اما دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور گفت: با عملیاتی شدن واردات خودرو و اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، هدف‌گذاری اسقاط سالانه ۵۰۰هزار دستگاه خودرو در برنامه هفتم توسعه محقق شده و شاهد کاهش قابل توجه قیمت خودرو در بازار خواهیم بود. سیدامیر احمدی درخصوص هدف‌گذاری تولید ۳میلیون خودرو و اسقاط ۵۰۰هزار دستگاه خودرو در سال طبق برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: در سال‌های ۹۰ تا ۹۳ که واردات خودرو به کشور آزاد بود و از آن به‌عنوان دوران طلایی اسقاط خودروهای فرسوده یاد می‌شود، حدود یک‌میلیون و ۳۵۰دستگاه خودرو از رده خارج شده است.

وی با اشاره به اینکه در این مقطع زمانی قیمت خودرو در بازار به کمتر از قیمت نمایندگی‌ها رسید، یادآور شد: متاسفانه از سال۹۳ به بعد و با ممنوعیت واردات خودرو به کشور، خروج خودروهای فرسوده نیز متوقف شده و با سونامی خودروهای فرسوده در کشور مواجه شدیم.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور با اعلام اینکه سال گذشته حدود ۳۵ تا ۴۰هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده است، عنوان کرد: به‌رغم اینکه طبق قانون بودجه۱۴۰۱، ۱۰درصد از تولید خودروسازان به جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص پیدا کرد و طرح جایگزینی خودروهای فرسوده از نیمه دوم سال گذشته به اجرا درآمد؛ اما خروج خودروهای فرسوده آن‌طور که باید محقق نشد.

احمدی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۳۰هزار گواهی روی صفحه مراکز اسقاط موجود است و مراکز اسقاط قادر به تامین گواهی موردنیاز برای تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو و موتورسیکلت هستند، خاطرنشان کرد: با عملیاتی شدن واردات خودرو و اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، هدف‌گذاری اسقاط سالانه ۵۰۰هزار دستگاه خودرو در برنامه هفتم توسعه محقق شده و شاهد کاهش قابل توجه قیمت خودرو در بازار خواهیم بود.