در شرایطی که خودروسازان با استناد به زیان‌ده بودن محصولاتشان قیمت آنها را چند میلیون تومان افزایش داده‌اند، شورای رقابت معتقد است با وجود رشد هزینه‌های تولید نیز قیمت خودرو باید بسیار پایین‌تر از ارقام فعلی باشد. گروه خودرو- در شرایطی که خودروسازان با استناد به زیان‌ده بودن محصولاتشان قیمت آنها را چند میلیون تومان افزایش داده‌اند، شورای رقابت معتقد است با وجود رشد هزینه‌های تولید نیز قیمت خودرو باید بسیار پایین‌تر از ارقام فعلی باشد.
شورای رقابت اوایل هفته با ارائه جدولی، نرخ «تورم بخشی» پنج خودرو پرتیراژ داخلی را اعلام کرد و طی آن مشخص شد خودروهای پراید، پژو ۴۰۵، سمند، تیبا و رانا در شش ماه دوم امسال به ترتیب ۳/۲۱ درصد، ۹/۴۱ درصد، ۶/۳۷ درصد، ۹/۳۷ درصد و ۳۹ درصد تورم (رشد هزینه تولید) داشته‌اند.

اتفاقا این پنج خودرو پس از آنکه دولت رای به آزادسازی قیمت‌ها داد، چند میلیون تومان گرانی را تجربه کردند، به نحوی که مثلا رانا تبدیل به خودرویی ۳۲ میلیونی شد و قیمت پراید هم به بالای ۱۷ میلیون تومان رسید. خودروسازان معتقدند رشد نرخ ارز و دسترسی محدود به ارز مبادله‌ای، قیمت خودرو را افزایش داده است، مخصوصا اینکه آنها مجبور شده‌اند از ارز آزاد برای خریدهای خارجی خود استفاده کنند.

حالا اما شورای رقابت که خود را تک مرجع تعیین قیمت خودرو می‌داند، می‌گوید با احتساب تورم بر اساس ارز آزاد و مبادله‌ای، قیمت خودرو باید کاهش بیابد. به عبارت بهتر، خودروسازان باید همان طور که قیمت‌ها را میلیونی بالا بردند، میلیونی هم کاهش دهند.

طبق جدولی که شورای رقابت ارائه کرده، پراید باید با قیمتی برابر با ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار (بر اساس ارز آزاد) و ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان (بر اساس ارز مبادله‌ای) عرضه شود. قیمت پژو ۴۰۵ نیز بر اساس ارز آزاد ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده و بر اساس ارز مبادله‌ای نیز باید ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش برسد. از نظر شورای رقابت، سمند هم مطابق با ارز آزاد قیمتی برابر با ۲۴ میلیون تومان دارد و متناسب با ارز مبادله‌ای نیز قیمت آن به ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد.

همچنین محاسبات نشان می‌دهد قیمت تیبا بر اساس ارز آزاد 17 میلیون و 700 هزار تومان است و طبق ارز مبادله‌ای به 15 میلیون و 500 هزار تومان کاهش می‌یابد. رانا هم قیمتی برابر با 29 میلیون و 800 هزار تومان (بر اساس ارز آزاد) و 26 میلیون و 500 هزار تومان متناسب با ارز مبادله‌ای دارد. این در حالی است که هم اکنون پراید قیمتی بیش از 16 میلیون تومان دارد و پژو 405 و سمند هم به ترتیب 5/22 و 26 میلیون تومان در نمایندگی‌ها به فروش می‌رسند. رانا و تیبا هم به ترتیب قیمتی برابر با 32 و 19 میلیون و 700 هزار تومان دارند. این یعنی با توجه به محاسبات شورای رقابت، خودروسازان قیمت محصولات خود را چند میلیون بیش از نرخ واقعی‌شان تعیین کرده‌اند.