یک مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از اعلام تورم بخشی فقط پنج مدل خودرو توسط شورای رقابت، گفت: ۱۰ شرکت عمده خودروساز ایران از جمله ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، زامیاد، گروه بهمن، مدیران خودرو و کرمان موتور بیش از ۲۲۰ نوع محصول دارند در حالی که در جداول اعلامی شورای رقابت تنها ۵ مدل خودرو اعلام شده است که مشخص نیست قیمت در انواع تیپ‌های آنها و با توجه به آپشن‌های موجود چه تکلیفی پیدا خواهد کرد. گروه خودرو - یک مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از اعلام تورم بخشی فقط پنج مدل خودرو توسط شورای رقابت، گفت: ۱۰ شرکت عمده خودروساز ایران از جمله ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، زامیاد، گروه بهمن، مدیران خودرو و کرمان موتور بیش از ۲۲۰ نوع محصول دارند در حالی که در جداول اعلامی شورای رقابت تنها ۵ مدل خودرو اعلام شده است که مشخص نیست قیمت در انواع تیپ‌های آنها و با توجه به آپشن‌های موجود چه تکلیفی پیدا خواهد کرد.

یک مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت که خواست نامش ذکر نشود، افزود: هر حوزه‌ای اعم از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، وزارت صنعت، شورای رقابت، ارگان‌ها و مراجعی که مرتبط با بحث خودرو هستند، انتظار می‌رود که براساس اختیارات و وظایف قانونی خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: در موضوع خودرو سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به عنوان بازوی اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت و کارگروه کنترل بازار یکسری وظایف قانونی به عهده دارد که اگر این وظایف در جایگاهی بالاتر از شورای رقابت نباشد، کمتر از آن نیست. این مقام مسوول در توضیح این مطلب ادامه داد: شورای رقابت به استناد بند ۵ ماده ۵۸ اصل ۴۴ قانون اساسی به وجود آمده و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز به نوعی ذیل قانون دیگر تحت عنوان آیین‌نامه اجرایی بند (د) ماده ۱۰۱ قانون برنامه پنجم مکلف به انجام وظایفی است.

به گفته وی، براساس موضوع مصوبه ۹ بهمن ماه سال جاری شورای اقتصاد که جایگاهی هم عرض شورای رقابت در بدنه دولت دارد و مطابق با بند ۵ ، ۶ و ۹ آیین‌نامه اجرایی آن، خودرو یک کالای انحصاری تشخیص داده شده و در این مصوبه نحوه قیمت گذاری خودرو و وظایف سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به صراحت مشخص است، بنابراین سازمان حمایت نیز علاوه بر شورای رقابت دارای تکالیف قانونی در بازار خودرو است.

این مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: مصوبه شورای رقابت علاوه بر اینکه مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است ،این وزارتخانه را نیز با یک سوال بزرگ مواجه کرده که چگونه دستورالعمل غیر‌شفاف شورای رقابت را پیاده‌سازی کند، این در شرایطی است که دستورالعمل شورای رقابت هنوز به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده نشده است. او تاکید کرد: هم اکنون اخبار و دستورالعمل های متفاوت در ارتباط با قیمت خودرو سردرگمی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است و مشخص نیست که باید مصوبه قبلی تا نهایی شدن سایر مدل‌های خودرو پابرجا باشد یا خیر؟

۹۰ درصد خودروهای تولیدی در ۵ مدل

در همین زمینه رییس شورای رقابت در واکنش به صحبت‌های یک مقام مسوول در وزارت صنعت که بدون ذکر نام از شورای رقابت انتقاد شدیدی کرده بود، گفت: ۵ مدل خودروی مورد نظر شورای رقابت بیش از ۹۰ درصد تولیدات صنعت خودرو را شامل می‌شود. جمشید پژویان که با خبرگزاری فارس گفت‌وگو کرده در واکنش به صحبت‌های این مقام مسوول در وزارت صنعت اظهار کرد: این ۵ مدل خودرو بیش از ۹۰ درصد خودروهای تولیدی در کشور را به خود اختصاص می‌دهد و به همین دلیل مورد توجه شورای رقابت بوده است. وی تصریح کرد: این خودروها پرفروش‌ترین محصولات در بین تولیدات شرکت‌های خودروساز هستند و به همین دلیل، شورای رقابت شاخص تورم‌ بخشی را در مورد آنها اعلام کرده تا قیمت واقعی این خودروها مشخص شود. پژویان تصریح کرد: سایر خودروها تنها ۶ یا ۷ درصد خودروهای تولیدی را شامل می‌شوند که شورای رقابت در مورد آنها نیز شاخص‌ تورم را اعلام خواهد کرد.