طرح جایگزینی خودروهای کارکرده گسترش می‌یابد

مژگان میرزاییطرح تعویض و جایگزینی خودروهای کارکرده با خودروهای نو به منظور ایجاد تقاضای بیشتر در بازار و به روز کردن محصولات تولیدی طی سال‌های گذشته در برنامه کاری شرکت‌‌های بزرگ خودروساز قرار گرفته است. جایگزینی خودروهای کارکرده با خودروهای نو در سایر کشورها موجب شده که سن خودرو در این کشورها حداکثر به ۵سال برسد، این درحالی است که این رویه در ایران کاملا متفاوت بوده است، به طوری که سن برخی خودروهای در حال تردد در ایران نزدیک به ۳۰سال برآورد می‌شود و شرکت‌‌های خودروساز نیز به دلیل دولتی بودن تمایلی برای به روز کردن خودروهای کارکرده ندارند. اما سال گذشته و با تشکیل ستاد تبصره ۱۳ طرح جایگزینی ۲۵۰هزار خودروی فرسوده به طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفت و این ستاد موفق شد که آمار قابل قبولی را در این زمینه به دست آورد. شرکت سایپا نیز سال گذشته علاوه بر طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به صورت مستقل طرح جایگزینی پرایدهای کارکرده با عمر بالای ۵سال و کارکرده ۱۲۰هزار کیلومتر را در دستور کار خود قرار داد که این طرح پس از چندین ماه به دلیل تغییراتی در نرخ بهره متوقف شد.

اما شرکت سایپا پس از گذشت یکسال طرح جایگزینی پرایدهای کارکرده را مجددا آغاز کرد و علاوه بر جایگزینی پرایدهای کارکرده بهسازی این گونه پراید‌ها را نیز در دستور کار خود قرار داد. این شرکت پس از بهسازی خودروهای کارکرده را با شرایط خاص در اختیار متقاضیان خودروهای کارکرده قرار خواهد داد.

رمضان شرقی، مدیر عامل شرکت مهندسی بازرگانی خودرو سایپا (ستکو) با گذشت سه ماه از آغاز اجرایی شدن طرح تعویض خودروهای دسته دوم در نشست مطبوعاتی گفت: تاکنون یک‌هزار و ۴۱۸نفر برای تعویض خودروهای دست دوم و ۳۶۰ نفر نیز برای خرید خودروهای بهسازی شده ثبت‌نام کرده‌اند.

شرقی در ادامه تصریح کرد: طرح جایگزینی خودروهای دست دوم به عنوان یک صنعت جدید و یکی از صنایع پایین دستی خودرو مطرح است که برای اولین بار به صورت مستقل فعالیت اجرایی آن آغاز شده است.

شرقی با اشاره به اینکه طرح تعویض خودروهای فرسوده در چندین فاز صورت می‌گیرد، اظهار داشت: در فاز صفر که در حال حاضر در آن قرار داریم، خودروهای پراید با عمر کمتر از ۵ سال و با کارکرد ۱۲۰هزار کیلومتر جایگزین می‌شود اما در فازهای بعد تمام محصولات این شرکت شامل این طرح می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر متقاضیان برای ثبت‌نام می‌توانند به تنها نمایندگی این شرکت در بزرگراه یادگار امام مراجعه کنند یا از طریق سایت www.autosetco.com اقدام به ثبت‌نام خودروی خود کنند. پس از اتمام ثبت‌نام دعوتنامه‌ای برای مالکان ارسال می‌شود و پرایدهای کارکرده با حضور کارشناسان رسمی دادگستری و کارشناسان فنی قیمت‌گذاری و با رضایت بانک، خودروی مذکور از آنها خریداری می‌شود و در قبال خودروی کارکرده پراید دوگانه‌سوز یا ریو صفر با تسهیلات بانکی داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی بازرگانی خودرو سایپا در خصوص میزان تسهیلات در نظر گرفته شده اظهار داشت: کسانی که خودروی دست دوم خود را برای تعویض واگذار کنند، تا ۵۰میلیون ریال تسهیلات از سوی بانک عامل با نرخ ۱۲درصد اعطا می‌شود. برای خودروهای کارکرده بهسازی شده نیز ۳۰میلیون ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است که متقاضیان می‌توانند با استفاده از این تسهیلات خودروی بهسازی شده را دریافت کنند.

شرقی در خصوص برنامه‌های سایپا برای سایر شهرها گفت: به منظور اجرایی کردن این طرح در سایر شهرها سعی بر آن داریم تا در نمایشگاه‌های خودرو که در شهرهای مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز برگزار می‌شود، شرکت کرده و در این نمایشگاه ثبت‌نام متقاضیان را نیز انجام دهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: احداث سایت جدیدی در جاده قدیم کرج را در برنامه داریم که طی سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. شرقی در خصوص اینکه تاکنون چه میزان خودروی کارکرده وارد طرح شده است، اظهار داشت: از مجموع هزار و ۴۱۸ نفر متقاضی جایگزینی تاکنون برای ۵۰نفر دعوت‌نامه ارسال شده است و از این تعداد ۳۲نفر وارد طرح جایگزینی شده‌اند. در خصوص خودروهای بهسازی شده نیز تاکنون ۱۲خودروی بهسازی شده تحویل متقاضیان شده است.

با اجرایی شدن طرح سهمیه‌بندی بنزین خرید و فروش خودروهای کارکرده با مشکلات بسیاری همراه بوده است. متقاضیان این‌گونه خودروها در اکثر مواقع پس از انجام معامله با کارت سوخت خالی مواجه می‌شوند و هیچ راه بازگشتنی برای آنها باقی نمی‌ماند. شرقی در این خصوص اظهار داشت: مالکان خودروهای کارکرده در هنگام ثبت‌نام تمام شرایط خودرو را ذکر می‌کنند و در هنگام تحویل نیز کارت سوخت آنها توسط کارشناسان چک می‌شود تا در حق متقاضیان خودروهای کارکرده

اجحاف نشود.

مدیر عامل بازرگانی خودرو سایپا در پاسخ به این سوال که آیا موافق ادغام یا مشارکت برای طرح تعریق خودروهای دست دوم و بهسازی شده هستید، گفت: ما آماده‌ایم با تمام خودروسازان و واردکنندگان که علاقه‌مند به حضور در طرح تعویض خودروهای دست دوم هستند، مشارکت داشته باشیم.