سایه سنگین رکود بر سر بازار خودرو

گروه خودرو- اگرچه در آخرین ماه تابستان قرار داریم و تب سفر در بین ایرانی‌ها بالاست، اما بازار خودرو همچنان راکد است و گویا مردم علاقه‌ای به خرید و فروش خودرو ندارند. فعالان بازار خودرو امیدوار بودند در شهریور ماه و به واسطه اوج‌گیری مسافرت‌های تابستانی، مردم با بازار آشتی کنند و خرید و فروش رونق بگیرد، حال آنکه تا به امروز این اتفاق رخ نداده و سایه رکود همچنان سنگین است. قیمت‌ها نیز تغییر چشمگیری را به خود نمی‌بینند، به نحوی که در هفته جاری بیشتر خودروها با ثبات قیمت روبه‌رو بوده‌اند. البته هفته گذشته با کاهش قابل توجه قیمت خودروهای وارداتی مواجه شدیم؛ اما این هفته تغییر خاصی در این بازار نیز رخ نداد. داخلی‌ها هم که فعلا روزهای با ثباتی را می‌گذرانند و باید دید اوضاع تا آخر تابستان بر همین منوال باقی می‌ماند یا تغییر و تحولاتی گریبان آن را خواهد گرفت.

در این شرایط البته تصمیم نهایی دولت در مورد قیمت خودرو قطعا بر اوضاع و احوال بازار تاثیر خواهد گذاشت، چه آنکه ظاهرا قرار است قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار تعیین شود و این موضوع در کوتاه مدت افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها را در پی خواهد داشت.

اما آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت خبر می‌دهند، در بین خودروهای داخلی هم‌اکنون مگان در مدل فول آپشن خود قیمتی برابر با ۸۸ میلیون تومان دارد و این موضوع از ثبات قیمت آن حکایت می‌کند.

گفته می‌شود این خودرو به دلیل تعلیق فعالیت‌های رنو در ایران، اوضاع تولید مناسبی ندارد، درست مانند تندر-۹۰ که آن هم با کاهش شدید تولید روبه‌رو شده است. البته تندر - ۹۰ نیز در هیچ کدام از مدل‌های پارس خودرویی و ایران خودرویی خود تغییر قیمتی نداشته است. در حال حاضر تندر-۹۰ در مدل ایران خودرویی‌اش قیمتی برابر با ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد و در مدل پارس‌خودرویی خود نیز ۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. از بازار تندر مدل E۱ نیز خبر می‌رسد که این محصول قیمتی برابر با ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد و این یعنی تغییری در قیمت آن طی هفته جاری رخ نداده است.

اما سری هم به تیبا بزنیم، خودرویی که فعالان بازار در مورد آن می‌گویند با تغییر قیمتی روبه‌رو نبوده و در حال حاضر ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد. از بازار ماکسیما هم خبر می‌رسد این محصول با تثبیت قیمت روبه‌رو بوده و ۱۱۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

همچنین نیسان تیانا هم در حال حاضر با قیمتی برابر با ۱۴۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که هیچ تغییری نداشته است. سوزوکی گرندویتارا نیز هم‌اکنون ۱۳۲ میلیون تومان قیمت دارد و مزدا۳ هم ۱۱۹ میلیون تومان به فروش می‌رود، اما از بازار خبر می‌رسد که در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز که تثبیت قیمت داشته، ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

در بین دیگر مدل‌های پژو ۲۰۶، مدل V۹ هم با قیمتی برابر با ۵۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین V۸ نیز به عنوان مدل صندوقدار، اما دنده معمولی ۲۰۶، از قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برخوردار است. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که افت و خیز قیمتی نداشته، هم‌اکنون ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

از سوی دیگر، پژو ۴۰۵ نیز با قیمتی برابر با ۲۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد و مدل دوگانه‌سوز آن نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گران‌تر است. ۴۰۵ در این هفته تغییر قیمت خاصی نداشته است. سمند LX هم روزهای با ثباتی را در بازار خودرو می‌گذراند و هم‌اکنون ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

پژو پارس نیز در حال حاضر ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از ثبات قیمت پارس حکایت دارد. همچنین خبر می‌رسد رانا با همان قیمت ۳۲ میلیون تومان خود خرید و فروش می‌شود. از بازار پراید نیز خبر می‌رسد که قیمت پرایدها تغییر خاصی نکرده است. هم‌اکنون مدل ۱۱۱ (هاچ بک) پراید ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و پراید ۱۳۱ نیز که تغییری در قیمت آن به وجود نیامده، ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و پراید ۱۳۲ هم ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

اما سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم. در حال حاضر سوناتا قیمتی برابر با ۱۴۳ میلیون تومان دارد که این موضوع از ثبات قیمت آن حکایت می‌کند. هیوندایی IX۵۵ نیز همین وضع را دارد و هم‌اکنون ۲۱۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. IX۳۵ نیز که تثبیت قیمت داشته، در حال حاضر ۱۵۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر کیا اسپورتیج هم ۱۵۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و تویوتا یاریس‌هاچ بک هم با توجه به افت قیمت یک میلیون تومانی‌اش ۸۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. کیا سراتو نیز در حال حاضر ۱۰۸ میلیون تومان به فروش می‌رود.