بازار خودرو اروپا، پرواز با ارتفاع پایین

گروه خودرو: بازار خودرو اروپا رفته‌رفته از زیر سایه سنگین بحران اقتصادی و رکود بازار خارج می‌شود، اگرچه سرعت حرکت همچنان بسیار کند است. تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهند که برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ به این سو فروش خودرو در بازار اروپا به نسبت مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته است. نکته امیدوارکننده آن است که در ۱۲ ماه منتهی به ماه آوریل، فروش در برخی کشورها مانند یونان، پرتغال، اسپانیا و ایرلند که متحمل شدیدترین آثار ناشی از بحران بودند، چیزی حدود ۱۰درصد افزایش یافته است؛ اما مقایسه میزان فعلی فروش با روزهای پیش از شروع بحران نشان می‌دهد که فروش خودروسازان فعال در اروپا در چه وضعیت اسفباری قرار دارد. برای مثال تعداد خودروهای فروخته شده در یونان، اسپانیا و ایرلند کمتر از نصف تعدادی است که در سال ۲۰۰۷ فروش رفته یا در پرتغال حدود ۴۳ درصد کمتر است. آمریکا و بریتانیا از این نظر در موقعیت به مراتب بهتری قرار دارند و حدنصاب فروش خودرو طی یک سال اخیر در آنها تنها ۳ و ۲ درصد کمتر از سال ۲۰۰۷ است. اتحادیه خودروسازان اروپا که در بروکسل مستقر است می‌گوید فروش خودرو در بریتانیا برای هفتمین ماه پیاپی در بریتانیا افزایش داشته و یک سوم کل خودروهای فروخته‌شده در اروپا را شهروندان بریتانیا خریده‌اند (۴۶۴ هزار و ۸۲۴ دستگاه) بر اساس جدیدترین گزارش این اتحادیه در ماه آوریل مجموعا یک میلیون و ۴۹۰ هزار خودرو در اروپا به فروش رفته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۱۰درصد افزایش یافته است. کارلوس دا سیلوا از موسسه تحقیقاتی HIS چنین رشدی را نتیجه بازگشت اعتمادبه‌نفس مصرف‌کنندگان حقیقی و حقوقی می‌داند، اما می‌گوید تخفیف در قیمت‌ها از سوی خودروسازان همچنان در سطح بالایی است.

فولکس واگن پرفروش‌ترین خودروساز حال حاضر اروپاست که در رشد این ماه بازار نقش داشته است. مجموع فروش فولکس واگن و برندهای تحت مالکیتش ۸ درصد بیش از سال گذشته بوده است. پژو-سیتروئن دومین خودروساز بزرگ اروپا که ظرف ۶ سال اخیر متحمل سنگین‌تر ضررها به نسبت رقبایش شده، از رشد ۱۱ درصدی فروش خودروهایش خبر داده است. بر اساس آمار منتشرشده در ماه آوریل فروش برند پژو ۱۳ درصد و فروش برند سیتروئن ۵/۸ درصد افزایش داشته است.آماری که پژو-سیتروئن در اواخر ماه گذشته منتشر کرد نشان از دلایلی محکم‌تر برای امیدواری دارد. بر این اساس پژو-سیتروئن ظرف ۳ ماه نخست سال ۲۰۱۴ در کل ۷۲۶ هزار خودرو در سراسر دنیا فروخته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷/۷ درصد بیشتر بوده است. اوضاع در اروپا و چین هم به مراتب بهتر از قبل بوده و در نتیجه درآمد خودروساز فرانسوی با نزدیک به ۲ درصد افزایش به ۱۳ میلیارد و ۳۰۰میلیون یورو رسیده است. خودروساز فرانسوی در همین ماه خبر داده بود که برای پژو ۲۰۰۸، شاسی‌بلند جدیدش ۱۲ هزار سفارش دریافت کرده؛ بنابراین قصد دارد ظرفیت تولید آن را افزایش دهد.

رنو، دومین خودروساز فرانسه، اعلام کرده به لطف جهش ۵۱ درصدی شاسی‌بلند ارزان‌قیمتش، رنو داچیا، فروش کلی خودروهایش ۲۹ درصد بیشتر شده است؛ اما در ۳ ماه نخست امسال با وجود افزایش عرضه خودرو، رنو شاهد کاهش ۱/۰ درصدی درآمدش بوده است. به نظر می‌رسد افزایش ارزش یورو در این ماه‌ها فروش بیشتر رنو را خنثی کرده است. از آغاز ماه ژانویه ۲۰۱۴ تا پایان ماه آوریل، خودروساز فرانسوی ۶۳۶ هزار و ۲۳۹ خودرو فروخته که ۱/۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

فیات، بزرگ‌ترین خودروساز ایتالیا که در کنار دو رقیب فرانسوی بدترین سال‌های ممکن را از سر گذرانده، رشد آهسته‌ای را در ماه آوریل ثبت کرده: ۴ درصد. فورد و جنرال موتورز هم به ترتیب از رشد ۱۴ و ۷ درصدی خودروهایشان در اروپا خبر داده‌اند. در میان آسیایی‌ها نیسان با ۱۵ درصد و کیا با ۱۰ درصد افزایش فروش موفق‌تر از رقبا بوده‌اند. تویوتا، پرفروش‌ترین خودروساز دنیا که در اروپا از قافله رقبا عقب است، می‌گوید در ماه آوریل امسال ۵ درصد بیش از سال ۲۰۱۳ خودرو فروخته و هیوندای هم از نرخ مشابه رشد خبر داده است.

در بازار خودروهای لوکس بی‌ام‌و همچنان پیشتاز است و فروش خودروهایش در این ماه ۶ درصد؛ یعنی یک درصد کمتر از مرسدس بنز افزایش یافت. در این بخش جگوار لندرور ماه موفقی راپشت سر نگذاشت و فروش خودروهایش ۲ درصد کاهش یافت.

خبرگزاری رویترز، اما گزارش داده این رشد در بازار خودرو اروپا نتوانسته مانع ارائه تخفیف از سوی خودروساز شود. برخی تحلیلگران و ناظران صنعت و بازار خودرو معتقدند تا زمانی که تخفیف‌های نسبتا هنگفت ادامه دارد، ارقام مربوط به فروش خودرو نمی‌تواند بازتابی واقعی از وضع بازار باشد. بر اساس این گزارش میانگین تخفیف‌ها در پنج بازار بزرگ اروپا (آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا) ۱۲ درصد افزایش یافته به ۲ هزار و ۷۵۰ یورو رسیده است. پژو-سیتروئن خودروهای برند پژو را گاه با تخفیفی بیش از ۳ هزار یورو و خودروهای برند سیتروئن را با ۳ هزار و ۵۰۰ یورو تخفیف به مشتریانش عرضه کرده است. این رقم در مورد خودروهای رنو ۲ هزار و ۳۵۰ یورو است.