گروه خودرو: افت قیمت خودرو که از هفته گذشته آغاز و باعث از بین رفتن نسبی حباب قیمت خودرو شد، طی هفته‌جاری نیز ادامه پیدا کرد. پیش‌بینی‌ها در هفته گذشته حاکی از ادامه افت قیمت خودرو در بازار به واسطه افزایش عرضه خودروسازان بود درحالی‌که طی هفته‌جاری اتفاقات دیگری رقم خورد که می‌تواند پیش‌بینی‌های صورت گرفته را تحت‌تاثیر خود قرار دهد.

به کارگیری فرمول جدید شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو اتفاقی است که به عقیده کارشناسان می‌تواند بازار خودرو را تحت‌تاثیر قرار دهد.

هرچند پیش از این صحبت‌ها بر سر تثبیت قیمت خودرو بود و خودروسازان نیز هم‌صدا با دولت از ثبات قیمت‌ها تا پایان سال می‌گفتند، اما طبق گفته رئیس شورای رقابت فرمول جدید این شورا می‌تواند باعث افزایش قیمت خودرو شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در راستای صحبت‌های رضا شیوا، تمام مسوولیت قیمت‌گذاری را به شورای رقابت سپرده است؛ یعنی چه قیمت‌ها کاهشی باشند چه افزایشی این شورای رقابت است که تصمیم‌گیرنده نهایی است.

با تمام این تفاسیر و با توجه به وجود نشانه‌هایی برای افزایش قریب‌الوقوع قیمت‌ خودروهای داخلی، فعالان بازار از ثبات قیمت‌ها در هفته‌جاری می‌گویند. به گفته این فعالان برخی محصولات حتی با کاهش قیمت نیز همراه بوده‌اند. برای مثال رانا خودرویی است که طی هفته‌های گذشته از ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عقب کشیده است و در هفته‌جاری تا ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز معامله ‌شده است.

این کاهش قیمت‌ها در بازار در حالی است که با توجه به بحث‌های موجود در رابطه با تعیین قیمت خودرو بر اساس فرمول جدید شورای رقابت، کارشناسان هفته‌های آینده را برای بازار خودرو بازاری ناآرام و همراه با افزایش قیمت پیش‌بینی می‌کنند. فعالان بازار روند معامله در چند روز اخیر را عادی توصیف می‌کنند و عقیده دارند چنانچه سیاستی در راستای ثبات قیمت‌ها وجود داشته باشد، مردم با آرامش خاطر بیشتری خرید می‌کنند. در شرایط فعلی، مشتریان بازار خودرو به دلیل نامشخص بودن آینده قیمت‌ها، روزها را در انتظار روشن شدن چشم‌انداز قیمت خودرو می‌گذرانند تا نوسانات موجود از بین رفته و در شرایط با ثبات خرید خود را انجام دهند.

افت نسبی داخلی‌ها

نگاهی به قیمت‌ها در بازار داخلی نشان می‌دهد که با وجود تمام بحث‌ها و حدس و گمان‌ها برای افزایش قیمت خودرو، تمایل بازار به کاهش قیمت باعث ادامه روند افت قیمت‌ها در بازار شده است. برهمین اساس افت نیم میلیون تومانی پژو۲۰۶ تیپ۵ طی هفته‌جاری رقم خورد تا قیمت این خودرو به ۳۸ میلیون تومان برسد.

به گفته فعالان بازار تندر-۹۰ ساخته شده در ایران‌خودرو مدلی است که نمی‌توان آن را کمتر از ۳۹ میلیون تومان در بازار پیدا کرد. مدل تولید شده در پارس‌خودرو این محصول نیز همچنان روی ۴۰میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باقی مانده است.

اما جدیدترین اتفاق در رابطه با تندر-۹۰، برداشته شدن تخفیف خرید تندر-۹۰ اتومات بوده است. معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو در این رابطه به «دنیای اقتصاد» گفت: تندر-۹۰ اتومات برای ایام دهه فجر تخفیفی ۱۰درصدی داشت که در هفته‌جاری به اتمام رسید. عبدالله بابایی رشد قیمت نزدیک به ۴ میلیونی تندر-۹۰ اتومات در دوره تخفیف ایران‌خودرو برای این محصول می‌داند.

به این ترتیب قیمت تندر-۹۰ دنده اتومات در کارخانه از ۴۲ میلیون تومان به ۴۶ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. این خودرو در بازار با قیمت ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که از افت پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی این خودرو در هفته‌های گذشته حکایت دارد. اما پژو۴۰۵ بنزینی خودرویی است که به گفته فعالان بازار رنگ خاکستری آن یک میلیون تومان گران‌تر از سایر رنگ‌ها فروخته می‌شود.

۴۰۵ خاکستری که در بازار تعداد کمی از آن موجود است با قیمت ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود و سایر رنگ‌ها نیز یک میلیون تومان ارزان‌تر از آن به فروش می‌رسند. پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز هم که تولید آن با کاهش همراه بوده است، ۳۳ میلیون تومان قیمت دارد.

پژو پارس محصولی است که طی هفته‌جاری یک میلیون تومان کاهش قیمت داشته و به ۳۶ میلیون تومان رسیده است. پارس دوگانه‌سوز هم دنباله‌رو مسیر کاهش قیمت‌ها بوده و با کاهشی ۵۰۰هزار تومانی به ۳۹ میلیون تومان رسید. سمند ال.ایکس نیز این هفته با یک میلیون تومان کاهش قیمت در مدل یورو۴ خود به ۳۰ میلیون تومان رسید. محصولات خانواده پراید در هفته‌جاری نیز مانند هفته قبل خلاف جهت بازار حرکت کرده‌اند. قیمت پراید ۱۱۱ به دلیل تولید محدود آن در بازار این هفته روی ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باقی ماند و در برخی موارد با قیمت ۲۲ میلیون تومان نیز معامله شده است. پرایدهای ۱۳۱ و ۱۳۲ نیز مانند هفته گذشته به ترتیب روی ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده‌اند. تیبا هم محصولی بوده که مانند هفته گذشته ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. به گفته فعالان بازار، مگان فول آپشن با دنده اتومات نیز تا مرز ۹۵ میلیون تومان رسیده است. نیسان تیانا نیز این هفته روی ۱۵۰ میلیون تومان ثابت مانده است.

بازار خارجی‌ها؛ ثبات در اوج

خودروهای وارداتی نیز که طی هفته‌های گذشته با افزایش قیمت همراه بوده‌اند، در هفته‌جاری ثبات داشته‌اند.

بر همین اساس، هیوندایی سوناتا همچنان با قیمت ۱۴۵ میلیون تومان معامله می‌شود و آزرا نیز ۲۰۵ میلیون تومان قیمت دارد. IX۵۵ و IX۳۵ نیز به ترتیب روی ۲۳۸ و ۱۴۸ میلیون تومان باقی مانده‌اند. مدل ۱۰ ایربگ IX۳۵ که در بازار به آن دبل فیس می‌گویند محصولی جدیدتر است که ۱۵۲ میلیون تومان ارزش دارد.

اما دیگر خارجی‌های بازار یعنی هیوندایی النترا با قیمت ۱۱۴ میلیون تومان معامله می‌شود. هیوندای ولستر نیز در بازار قیمتی برابر با ۱۱۰ میلیون تومان دارد.

تویوتا RAV۴ نیز که محصولی نیمه اس.یو.وی است در بازار این هفته قیمتی برابر با ۱۴۵ میلیون تومان داشته است. دیگر محصولات این خانواده یعنی اوریون قیمتی برابر با ۲۱۰ و کرولا نیز ۱۲۸ میلیون تومان داشته‌اند.