تسنیم: با کاهش سهم بازار خودروی داخلی چین، تولید‌کنندگان این کشور در حال افزایش تمرکز خود بر بازارهای خارجی هستند.

آمارهای اتحادیه تولید‌کنندگان خودرو چین نشان داد که در ۷ماه نخست امسال، خودروسازان چینی ۳/۳۷ درصد از سهم بازار داخلی این کشور را در اختیار داشته‌اند که این رقم ۱۲/۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. مدیر یک شرکت خودروساز چینی در این باره گفت: «ما صداهای زیادی شنیده‌ایم که ما را زیر سوال می‌برند، اما خودروهای تولیدی ما همچنان در برخی بازارهای خارجی محبوب هستند.» تعداد خودروسازان چینی در بازار داخلی این کشور در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ به سرعت افزایش یافت و فعالیت آنها در بازار جهانی نیز خوب بوده است.

در سال ۲۰۱۳ شرکت چانگ آن موتورز ۲۰ هزار خودرو صادر کرد که ۱۲ درصد افزایش داشت و شرکت گریت وال موتورز، درآمدی ۸/۴ میلیارد یوانی (۷۸۵ میلیون دلاری) را از طریق فروش ۷۴ هزار و ۹۰۰ دستگاه خودرو گزارش کرد. چری اتومبیلز نیز تا ماه آگوست امسال مجموعا ۲ میلیون دستگاه فروش رفته است، در حالی که فروش خارجی شرکت جیلی به ۲۰درصد کل میزان فروش آن افزایش یافته و پیش بینی می‌شود که این رقم در ۵ سال آینده به ۳۰ تا۴۰ درصد برسد. ژو بیرن، معاون شرکت چری گفت: تولید خودرو در چین و صادرات آن به کشورهای دیگر با توجه به تعرفه‌های گمرکی پر هزینه است، بنابراین شرکت به دنبال ایجاد کارخانه‌هایی در بازارهای خارجی است، تا در آن کشورها خودرو تولید و نیروی کار استخدام کند.

وی افزود: درست مثل سایر شرکت‌های چند ملیتی، خودروسازان چینی نیز باید در عین ورود به بازارهای خارجی، فعالیت‌های تولیدی خود در این کشور‌ها را توسعه دهند. علاوه‌بر چری، دیگر شرکت‌های خودروساز چینی نیز سرمایه‌گذاری خود در بازارهای خارجی را افزایش داده‌اند. چانگ آن موتورز قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ به میزان فروش ۴۰۰ هزار خودرو دست یابد و ۳ مرکز تولید خودرو در کشورهای برزیل، روسیه و ایران ایجاد کند. این شرکت همچنین ۸۱۰ مرکز ارائه خدمات پس از فروش در نقاط مختلف جهان دایر خواهد کرد.