گروه خودرو: در روزهایی که بازار خودرو کشور همچنان بار سنگین رکود را به دوش می‌کشد، گویا کنار رفتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو نیز قطعی شده و این می‌تواند خبر خوبی برای غول‌های جاده مخصوص باشد.

آن طور که رئیس شورای رقابت در گفت‌و‌گو با «تسنیم» عنوان کرده، در جلسه جدید این شورا، اعضا در مورد تکلیف بازار خودرو تصمیم‌گیری خواهند کرد. رضا شیوا با بیان اینکه در حال حاضر خودروسازان کشور به‌دلیل عرضه مازاد بر تقاضا،نمی‌توانند نقشی انحصارگرایانه در سطح بازار داشته باشند، گفته که در شرایط فعلی، تقاضا در بازار خودرو به‌شدت کاهش یافته و از آن سو شرکت‌های خودروساز با مازاد محصول در انبارها روبه‌رو هستند. وی بابیان اینکه بازار خودرو رقابتی شده، تاکید کرده که اگر اعضای شورا نیز معتقد باشند بازار خودرو انحصاری نیست، فعلا در قیمت‌گذاری خودروهای داخلی دخالت نخواهیم کرد. اظهارات رئیس شورای رقابت در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان، رقابتی شدن بازار خودرو نیازمند یکسری اتفاقات است، اما فعلا هیچ‌کدام از اتفاقات موردنظر در بازار رخ نداده است. به‌عنوان مثال،یکی از شاخص‌های اصلی رقابتی شدن بازار خودرو،ورود خودروسازان جدید به عرصه تولید و فروش است، حال آنکه طی این چند ماه، چنین اتفاقی رخ نداده است. به اعتقاد کارشناسان،یکی دیگر از فاکتورهای رقابتی شدن بازار خودرو، کاهش تعرفه و ورود آسان خودروهای خارجی است، حال آنکه نه تنها تعرفه تغییر نکرده، بلکه روند واردات خودرو به کشور نیز سخت‌تر از قبل شده؛ بنابراین طبعا نمی تواند رقابتی حداقل میان خودروهای داخلی و خارجی طی این چند ماه رخ داده باشد.


هرچند رئیس شورای رقابت معتقد است مازاد عرضه، یکی از دلایل رقابتی شدن بازار و مانع بروز رفتارهای انحصارگرایانه از سوی خودروسازان کشور است، اما نباید فراموش کرد که همین شرکت‌های خودروساز حاضر نشدند برای خالی کردن پارکینگ‌هایشان، رضایت مشتریان را جلب کنند. این در شرایطی است که اگر بازار رقابتی بود، (طبق آنچه در بازارهای جهانی رخ می‌دهد) بازیگران بازار با استفاده از روش‌های جذاب مانند ارائه تخفیف‌های قابل توجه و همچنین کاهش قیمت‌ برخی محصولات خود، مشتریان را جذب کرده و خود را از مهلکه رکود رها می‌کردند.