خلافت شیمیایی
گروه جهان: شبه نظامیان خلافت خودخوانده، دو حمله شیمیایی نزدیک شهر کرکوک در شمال عراق انجام دادند. در این حمله شیمیایی یک دختر 3 ساله کشته و 600 نفر مجروح شدند. به گزارش گاردین، مقامات امنیتی و بیمارستانی اعلام کردند که جدیدترین حادثه در اوایل روز شنبه در شهر کوچک «تازه» رخ داد که سه روز قبل‌تر هم با مجموعه‌ای از راکت‌های حامل مواد شیمیایی مورد حمله قرار گرفته بود. عادل حسین، یکی از مقام‌های محلی در این شهر می‌گوید: «ترس و وحشت در میان زنان و کودکان دیده می‌شود.

مردم محلی از دولت مرکزی می‌خواهند که به آنها کمک کند.» حسین می‌گوید تیمی از آلمان و آمریکا به شهر آمده‌اند و در حال انجام آزمایش هستند تا ببینند آیا واقعا از سلاح شیمیایی استفاده شده یا خیر. «حلمی حمدی»، پرستار بیمارستان «تازه» می‌گوید زخمی‌ها از سوزش بدن، خفگی و خشکی پوست به شدت رنج می‌کشند. گاردین می‌افزاید: مقام‌های آمریکایی و عراقی اعلام کردند که ماه گذشته نیروهای ویژه آمریکا رئیس تیم داعش را در حمله‌ای در شمال عراق دستگیر کردند. گاردین می‌افزاید؛ این تیم تلاش داشت تا تسلیحات شیمیایی مورد نیاز داعش را توسعه داده و حملات دیگری را تکرار کند. ائتلاف تحت رهبری آمریکا اعلام کرد که مواد شیمیایی که داعش از آنها استفاده کرده شامل گاز کلر و سولفور خردل درجه پایین می‌شود که چندان خطرناک نیست. «استیو وارن»، مقام ارشد ارتش آمریکا، روز جمعه اعلام کرده بود که « این تهدیدی سطح بالا نیست. ما چشم بر آن نبسته‌ایم.» مقام‌های اطلاعاتی عراقی و مقام‌های امنیتی غربی در بغداد می‌گویند: اعضای ائتلاف طی دو ماه گذشته زیرساخت‌های تسلیحات شیمیایی داعش را با هواپیماهای خود و عملیات‌های خاص هدف قرار داده است. این مقام‌ها اعلام کردند که حملات هوایی تجهیزات و آزمایشگاه‌های داعش را هدف گرفته است. علاوه بر این، حملات نیروهای ویژه هم متخصصان تسلیحات شیمیایی داعش را هدف قرار داده است. این مقام‌ها به شرط فاش نشدن نام با گاردین سخن می‌گفتند زیرا اجازه طرح این مسائل با خبرنگاران را نداشتند. گفته می‌شود داعش یک واحد خاص برای تحقیق در مورد تسلیحات شیمیایی تشکیل داده که متشکل از دانشمندان عراقی و متخصصان خارجی است که در دوران صدام روی برنامه‌های تسلیحاتی این رژیم کار می‌کردند.

تصور بر این است که این گروه مقادیر محدودی گاز خردل تولید کرده است. آزمایش‌ها تایید کرده است که در سوریه هم در اوت ۲۰۱۵ داعش از همین گاز استفاده کرده است. گزارش‌های تایید نشده دیگری هم وجود دارد که این گروه از مواد شیمیایی در میدان‌های نبرد در سوریه و عراق هم استفاده کرده است. به نوشته گاردین، اگرچه حمله به واحد شیمیایی داعش باعث دستگیری تعدادی از مهندسانی شد که روی ساخت آن کار می‌کردند اما ضربه‌ای نیز بر پیکر این گروه وارد آورد. پنتاگون دسترسی داعش به مواد شیمیایی را «سلاح کشتار جمعی» خوانده است. «سلیمان داود العفاری» ماه گذشته در شهر «بادوش» در شمال غرب پایگاه داعش در موصل دستگیر شد. یک مقام ارشد عراقی می‌گوید او از مهندسان صنعتی در ارتش صدام بود و از همان آغاز فعالیت داعش در زمره اعضای این گروه در آمد.

گاردین می‌نویسد: تصور بر این است که داعش دو بار از سلاح شیمیایی علیه کردهای شمال عراق و یکبار علیه شورشیان ضداسد در شمال سوریه استفاده کرده است. گفته می‌شود العفاری در دهه ۵۰ عمر خود به سر می‌برد. «هشام الهاشمی»، تحلیلگر عراقی و مشاور سابق دولت عراق می‌گوید: «العفاری متخصص شیمیایی در پروژه تسلیحات شیمیایی بود اما طاها رحیم الدولیمی محرک ایدئولوژیک این گروه است. او چهره مهمی در ساختار داعش است.» چشم‌انداز دستیابی داعش به سلاح شیمیایی زنگ خطر را به صدا در آورده است. وزیر دفاع آمریکا در جلسه استماع کنگره اعلام کرده بود: «نه داعش یک نیروی شوخی‌بردار است نه دستیابی این گروه به مواد شیمیایی. این مساله مهمی است که باید راه چاره‌ای برای آن بیابیم.»