رابطه با تزارها از نو

دنیای اقتصاد: شاید روز شنبه برای دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، مهم‌ترین روز کاری‌اش بوده باشد. او در این روز با ۵ تن از رهبران جهان تماس تلفنی داشت و درباره مسائل گوناگون گفت‌وگو کرد. به گزارش سی‌ان‌ان دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه با ۵ تن از رهبران کشورهای جهان صحبت کرد اما مهم‌ترین تماس‌های تلفنی وی با پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بود.

متیو چنس، خبرنگار سی‌ان‌ان در مسکو می‌گوید که خبرگزاری‌های روسیه در اینجا نوشته‌اند که عمده گفت‌وگوی صورت گرفته بین دو رهبر، تاکید بر ثبات و ارتقای رابطه بین دو کشور بوده است.

همچنین در این گفت‌وگو تاکید شده است که دو کشور رابطه اقتصادی دوجانبه را از سر بگیرند. در دوران باراک اوباما، ایالات‌متحده به دلیل اختلاف با روسیه بر سر بحران اوکراین، این کشور را مورد تحریم قرار داده بود. حالا ترامپ با نصب تابلوی «دور برگردان» در بزرگراه سیاست خارجی آمریکا قصد دارد ارتباطات اقتصادی را با این کشور از سر بگیرد. رسانه‌های روسیه همچنین درخصوص این تماس تلفنی گزارش داده‌اند که پوتین و ترامپ درباره مسائل شبه‌جزیره کره، بحران اوکراین و تروریسم بین‌المللی نیز گفت‌وگو کرده‌اند. ترامپ همچنین در این گفت‌وگو خواستار همکاری روسیه و آمریکا برای شکست دادن داعش شده است. این گفت‌وگو اما در حالی صورت گرفت که روسیه همچنان مورد تحریم آمریکا است اما ترامپ چندی پیش اعلام کرده بود اگر لازم باشد تحریم‌های روسیه را لغو خواهد کرد.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که تماس تلفنی ترامپ با پوتین یک ساعت طول کشیده و درباره رابطه این دو کشور نیز تاکید کرده است که باید ترمیم شود. در این راستا هر دو کشور در پایان این گفت‌وگو تصریح کردند که به دنبال یک رابطه گرم‌تر هستند. نزدیک شدن ترامپ به روسیه در حالی صورت می‌گیرد که وی متهم است با کمک کرملین توانسته است رئیس‌جمهور این کشور شود. زیرا نهادهای اطلاعاتی آمریکا همچون سیا گزارش داده‌اند که هک سایت مرکزی دموکرات‌ها و افشای محتوای سایت دموکرات‌ها از سوی روسیه صورت گرفته و ترامپ نیز توانسته است از این موقعیت، نهایت استفاده را ببرد. این در حالی است که دموکرات‌ها و برخی جمهوری‌خواهان مخالف گرم‌تر شدن رابطه روسیه و آمریکا هستند. با این حال ترامپ روز جمعه در کنفرانس مشترک خبری خود با ترزا می ‌تاکید کرد که واشنگتن به دنبال رابطه گرم‌تر با روسیه است. اما این نکته را هم یادآور شد که هنوز زود است درخصوص برچیده شدن تحریم‌های روسیه صحبت کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا در این‌باره گفته است: اگر ما بتوانیم با روسیه، چین و تمامی کشورها رابطه خوب داشته باشیم، موفقیت ما تضمین شده است.

روز تماس تلفنی با رهبران جهان

ترامپ روز شنبه پیش از اینکه با پوتین گفت‌وگو کند با رهبران کشورهای دیگر هم تلفنی گفت‌وگو کرده است. از میان این تلفن‌ها می‌توان به گفت‌وگوی تلفنی وی با مرکل، صدراعظم آلمان و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن اشاره کرد. تماس تلفنی ترامپ و آبه نزدیک به ۴۵ دقیقه بوده است. گفت‌وگوی عمده رهبران دو کشور درباره مسائل و تهدیدهای موجود در شبه‌جزیره کره بوده است. این دو همچنین توافق کرده‌اند تا در روز دهم فوریه در واشنگتن رودررو در این زمینه گفت‌وگو کنند. قرار است جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات‌متحده یک تور آسیایی داشته باشد و ترامپ درباره این سفر و اهداف آن با شینزو آبه گفت‌وگو کرده است.

ترامپ همچنین اواخر روز شنبه با رهبران فرانسه و استرالیا نیز صحبت کرد. اما تماس تلفنی ترامپ با مرکل نیز حائز اهمیت است. زیرا ترامپ با اتخاذ محدودیت‌های جدید ایالات‌متحده مورد انتقاد آلمان قرار گرفته است. البته ترامپ یک ماه پیش، از مرکل به دلیل پذیرش پناهجو از سوی آلمان دست به انتقاد زده بود. ترامپ در گفت‌وگو با مجله تایم و سپس بیلد تصریح کرده بود مرکل با پذیرش پناهجویان سوریه دچار اشتباه بزرگی شده است. برخی می‌گویند تلفن ترامپ به مرکل در جهت ایجاد ترمیم رابطه بوده است. این دو همچنین درباره ناتو که پیش‌تر از سوی ترامپ مورد انتقاد قرار گرفته بود بحث و گفت‌وگو کردند. این دو پس از تماس تلفنی تاکید کرده‌اند ناتو باید آماده تهدیدهای موجود در قرن ۲۱ باشد.