پدیده شوم قرن جدید - ۱۱ بهمن ۹۵

حسن حسن و جمعی از نویسندگان
مترجم: محمدحسین باقی

در بخش پیش نویسنده اعلام کرد که هنگام برنامه ریزی برای عملیات‌ها باید ابتدا دست به عملیات‌های کوچک و متعدد بزنیم و سپس وارد عملیات‌های بزرگ شویم. او همچنین تعریفی از تصاعدی شدن عملیات و موج‌وار شدن آن ارائه داد و شرایط کشورها را در این مورد هم بر شمرد. او همچنین به اصل مهم «ضربه خود را با نهایت قدرت و به آسیب‌پذیرترین نقاط دشمن وارد آورید» اشاره کرد و توضیحات مبسوطی نیز ارائه داد.

با این حال، این اصل در شرایط و ضرورت‌های مختلف کاربردهای دیگری هم دارد چنانکه در مورد بیشتر اصول مصداق دارد. برای مثال، هدفی وجود دارد که ضربه زدن به آن آسان است مانند ساختمانی که به دشمنی تعلق دارد که در آن ساختمان دیدارهایی برگزار می‌شود و الخ و با یک دام یا تله کوچک ویران می‌شود. ما ذخیره گاه خوبی از مواد انفجاری داریم که طی فعالیت‌هایمان مورد استفاده قرار نگرفته است. در این صورت، امکان استفاده از مقادیری از مواد انفجاری هست که نه تنها ساختمان را تخریب یا آن را به تلی از خاک تبدیل می‌کند، بلکه باعث می‌شود زمین آن را ببلعد [کنایه از قدرت تخریب مواد انفجاری]. با انجام این کار، میزان ترس دشمن چند برابر شده و به اهداف خوب رسانه‌ای دست یافته می‌شود که مهم‌ترینش ناتوانی دشمن برای پنهان کردن لطماتش است. عملیات‌های مشابه باید بارها و بارها انجام شود و در نتیجه، نتایج خوبی از آن به دست خواهد آمد.

یک اصل مهم: «محتمل‌ترین راه برای شکست قوی‌ترین دشمن به لحاظ نظامی کاهش یا از بین بردن توانایی نظامی و اقتصادی‌اش است.»

اصل مهم دیگری که یکی از ستون‌های جنگ در گذشته و حال بود و استراتژیست‌ها و مورخان هنوز می‌گویند گروه‌های جهادی بر آن متمرکز می‌شوند تا فروپاشی تمام دشمنانشان را تسریع می‌کنند، این است: «محتمل‌ترین راه برای شکست قوی‌ترین دشمن به لحاظ نظامی کاهش یا از بین بردن توانایی نظامی و اقتصادی‌اش است.» البته از بین بردن توانایی اقتصادی اش با عملیات نظامی - در کنار ابزارهای دیگر- در درجه اول اهمیت است. حتا [دونالد]رامسفلد در گفت‌وگو با خبرنگاران توجیهاتی برای عقب‌نشینی نیروهای کشورش ارائه می‌دهد: «چه کار دیگری می‌توانیم انجام دهم؟ فراموش نکنید که ما میلیاردها دلار را صرف مبارزه با دشمنی می‌کنیم که فقط چند میلیون دلار صرف جنگیدن با ما می‌کند.» او درست می‌گوید و البته تا حدی هم دروغ می‌گوید.