دوئل پنس و ترامپ

دنیای اقتصاد: از داخل کاخ سفید سیگنال‌های متفاوتی درباره تحریم‌های روسیه به بیرون فرستاده می‌شود. به گزارش رویترز یکی از مقامات ارشد ایالات‌متحده گفت که دولت ترامپ تحریم‌ها را با بی‌میلی پذیرفته است اما مایک پنس به شدت از این تحریم‌ها حمایت کرده و همین دوصدایی موجب شده ندای واحدی از داخل کاخ سفید درقبال تحریم‌های تازه روسیه شنیده نشود. هفته گذشته کاخ سفید به دلیل الحاق شبه‌جزیره کریمه از سوی کرملین به خاک روسیه تحریم‌های جدیدی علیه این کشور در نظر گرفت. همچنین این تحریم‌ها شامل دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ نیز می‌شود. رکس تیلرسون نیز در این هفته تایید کرده است که دونالد ترامپ تحریم‌های جدید را مفید نمی‌داند.

ترامپ مشخصا گفته که خواهان بهبود روابط با روسیه است اما در چند وقت اخیر نهادهای اطلاعاتی آمریکا به‌دنبال این هستند تا مدارک بیشتری از مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌دست آورند. تیلرسون در مورد روسیه نیز دیدگاهی نزدیک به ترامپ دارد. او که پیش‌تر مدیر اجرایی شرکت نفتی اکسون موبیل بوده و رابطه خوبی با پوتین داشته بارها تاکید کرده است که دو قدرت اتمی دنیا نباید رابطه بدی با یکدیگر داشته باشند.

تیلرسون در این‌باره می‌گوید: از تحریم‌های جدیدی که کنگره تصویب کرده نه من خوشحالم نه رئیس‌جمهوری. ما قبلا هم گفتیم که این تحریم‌ها کمک‌کننده نیست. اما به هر حال تصمیمی است که گرفته شده است و من فکر می‌کنم رئیس‌جمهوری آن را امضا خواهد کرد. او تصریح کرد که نشانه‌های موجود حاکی از آن است که رئیس‌‌جمهوری آمریکا این لایحه را امضا خواهد کرد. این در حالی است که پنس در سفری که به گرجستان داشته با لحنی متفاوت گفته است که رئیس‌جمهوری آمریکا خیلی زود این لایحه را امضا خواهد کرد. پنس گفت که نسخه اولیه تحریم با اعتراض ترامپ روبه‌رو شد زیرا آن را به اندازه کافی قابل انعطاف ارائه نداده بودند اما نسخه آخر به‌طرز قابل توجهی اصلاح شده و مورد تایید رئیس‌جمهوری آمریکا است. پنس افزود: بگذارید به شما بگویم که در مورد تحریم روسیه بین کنگره و کاخ سفید نگاه واحدی وجود دارد. این در شرایطی است که سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید گفته است که لایحه توسط رئیس‌جمهوری مورد بررسی قرار گرفته و آن را امضا خواهد کرد. با این حال سارا سندرز مشخص نکرد که رئیس‌جمهوری آمریکا در چه زمانی آن را امضا خواهد کرد.

البته سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد که مانعی برای امضا شدن این لایحه از سوی ترامپ وجود ندارد. ترامپ تا روز ۹ اوت فرصت دارد این لایحه را امضا یا وتو کند، در غیر این صورت به شکل اتوماتیک تبدیل به قانون خواهد شد.

تعیین جانشین کومی

جانشین جیمز کومی مشخص شد. فردی که قرار است جای خالی رئیس سابق اف‌بی‌آی را درباره ماجرای روسیه پر کند. به گزارش رویترز، روز سه‌شنبه ۹۲ رای موافق در برابر ۵ رای مخالف در سنای آمریکا به کریستوفر رای موجب شد تا وی به‌عنوان رئیس جدید اف‌بی‌آی رای اعتماد بگیرد. رئیس جدید اف‌بی‌آی موظف است موضوع دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را مستقل از فشارهای سیاسی دنبال کند. این انتصاب درحالی صورت گرفته است که پای پسر دونالد ترامپ هم به ماجرای روسیه باز شده است.

سه ماه پس از اخراج مناقشه‌برانگیز جیمز کومی از ریاست پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی رئیس جدیدی خواهد داشت. سنای آمریکا عصر سه‌شنبه با اکثریت قاطع، کریستوفر رای را در مقام ریاست‌پلیس فدرال آمریکا تایید کرد. کریستوفر رای ۵۰ سال دارد و حقوقدان است. او باید در نخستین گام، موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را بررسی و پیگیری کند.

او در جلسه معارفه در سنا که سه هفته قبل برگزار شد گفته بود در صورتی که رئیس اف‌بی‌آی شود، تمام کوشش خودش را به کار می‌گیرد تا فارغ از فشارهای سیاسی، استقلال پلیس فدرال با بیش از ۳۰ هزار پرسنل را حفظ کند. سناتورها در این جلسه از رای پرسیده بودند که آیا می‌تواند مجری مستقل قانون باشد؟ در این جلسه همچنین از کریستوفر رای درباره روش‌های اعتراف‌گیری از جمله «واتر بوردینگ» (القای حس خفه‌شدن در آب و یکی از اشکال شکنجه) و روش‌های اعدام پرسش شد. او در پاسخ به این سوال‌ها گفت که عدالت را رعایت خواهد کرد. هنوز مشخص نیست موضع کریستوفر رای درخصوص روسیه چه خواهد بود.