دنیای اقتصاد: ساکنان گوام و شهروندان ژاپن از ترس حملات موشکی کره‌شمالی به حال آماده‌باش درآمدند. ژنرال «کیم راک گیوم»، فرمانده نیروهای استراتژیک ارتش خلق کره، اعلام کرد که تا نیمه ماه اوت «۴موشک میان برد هواسونگ ۱۲» آماده پرتاب خواهند شد. فرمانده ارتش کره‌شمالی افزود: «این هشداری جدی به آمریکا است.» جیمز گریفیث، گزارشگر سی‌ان‌ان، می‌نویسد؛ روزهای اخیر اوج تنش در شبه‌جزیره است، گویی تمام طرف‌ها در حال آماده‌سازی برای وقوع جنگی بزرگ هستند. او می‌نویسد؛ این روزها دولت‌ها و شهروندان ژاپنی و کره‌جنوبی و ساکنان جزیره گوام به‌حال آماده‌باش درآمده‌اند. مرکز مشترک اطلاع‌رسانی گوام روز شنبه با دستورالعملی اعلام کرد که شهروندان «چگونه در صورت یک تهدید قریب‌الوقوع موشکی» آماده شوند. این در حالی است که فرماندار و رهبران نظامی این جزیره به شهروندان اطمینان داده بودند که اتفاقی رخ نخواهد داد و امنیت شهروندان تضمین است.

رهبران این جزیره همچنین گفته بودند که نسبت به قابلیت‌های نظامی آمریکا برای تضمین امنیت این جزیره اطمینان دارند. مرکز اطلاع‌رسانی مشترک گوام اعلام کرد که در صورت وقوع اتفاقی غیرمنتظره «صاف روی زمین دراز بکشید و سر خود را بپوشانید. اگر دور از شما انفجاری رخ داد، ۳۰ ثانیه طول می‌کشد تا امواج آن انفجار به شما برسد.» از سوی دیگر، «جورج شارفاروس»، مشاور امنیت داخلی گوام، اعلام کرد که از زمان شلیک موشک از کره‌شمالی و رسیدن آن به گوام ۱۴ دقیقه طول می‌کشد.

از سوی دیگر در ژاپن نیز حالت فوق‌العاده اعلام شده و نیروهای دفاعی این کشور به‌حالت آماده‌باش درآمده‌اند. سی‌ان‌ان، می‌افزاید سیستم موشکی پاتریوت اکنون در ۳ منطقه از ۴ منطقه ویژه ژاپن به‌طور کامل مستقر شده اما کره‌شمالی اعلام کرده که سه منطقه را (شیمانه، هیروشیما و کوچی) شناسایی کرده است. وزیر دفاع کره‌جنوبی نیز اعلام کرده که نیروهای مسلح این کشور «آمادگی کامل» دارند تا هرگونه اقدام کره‌شمالی علیه سئول را «با تنبیهی فوری و در نهایت قدرت» تلافی کنند.

تلاش‌های جهانی برای آرامش

اگرچه تهدیدات و چنگ و دندان نشان دادن طرف‌ها همچنان ادامه دارد اما حقیقت این است که هیچ‌یک از این کشورها خواستار جنگی نیستند که هیچ برنده‌ای ندارد. با این حال، تلاش‌های جهانی برای آرام کردن فضای تنش و دعوت تمام طرف‌ها به آرامش شروع شده است. «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهوری چین، خواستار آرامش تمام طرف‌ها شده است. او در تماس با رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار خویشتنداری و جلوگیری از سخنان و اقدامات شدید و کاهش تنش شده است. ترامپ جمعه (۲۰ مردادماه ۹۶) گفته بود اگر پیونگ‌یانگ اقدامی نسنجیده انجام دهد، با خشم و آتشی مواجه خواهد شد که جهان تاکنون به‌خود ندیده است. آنگلا مرکل، صدرعظم آلمان، نیز تشدید تنش‌ها را «پاسخی خطا» خواند، درحالی‌که وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد وضعیت بسیار نگران‌کننده است. بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس نیز اعلام کرد، انگلیس با آمریکا و دیگر شرکایش تلاش می‌کنند تا بحران کره‌شمالی را از طریق دیپلماتیک حل کنند.

چین اعلام کرده در صورتی که کره‌شمالی آغاز‌کننده جنگ باشد، در کنار این کشور قرار نخواهد گرفت اما اگر واشنگتن آغاز‌کننده جنگ باشد، چین با آن مخالفت خواهد کرد. در مقابل، دولت استرالیا اعلام کرد در کنار آمریکا قرار خواهد گرفت اما نیوزیلند اعلام کرد که سخنان ترامپ هیچ کمکی به این فضا نخواهد کرد بلکه باعث تشدید بحران خواهد شد. ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز از جامعه بین‌الملل خواست تا با کره‌شمالی همکاری کرده و مسیر گفت‌وگو بدون هیچ پیش‌شرطی از سر گرفته شود.

کشیش‌ها وارد می‌شوند

با تشدید تنش در منطقه و آماده‌باش شهروندان و رهبران گوام، روحانیون و کشیش‌های مذهبی هم وارد کارزار شده‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان، آنها با برگزاری مراسم مذهبی ضمن آرامش دادن به مردم از خداوند خواهان صلح شده‌اند. از وقتی میسیونرهای مذهبی فرانسوی از قرن ۱۷ وارد این جزیره شدند، ساکنان به مذهب کاتولیک روی آوردند. پدر روحانی «پل‌گوفیگان» می‌گوید: «بی‌اعتقادی بسیار زیاد شده و خشم هم زیاد است.» او معتقد است ایمان و اعتقاد ریشه در فرهنگ ما دارد. «ملیسا ماتانی»، گزارشگر سی‌ان‌ان، در گزارشی می‌نویسد؛ تهدید کره‌شمالی همچون مانعی است که نتوانسته کشیش‌ها را موفق به آرامش مردم کند. او می‌نویسد؛ اکنون تمام مردمان کره‌شمالی در کسوت سرباز درآمده و خود را برای نبرد احتمالی آماده می‌کنند.