پایان حیات سیاسی سناتور؟

قوانین دموکرات‌های سنا منندز را مجبور به کناره‌گیری از ریاست کمیته روابط خارجی می‌کند؛ اما او همچنان می‌تواند در این پنل حضور داشته باشد. منندز در بیانیه‌ای کیفرخواست را به‌شدت محکوم کرد. او گفت: «سال‌هاست که نیروهای پشت پرده بارها و بارها تلاش کرده‌اند صدای مرا خاموش کنند و قبر سیاسی‌ام را حفر کنند. از زمانی که این تحقیقات نزدیک به یک سال پیش به بیرون درز کرد، کمپین افشاگری فعالی از منابع ناشناس و نیز کنایه‌ها برای ایجاد فضایی از ناشایستگی در جایی که هیچ‌کدام وجود ندارد، وجود داشته است.»

وی افزود: «زیاده خواهی این دادستان‌ها مشهود است. آنها کار عادی یک مقام کنگره را نادرست معرفی کرده‌اند. علاوه بر این، آنها به ادعاهای دروغین علیه من بسنده نکردند، آنها به همسرم به‌دلیل دوستی طولانی مدتی که قبل از ملاقاتمان میان ما وجود داشت، حمله کردند.» منندز همچنین قبلا یک صندوق دفاع قانونی راه اندازی کرده بود. بر اساس آخرین فرم افشای مالی سناتور، از آغاز ماه آوریل، همسرش شمش‌های طلا را به ارزش ۴۰۰هزار دلار فروخت.

به نوشته «اسکانل-پولانتز» گزارشگران سی‌ان‌ان، منندز به سه جرم متهم شده است؛ از جمله دریافت رشوه. رشوه همچنین پای همسرش نادین و سه نفر را به این پرونده باز کرده است: وائل حنا، خوزه اوریبه و فرد دایبس.وکیل نادین منندز گفت که او هرگونه تخلف را انکار می‌کند و با کیفرخواست فدرال به ستیز خواهد برخاست. این گروه متهم به هماهنگی برای استفاده از قدرت منندز به‌عنوان سناتور آمریکایی برای منفعت شخصی آنها و همچنین به نفع مصر است. در کیفرخواست، دادستان‌ها منندز را متهم می‌کنند که می‌کوشد تا انتخاب رئیس‌جمهور برای دادستان فدرال در نیوجرسی را تحت تاثیر قرار دهد تا به نفع یکی از شرکای تجاری باشد و به وزارت کشاورزی برای محافظت از انحصار تجاری‌ای با مصر فشار بیاورد.

وزارت کشاورزی در سال۲۰۱۹ با مصر تماس گرفته بود تا با اعطای حقوق انحصاری به رابط منندز، یعنی حنا، در ارتباط با عرضه گوشت حلال به ایالات متحده مخالفت کند. با این حال، حنا در مه۲۰۱۹ با منندز در دفتر او همراه با دیگران، از جمله یک مقام اطلاعاتی مصر، ملاقات کرد و برای کنار زدن مخالفت این نهاد آمریکایی درخواست کمک کرد. در کیفرخواست آمده است که گروه برای شام در آن شب به یک «مغازه استیک‌فروشی» در واشنگتن دی‌سی رفتند. دو روز بعد، منندز ظاهرا با یکی از مقامات وزارت کشاورزی تماس گرفت و از آنها خواست که مخالفت با سرمایه‌گذاری حنا را متوقف کنند.

بر اساس کیفرخواست، در بازرسی از خانه و صندوق امانات منندز که ماموران فدرال در سال۲۰۲۲ انجام دادند، نزدیک به ۵۰۰هزار دلار پول نقد، از جمله پاکت‌های داخل کت‌هایی که نام منندز حک شده بود، کشف کردند. دادستان‌ها می‌گویند که برخی از پاکت‌ها دارای اثر انگشت یا DNA یکی از مخاطبان تجاری بود که سناتور از او متهم به گرفتن رشوه است. بازرسان فدرال که خانه منندز را مورد بازرسی قرار دادند همچنین یک «وسیله نقلیه لوکسی که [خوزه] اوریبه هزینه آن را پرداخته بود و همچنین اثاثیه خانه از دیگر رفقای تجاری و شمش‌های طلا پیدا کردند. منندز در سال۲۰۱۵ توسط دادستانی فدرال در نیوجرسی به توطئه، رشوه و کلاهبرداری متهم شد. دادستان‌ها گفتند که سناتور بیش از ۶۰۰هزار دلار کمک‌های سیاسی، سوئیت هتل مجلل در «پارک حیات» در پاریس، و سواری رایگان با یک جت شخصی از سوی یک چشم پزشک ثروتمند به نام دکتر سالومون ملگن، در ازای لطف‌های سیاسی پذیرفته است. محاکمه فساد مالی منندز در نوامبر۲۰۱۷ پس از گزارش هیات منصفه به پایان رسید و او از اتهامات تبرئه شد.

«نیکول هانگ» هم در گزارش ۲۳سپتامبر در نیویورک‌تایمز نوشت، ژانویه۲۰۱۸ بود و سناتور رابرت منندز از نیوجرسی به تازگی یک پیروزی حقوقی بزرگ به‌دست آورده بود. محاکمه او به اتهام رشوه‌خواری فدرال به پایان رسیده و وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرد که به دنبال محاکمه جدیدی نخواهد بود. او آزاد بود که بدون محکومیت کیفری راه برود و آماده بود تا یک کمپین دیگر را برای انتخاب مجدد انجام دهد. او چند هفته بعد با نادین ارسلانیان آشنا شد. ارسلانیان که در نهایت با منندز ازدواج کرد، به سرعت او را به یکی از دوستان قدیمی خود معرفی کرد: «وائل حنا» یک تاجر مصری آمریکایی در نیوجرسی. ارسلانیان (یا همان خانم منندز آینده) مشتاق بود که همسر آینده خود را با ارتباطات سطح بالای آقای حنا در دولت مصر مرتبط کند.

آنچه در چهار سال آینده آشکار شد، همان چیزی است که دادستان‌ها روز جمعه به‌عنوان یک طرح فساد گسترده توصیف کردند که صنعت گوشت حلال، کمک نظامی آمریکا به مصر و انتصاب یک مقام عالی اجرای قانون در نیوجرسی را به دام خواهد انداخت. دادستان‌ها منندز ۶۹ساله را به سوءاستفاده از قدرت خود برای تاثیرگذاری بر فروش تسلیحات به مصر و تلاش برای مداخله در تحقیقات مجرمانه در شبکه همکاران تجاری آقای حنا متهم کردند.

یکی از بازرسی‌های سال گذشته FBI از خانه این زوج در نیوجرسی برخی از ثمرات طرح آنها را نشان داد. ماموران فدرال بیش از ۴۸۰هزار دلار پول نقد در سراسر خانه در پاکت‌ها و در جیب‌های ژاکت‌هایی که با نام سناتور گلدوزی شده بود، پیدا کردند. داخل خانه شمش‌های طلا به ارزش بیش از ۱۰۰هزار دلار وجود داشت که تعدادی از آنها شماره سریال منحصر به فردی داشتند که به آقای حنا بازمی‌گردد. یک مرسدس بنز براق در گاراژ پارک بود. کیفرخواست ۳۹صفحه‌ای - که با جزئیات پرزحمت مجموعه‌ای از پیام‌های متنی حذف شده، تماس‌های تلفنی رمزگذاری‌شده و پرداخت‌های شرکتی را به تصویر می‌کشد- تصویری از زن و شوهری را ترسیم می‌کند که انگیزه آن طمع بی‌پایان است.

دادستان‌ها گفتند که خانم منندز ۵۶ساله اغلب همکاران خود را برای پرداخت رشوه بیشتر مورد آزار و اذیت قرار می‌داد و از سوءاستفاده از نفوذ شوهرش دریغ نمی‌کرد. او یک‌بار یک مقاله خبری برای آقای حنا درباره فروش ۵/ ۲میلیارد دلاری تسلیحات نظامی به مصر ارسال کرد و نوشت: «باب مجبور شد این را امضا کند.» به نظر می‌رسید که همکاران تجاری پیرامون حنا راه‌های بیشتری برای استخراج آنچه از منندز نیاز داشتند، پیدا می‌کردند تا زمانی که بتوانند پول نقد را تحویل دهند. دادستان‌ها گفتند که رشوه‌ها حتی شامل دو دستگاه ورزشی و یک دستگاه تصفیه هوا بود که به خانه منندز تحویل داده شد.

منندز روز جمعه بر بی‌گناهی خود تاکید کرد و دادستان‌های فدرال منهتن را که پرونده را بررسی می‌کردند، به ارائه اطلاعات نادرست از کارهای معمول کنگره متهم کرد. وکلای خانم منندز و هانا ۴۰ساله نیز این اتهامات را رد کردند. زمانی که خانم منندز در اوایل سال۲۰۱۸ با همسرش آشنا شد، او بیکار بود. اما رابطه جدید وی راه‌حلی را برای مشکل بیکاری او ارائه داد. دادستان‌ها گفتند که منندز قول داده است اگر به تسهیل فروش بیشتر تجهیزات نظامی به مصر کمک کند، حنا موافقت می‌کند که خانم منندز را در لیست حقوق‌بگیران شرکت گوشت حلال خود قرار دهد. در آن زمان، این موضوع برای دولت مصر از اولویت بالایی برخوردار بود؛ زیرا وزارت امور خارجه ایالات متحده از برخی کمک‌های نظامی خودداری کرده بود تا این کشور بتواند پیشرفت‌هایی را در زمینه حقوق بشر نشان دهد. منندز به‌عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا، تاثیر قابل‌توجهی بر میزان کمک‌های نظامی ایالات متحده به مصر و سایر کشورها داشت.

منندز اطلاعات حساس وزارت امور خارجه درباره تعداد و ملیت افراد شاغل در سفارت ایالات متحده در قاهره را با دوست دخترش در آن زمان (یعنی همان خانم ارسلانیان که هنوز ازدواج نکرده بودند) به اشتراک گذاشت. دادستان گفت که او هم آن را به حنا داد و حنا هم آن را به یکی از مقامات دولتی مصر ارسال کرد. در ژوئیه۲۰۱۸، پس از دیدارهای منندز و مقامات مصری، او به همسرش پیامک فرستاد تا به حنا بگوید که قرار است یک فروش تسلیحات چند میلیون دلاری به مصر را امضا کند. خانم منندز متن را برای حنا ارسال کرد و او آن را برای دو مقام مصری فرستاد که یکی از آنها با ایموجی انگشت شست پاسخ داد.

دادستان‌ها گفتند که حنا و همکار تجاری او، خوزه اوریبه، پس از آن فرصت دیگری را برای استفاده از منندز یافتند. آنها می‌دانستند که خانم منندز اخیرا تصادف کرده است و به ماشین نیاز دارد. بنابراین پیشنهاد خرید یک مرسدس بنزC-۳۰۰ کانورتیبل جدید به ارزش بیش از ۶۰هزار دلار را به این زوج دادند. در ازای آن، آنها از منندز خواستند که در پیگرد قانونی و تحقیقات کیفری در حال انجام که شامل همکاران تجاری اوریبه است، دخالت کند. اوریبه، ۵۶ساله که در صنعت حمل و نقل و بیمه کار می‌کرد، قبلا به اتهام کلاه‌برداری محکوم شده بود.