در گردهمایی کمپین انتخاباتی در منطقه بوستون، بایدن تصمیم خود را برای نامزدی مجدد در انتخابات، به‌دلیل عزم خود برای شکست دادن ترامپ برای بار دوم و جلوگیری از بازگشت او به قدرت ارائه کرد. جو بایدن در واقع دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ را تهدیدی برای دموکراسی آمریکا معرفی می‌کند. او به کمک‌کنندگان مالی در وستون، ماساچوست، خانه آلن سولومونت، حامی مالی دیرینه دموکرات‌ها که به‌عنوان سفیر در اسپانیا خدمت می‌کرد، گفت: «اگر ترامپ نامزد نمی‌شد، مطمئن نیستم که نامزد می‌شدم. اما نمی‌توانیم اجازه دهیم او برنده شود.» او بعدا پس از بازگشت به کاخ سفید اواخر شب سه‌شنبه به خبرنگاران نزدیک شد و نظرات خود را اصلاح کرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا اگر ترامپ نبود، نامزد می‌شد یا خیر، گفت: «من چنین انتظاری دارم؛ اما ببینید، او نامزد می‌شود و من باید نامزد شوم.»

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا اگر ترامپ این کار را بکند، انتخابات را ترک خواهد کرد یا خیر، پاسخ داد: «نه، اکنون نه.» اظهارات رئیس‌جمهور در زمانی بیان شد که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثر دموکرات‌ها ترجیح می‌دهند فردی غیر از بایدن، که ماه گذشته ۸۱ساله شد، نماینده این حزب در انتخابات سال آینده باشد. نظرسنجی سی‌ان‌ان در ماه اوت نشان داد که ۶۷درصد دموکرات‌ها و مستقل‌هایی که متمایل به دموکرات‌ها هستند، خواهان نامزدی دیگری هستند و ۷۰درصد سن، سلامت، صلاحیت ذهنی یا توانایی بایدن در انجام این شغل را به‌عنوان نگرانی اصلی خود درباره او ذکر کردند.

اگرچه او در طول مبارزات انتخاباتی۲۰۲۰ خود را «پلی» برای نسل بعدی توصیف کرد، اظهارنظری که برخی آن را به‌عنوان اشاره‌ای به اینکه او تنها یک دوره خدمت خواهد کرد، خواندند؛ اما حالا برخی از دموکرات‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که او بهترین موقعیت را برای شکست مجدد ترامپ دارد. او در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها تنها با رقبای قدری مثل دین فیلیپس از مینه‌سوتا و ماریان ویلیامسون، نویسنده مواجه است. ترامپ که ۷۷سال سن دارد، در نظرسنجی‌ها با فاصله دو رقمی از رقبای جمهوری‌خواهش پیشی گرفته است و به نظر می‌رسد که برای سومین انتخابات عمومی‌اش از آمادگی خوبی برخوردار است. این در حالی است که چهار کیفرخواست با ۹۱فقره اتهام از جمله تلاش غیرقانونی برای براندازی انتخابات و به خطر انداختن امنیت ملی روی کارزار انتخاباتی ترامپ سایه انداخته است.

به‌رغم مسوولیت‌های سیاسی او، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ یا با بایدن مساوی است یا در سطح ملی و در ایالت‌های میدان نبرد که هیات الکترال تعیین‌کننده‌ای برای انتخابات دارند، با اندکی فاصله پیشتاز است. پس از گذشت دو ماه از جنگ در خاورمیانه، بایدن این هفته با گردآورنده کمک‌های مالی در منطقه بوستون، واشنگتن، نوادا و کالیفرنیا (در اوایل هفته بعد) دیدار خواهد کرد و به این ترتیب به مبارزه‌های انتخاباتی باز خواهد گشت. دستیاران نگرانی‌های دموکرات‌های نگران را رد کرده‌اند و استدلال می‌کنند که پس از قطعی شدن حضور بایدن در انتخابات، رای‌دهندگان متزلزل دموکرات و مستقل به جای اینکه به ترامپ اجازه بازگشت به قدرت را بدهند؛ حتی اگر نگران سن او باشند، به نزد بایدن بازخواهند گشت.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه هشدار داد که اگر دونالد ترامپ به کاخ سفید بازگردد، برنامه رادیکال خود را پیش خواهد برد. از جمله، ترامپ یا متحدانش درباره محاکمه دشمنان سیاسی و دستیاران سابق ترامپ که از او انتقاد کرده‌اند، صحبت‌هایی داشته است. همچنین ایجاد کمپ‌های بازداشت برای مهاجران غیرقانونی، عقب نشینی از تعهدات پیمان ناتو و فرستادن ارتش به خیابان‌ها برای سرکوب اعتراضات.