اما پس از آن، حتی در یک مکان پر از گسل با تجربه طولانی و سخت زلزله، تکان‌های ناشی از پس‌لرزه‌های مداوم شگفت‌انگیز بود و هر چند دقیقه یک بار در طول روز ادامه داشت. زمین لرزه ۷.۴ریشتری ۹کشته و حداقل ۱۰۳۸زخمی برجای گذاشت و سیستم واکنش ویژه زلزله را که در جاهای دیگر به‌عنوان الگو، مثبت عمل کرده است، گسترش داد. به گفته مقامات، در شهرستان هوآلین، نزدیک به مرکز زمین‌لرزه، ۹۳نفر از صبح روز پنج‌شنبه از جمله ده‌ها کارگر کارخانه سیمان در دو معدن سنگ گیر افتاده‌اند. ۴۰پرواز لغو یا با تاخیر انجام شد. حدود ۱۴هزار خانوار بدون آب و هزارخانوار بدون برق بودند. در اواخر عصر چهارشنبه، ۲۰۱پس‌لرزه گزارش شده بود که بسیاری از آنها به بزرگی ۵ریشتر بودند. با پیش‌بینی بارش باران در روزهای آینده، مقامات نسبت به رانش زمین هشدار دادند.

شدت تکانه‌ها

 چن هسینگ یون، ۲۶ساله ساکن هوآلین که با فرزند ۲ساله و والدینش بود، گفت: «من در خانه خواب بودم که لرزش شروع شد و برای مدت طولانی می‌لرزید و می‌لرزید.» او ساکن یک آپارتمان در طبقه سوم است. او ادامه داد: او ادامه داد: «بعد از توقف زلزله اصلی، من با کودکم به طبقه پایین رفتم؛ اما پس از آن لرزش در تمام طول روز ادامه داشت.» بسیاری از ساکنان در خانه بودند و برای کار و مدرسه آماده می‌شدند که زلزله رخ داد. دیگران در حال رانندگی در بزرگراه‌ها بودند یا پیش از تعطیلات چهار روزه در پارک‌های ملی تایوان پیاده‌روی می‌کردند. پس از توقف زلزله اصلی، مردم در سراسر جزیره برای ارزیابی ساختمان‌های آسیب‌دیده به خیابان‌ها گریختند و به سرعت به دوستان و اعضای خانواده برای اطمینان‌بخشی پیامک ارسال کردند.

اما تقریبا بلافاصله، مردم لرزش‌های دیگری را احساس کردند. تایوان زلزله‌خیز است و لرزش‌های جزئی معمول است؛ اما این لرزش‌ها هر چند دقیقه یک بار در طول روز ادامه پیدا کرد. تا ساعت ۳بعد از ظهر، ۱۰۱لرزش رخ داد که حداقل یک لرزش به بزرگی ۶.۵ و بسیاری از آنها بیش از ۵ ریشتر بود. مقامات گفتند احتمال وقوع پس‌لرزه‌های بیشتری در چهار روز آینده وجود دارد و به ساکنان هشدار دادند که از بازدید از مقبره اجداد، به ویژه در کوهستان‌ها، در تعطیلات آخر هفته که به‌عنوان چینگ‌مینگ شناخته می‌شود، خودداری کنند. پیش‌بینی باران هم شده است که می‌تواند شرایط سفر در جاده‌های آسیب‌دیده را بدتر کند. یکی از کارشناسان زلزله به نام یی‌ یینگ ون، در دانشگاه «چونگ چنگ» تایوان می‌گوید که اگرچه همگان از زلزله ۷.۴ریشتری صحبت می‌کنند، اما این همه پس‌لرزه بسیار بی‌سابقه بوده است.» او پیش‌بینی می‌‌کند که تا دو هفته آینده این پس‌لرزه‌ها ادامه داشته باشد.