گروه بین‌الملل - گزارش‌های اقتصادی که در روز سه‌شنبه در آمریکا منتشر شد، نمایانگر تاثیر افزایش هزینه‌های انرژی بر بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله تورم و قیمت کالاها بود و این کافی بود تا وال استریت که هر روز شاهد افزایش قیمت نفت است، نگران و پریشان شود و شاخص‌ها تنزل کنند. به گزارش آسوشیتدپرس، اداره کار ایالات‌متحده گزارش هزینه تولیدکننده را منتشر کرد. بر اساس این گزارش شاخص هزینه تولیدکننده در ماه ۲/۰درصد فقط افزایش یافته است. با اینکه این افزایش نسبتا متعادل به نظر می‌رسد؛ اما وال‌استریت به دلیل افزایش پیوسته قیمت نفت نگران است که هزینه بالای تولیدکننده بر درآمد و سود کمپانی‌های بزرگ تاثیر بگذارد و آنها هم این فشار را از طریق افزایش کالاها و خدمات به مصرف‌کنندگان منتقل کنند.

البته وال‌استریت برای این نگرانی یک دلیل روشن در دست داشت. در همین روز بانک گلدمن ساچز گزارش ۱۱درصدی کاهش سود خود در سه ماه دوم سال را منتشر کرد که با اینکه کاهش نسبتا اندکی به نظر می‌رسد و این سود این موسسه به ۲میلیارد دلار بالغ شده است؛ اما از حیث تداوم مرز بانک‌ها و موسسات مالی برای وال‌استریت نگران‌کننده است، به ویژه از آن رو که افزایش قیمت نفت خود مشکل دیگری است که اقتصاد و موسسات مالی هم با آن مواجه هستند و ممکن است ترمیم و احیای این بخش را طولانی سازد.

همچنین وزارت بازرگانی ایالات‌متحده دولت در گزارشی میزان ساخت‌وساز در ماه مه را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، میزان ساخت‌وساز در آمریکا در ماه مه ۳/۳درصد کاهش داشته است. همچنین صدور مجوز ساخت هم ۳/۱درصد تنزل یافته است که نشان از دوام و استمرار کسادی در این بخش از اقتصاد دارد. برای تحلیل‌گران و اقتصاددانان نشانه بهبود اقتصاد باید از مسکن آغاز شود. شاخص سهام داوجونز ۱۰۹ واحد یا ۸۹/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۲۱۶۰ رسید. شاخص استاندارد اندپورز ۹ واحد یا ۶۸/۰درصد ضرر کرد و به واحد ۱۳۵۱ رسید؛ در حالی که شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۱۷ واحد یا ۶۹/۰درصد از دست داد و به واحد ۲۴۵۸ رسید. اما بازار سهام توکیو به دنبال تثبیت موقت ارزش دلار دو برابر و ترقی آن در برابر ین روز چهارشنبه را با سود به پایان برد. تحلیل‌گران معتقدند، با اینکه گزارش‌هایی که درباره اقتصاد ژاپن منتشر می‌شود، هم چشم‌اندازی مبهم را درباره اقتصاد ترسیم می‌کنند؛ اما ین ضعیف در برابر دلار، امیدواری‌هایی برای افزایش سود صادرکنندگان زنده نگه می‌دارد و بنابراین دلیل خوبی برای فعالیت بازار است. دیروز توکیو شاخص سهام نیکی ۱۰۴ واحد یا ۷۳/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۴۴۵۳ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۸ واحد یا ۵۵/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۴۱۰ رسید. در اروپا، فعال‌ترین و معتبرترین بازار سهام یعنی بازار سهام لندن روزگار خوشی ندارد، اما در سه شنبه شاخص PTSE لندن پس از چند روز بداقبالی، ۱۶/۱درصد افزایش یافت. داکس آلمان ۹۸/۰درصد و CAC-۴۰ فرانسه ۶۱/۰درصد ترقی یافتند. در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب اندکی افزایش یافت.