گروه بین‌الملل- روز دوشنبه قیمت نفت به حدود ۶۱ دلار رسید. زیرا پس از آنکه کره شمالی اعلام کرد با موفقیت آزمایش هسته‌ای انجام داده است، فرار از خطر افزایش یافت. قیمت نفت هنوز در محدوده بالاترین سطح خود طی شش ماه گذشته قرار دارد. علت این امر کاهش ارزش دلار و این پیش‌بینی است که سازمان اوپک در نشست روز پنجشنبه خود سقف تولید را تغییر نخواهد داد.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه ژوئن به ۹۵/۶۰ دلار در هر بشکه رسید. روز جمعه ارزش قراردادها با ۶۲ سنت افزایش به ۶۷/۶۱ دلار رسیده بود. کره شمالی روز دوشنبه اعلام کرد یک آزمایش هسته‌ای را با موفقیت انجام داده است و قدرت انفجاری و سطح کنترل تجهیزات هسته‌ای خود را به سطح جدیدی رسانده است. پس از انتشار این خبر بورس‌های آسیا ازجمله شاخص نیکی ژاپن و شاخص کاسپی کره جنوبی سقوط کردند. تحلیل‌گران بر این باورند که کاهش ارزش دلار به افزایش قیمت نفت کمک خواهد کرد. هم‌اکنون قیمت دلار به پایین‌ترین میزان خود طی سال جاری رسیده است.

طی هفته گذشته قیمت نفت حدود ۵/۹ درصد افزایش یافت. علت این امر مشکلات پالایشگاه‌های آمریکا و ناآرامی‌ها در نیجریه بود.

وزیر نفت عربستان سعودی گفت سازمان اوپک در نشست این هفته خود «احتمالاً سقف تولید را حفظ خواهد کرد» و پیش‌بینی کرد تقاضا برای نفت افزایش خواهد یافت و قیمت نفت را به ۷۵ دلار در هر بشکه خواهد رساند.

در دیگر معاملات بورس نیویورک قیمت بنزین به ۸۲/۱ دلار در هر گالن رسید. نفت کوره ۵۱/۱ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۵۱/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید. در لندن نفت خام برنت ۹۹/۵۹ دلار در هر بشکه معامله شد.