بازتاب بمب اتمی دوم کره‌شمالی

گروه بین‌الملل- دیروز کره شمالی مدعی شد که یک آزمایش زیرزمینی هسته‌ای قدرتمند را به انجام رسانده است که بسیار قدرتمندتر از آزمایشی است که در سال ۲۰۰۶ به انجام رسانده بود. خبرگزاری دولتی کره شمالی متن بیانیه‌ای را انتشار داد که در آن آمده است؛ این کشور در تلاش برای تقویت همه جانبه قدرت هسته ای بازدارنده خود در روز ۲۵ مه یک آزمایش هسته ای زیر زمینی را با موفقیت به اجرا گذاشته است. این خبرگزاری در اشاره به نخستین آزمایش اتمی کره شمالی در اکتبر سال ۲۰۰۶، افزود که «آزمایش کنونی در سطحی بالاتر از لحاظ قدرت انفجاری و فن آوری، با امنیت کامل انجام شد.»

این گزارش حاکی از آن است که آزمایش روز دوشنبه «موانع علمی و فنی در راه افزایش بیشتر قدرت تسلیحات اتمی و پیشرفت فن آوری هسته‌ای» این کشور را مرتفع ساخته است.

در گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، هدف از انجام آزمایش اتمی روز دوشنبه «کمک به دفاع از حاکمیت کشور و ملت و سوسیالیسم و تضمین صلح و امنیت در شبه جزیره کره در پیروی از سیاست اولویت قدرت نظامی» عنوان شده است.

در گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی از محل انجام آزمایش زیرزمینی این بمب اتمی نام برده نشده است اما مرکز زلزله شناسی کره جنوبی محل این آزمایش را نقطه‌ای در شمال شرق شهرکیلجو تشخیص داد که مکان نخستین آزمایش کره شمالی هم بود.

مرکز بررسی‌های زمین شناسی آمریکا هم گفته است که در ساعت نه و چهل و پنج دقیقه صبح روز دوشنبه، لرزشی به بزرگی ۷/۴ در مقیاس ریشتر را در نقطه ای واقع در حدود ۳۷۵ کیلومتری پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی، ثبت کرده و وزارت امور خارجه ایالات متحده هم انجام این آزمایش را مورد تایید قرار داده است.

در حالی‌که گزارش دومین آزمایش اتمی کره شمالی همچنان در راس اخبار جهان قرار داشت، ساعاتی بعد خبرگزاری کره جنوبی گزارش کرد که احتمالا کره شمالی یک موشک جدید با برد نزدیک هم آزمایش کرده است. خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد کره شمالی دیروز دوشنبه علاوه بر آزمایش هسته‌ای زیرزمینی، سه موشک کوتاه‌برد دیگر را نیز آزمایش کرد که بر اساس اظهارات مقامات کره شمالی تمام این آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز بوده است. این اقدام کره شمالی با مخالفت برخی کشورها مواجه شده است.

وزارت دفاع کره جنوبی در این باره اعلام کرد که اطلاعاتی در زمینه آزمایش هسته‌ای زیرزمینی کره شمالی ندارد اما «لی میونگ باک» رییس‌جمهوری کره جنوبی به‌دنبال آزمایش هسته‌ای کره شمالی دستور برگزاری نشستی فوق‌العاده برای بررسی فعالیت‌های نظامی این را صادر نمود.

باراک اوباما گفته است «موضوع آزمایش هسته‌ای کره شمالی مایه نگرانی شدید همه ملت‌هاست.» همزمان ژاپن نیز اعلام کرد که مقامات این کشور دستور تشکیل کمیته بحران را صادر کردند و وزارت خارجه ژاپن نیز با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن آزمایش هسته‌ای جدید کره شمالی، خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی این موضوع شد. اتحادیه اروپا اقدام دولت کره شمالی را «نگران‌کننده»، توصیف کرد. «برنار کوشنر» دیروز در آغاز به کار کنفرانسی با موضوع امنیت دریایی در ابوظبی اعلام کرد: «خبر آزمایش هسته‌ای کره شمالی خبر خوبی نیست و ما صریحا این اقدام پیونگ‌یانگ را محکوم می‌کنیم.»

وی افزود: «ما انتظار داریم از جوانب فنی و راهبردی این اقدام کره شمالی اطلاعات بیشتری بدست آوریم.» برنامه های هسته ای کره شمالی از سال ۲۰۰۴ موضوع اجلاش شش جانبه‌ای با شرکت این کشور، ایالات متحده، ژاپن، کره جنوبی، روسیه و چین بود که در سال ۲۰۰۷، به امضای توافقنامه‌ای منجر شد که بر اساس آن، دولت کره شمالی توقف این برنامه‌ها را در برابر دریافت کمک های اقتصادی و فنی خارجی پذیرفت و حتی برج خنک کننده یکی از رآکتورهای هسته‌ای خود را در برابر دوربین‌های تلویزیونی منفجر کرد. کره شمالی دلیل نادیده گرفتن این توافقنامه را خلف وعده کشورهای امضاکننده به خصوص آمریکا در اعطای کمک‌های اقتصادی عنوان کرد.