جهان در هفته پیش‌رو - ۵ خرداد ۸۸

احتمال اعلام ورشکستگی جنرال موتورز

گروه بین‌الملل- شرکت خودروسازی جنرال موتورز اگر امروز سه‌شنبه با صاحبان اوراق قرضه به توافق نرسد اعلام ورشکستگی می‌کند.

به طلبکاران در ازای ۲۷میلیارد دلاری که به جنرال موتورز قرض داده‌اند ۱۰درصد از سهام مالکیت این شرکت پیشنهاد شده است. اگر بیش از ۹۰درصد از صاحبان اوراق قرضه با این پیشنهاد موافقت کنند شرکت جنرال موتورز فعلا با فصل ۱۱ قانون حمایت روبه‌رو نمی‌شود و اقداماتی را آغاز خواهد کرد که دولت اوباما امیدوار است تجدید ساختاری سریع باشد. البته این پیشنهاد در مقایسه با ۵۰درصد سهم برای دولت و ۴۰درصد سهم برای اتحادیه‌ها غیرمنصفانه است. اصلاح کمیسیون اوراق بهادار و ارز آمریکا

برنامه‌های دولت آمریکا برای اصلاح کمیسیون اوراق بهادار و ارز اعلام خواهد شد. این ناظر مالی آمریکا که نظارت بر وال‌استریت و حفاظت از سرمایه‌گذاران آمریکایی را به عهده دارد به دلیل ناکامی در پیش‌بینی فروپاشی مالی در سال گذشته و ناتوانی در پی‌بردن به برنامه کلاه‌برداری مادوف، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. یک رژیم نظارتی جدید می‌تواند قدرت بیشتری به فدرال رزرو بدهد و آژانس جدیدی را برای حمایت از منافع سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

سفر محمود عباس به آمریکا

روز پنجشنبه ۲۸ مه محمود عباس رییس تشکیلات خودگران فلسطین برای ملاقات با باراک اوباما و بحث درباره احتمال صلح با رژیم صهیونیستی به واشنگتن سفر خواهد کرد. این ملاقات حدود یک هفته پس از سفر نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا صورت خواهد گرفت. اوباما اظهار کرده است آمریکا به زودی برنامه جامع صلح را برای این منطقه اعلام خواهد کرد.

کنفرانس ذخیره‌سازی کربن

پس از اجلاس کسب وکارهای جهان درباره تغییرات آب وهوا درهفته گذشته، روز چهارشنبه ۲۷ مه نشستی کوچک‌تر اما بسیار مهم در شهر برگن نروژ برگزار می‌شود.دراین کنفرانس که توسط دولت نروژ و آژانس بین‌المللی انرژی برگزار می‌شود درباره ضبط و ذخیره‌سازی گاز کربن بحث خواهد شد. هدف این تکنولوژی برداشتن و ذخیره کردن کربن از نیروگاه‌ها به منظور جلوگیری از انتشار آن در اتمسفر و منجر شدن به گرمایش زمین است. اما این تکنیک در مقیاس تجاری امتحان نشده است و بسیار گران است.