هیلاری کلینتون مسوولیت واقعه بنغازی را پذیرفت

عکس: رویترز

به باور تحلیلگران سیاسی این اقدام تصمیمی برای کاهش فشار‌های سیاسی بر اوباما در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری است

گروه بین‌الملل- هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در مصاحبه‌ با شبکه سی‌ان‌ان گفت که مسوولیت آنچه ماه گذشته در کنسولگری آمریکا در بنغازی اتفاق افتاده متوجه او است، نه کاخ سفید. به گزارش بی.‌بی.‌سی، بیش از یک ماه پیش و در پی انتشار فیلم موهن به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) که خشم مسلمانان را برانگیخته بود، حمله مهاجمان مسلح به کنسولگری آمریکا در بنغازی به کشته شدن سفیر و سه دیپلمات دیگر این کشور منجر شد.

در این حمله که روز سه‌شنبه ، یازدهم سپتامبر رخ داد، کریس استیونز، سفیر آمریکا در لیبی به همراه سه آمریکایی دیگر کشته شدند.

هیلاری کلینتون در همین‌باره گفت که باراک اوباما، رییس‌جمهوری و معاون او جو بایدن مسوول تامین امنیت دیپلمات‌ها نیستند، او تاکید کرد: «مسوولیت بیش از ۶۰ هزار کارمند وزارت خارجه که اینجا و آنجای جهان هستند با من است.»خانم کلینتون همچنین افزود: «مسوولیت من این است که این اتفاق هرگز تکرار نشود و فعالیت دیپلمات های آمریکایی در نقاط خطرناکی مانند بنغازی متوقف نشود.»

این اظهارنظر پس از بالا گرفتن انتقادات از عملکرد دولت اوباما درباره تامین امنیت دیپلمات‌هایش انجام می‌شود.

به نظر می‌رسد کلینتون خواسته است در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو در ۶ نوامبر -۱۶ آبان ماه- از فشاری که بر باراک اوباما وارد می‌شود، بکاهد. انتقاد از عملکرد دولت در جریان واقعه بنغازی یکی از مواردی است که میت رامنی، رقیب جمهوری‌خواه، از آن برای زیر سوال بردن سیاست خارجی اوباما بهره می‌برد.

رامنی بر این باور است که دولت اوباما اقدامات امنیتی لازم را برای تامین امنیت دیپلمات‌ها انجام نداده و درک نادرستش از ماهیت آن حمله به مرگ دیپلمات‌ها منجر شده است.

کلینتون می‌گوید رییس‌جمهوری و معاون او در جریان تصمیمات جزئی و ویژه‌ای که توسط کارشناسان امنیتی گرفته می‌شود، نیستند. یکی از محورهای اصلی حمله جمهوری‌خواهان به اوباما در این زمینه توضیحات متفاوتی است که دولت او در مقاطع مختلف درباره واقعه بنغازی ارائه کرده است.

دولت اوباما ابتدا اعلام کرد که حمله به کنسولگری با برنامه‌ریزی قبلی انجام نشده بوده، اما بعدتر آن را یک حمله تروریستی برنامه‌ریزی‌شده توسط گروهی مرتبط با القاعده دانست.کنگره آمریکا وزارت خارجه را برای انتشار اطلاعات مرتبط با حمله به کنسولگری در بنغازی تحت فشار

گذاشته است. هفته گذشته چند نفر از مقامات وزارت خارجه با حضور در کنگره گفتند که درخواست کنسولگری بنغازی از وزارت خارجه برای اقدامات امنیتی بیشتر مورد توجه قرار نگرفته است.

جو بایدن، معاون اوباما، در مناظره هفته گذشته با پل رایان، معاون رامنی، گفت که کاخ سفید در جریان درخواست محافظت بیشتر نبوده است.

سخنان کلینتون در مورد بنغازی با واکنش سه سناتور جمهوری‌خواه که عضو کمیته خدمات نیروهای مسلح سنا هستند، روبه‌رو شده است.

سناتور جان مک کین، سناتور گراهام لیندسی و سناتور کلی آیوت گفتند در شرایطی که کاخ سفید سعی دارد از هرگونه مسوولیت‌پذیری در قبال حمله بنغازی اجتناب کند، سخنان کلینتون در مورد بنغازی قابل ستایش است.

آنها افزودند: «مسوولیت امنیت تمام آمریکایی‌ها که در سراسر جهان در خدمت ملت آمریکا هستند، در نهایت برعهده فرمانده کل قوا است.»