گروه بین‌الملل- تلاش ارتش لیبی برای تصرف بندر مصراته در غرب طرابلس شدت یافته است.

به گفته مخالفان حکومت لیبی، سرهنگ معمر قذافی برای بازپس گرفتن این شهر در پی به راه انداختن یک بحران انسانی است. مصراته در دو ماه گذشته در اختیار مخالفان حکومت لیبی بوده است. این شهر ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. مخالفان سرهنگ قذافی از ناتو خواسته‌اند برای نجات غیرنظامیان در مصراته بیشتر تلاش کند. به گزارش بی‌بی‌سی، همزمان، نبرد میان ارتش لیبی و شورشی‌ها در شرق لیبی نیز به شدت ادامه دارد.

گزارش‌ها بیانگر کشته شدن چند نفر از شبه نظامیان مخالف حکومت لیبی در نبرد سنگین در جاده میان شهرهای اجدابیا و بریقه است. گزارش‌های دیگر بیانگر شنیده شدن صدای توپ‌های ضدهوایی در طرابلس، پایتخت لیبی است؛ ولی خبری درباره خرابی و تلفات احتمالی ناشی از حمله هوایی یا موشکی منتشر نشده است.

حمله با کاتیوشا

مخالفان معمر قذافی از هدف قرار گرفتن منطقه صنعتی شهر مصراته به وسیله راکت‌های کاتیوشا خبر داده‌اند.

به گفته آنها، تاکنون چند شهروند غیرنظامی در اثر اصابت راکت کاتیوشا جان خود را از دست داده‌اند.

بر این اساس، راکت‌های کاتیوشا باعث مرگ هشت نفر در صف یک نانوایی و پنج نفر در یک کارخانه لبنیات شده ‌است.

این در حالی است که به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، ارتش لیبی در گلوله باران مناطق مسکونی مصراته، از خمپاره‌های خوشه‌ای که منع بین‌المللی دارد، استفاده کرده است.

دولت لیبی این اتهام را به شدت رد کرده است؛ دولت لیبی می‌گوید برای کمک به مردم جنگ‌زده مصراته آمادگی دارد. تاکنون صدها نفر از اهالی آسیب دیده این شهر برای درمان به ترکیه منتقل شده‌اند و امیرنشین قطر نیز در حال کمک رسانی پزشکی به یک هزار مصدوم دیگر است که از راه دریا به بیمارستان‌های بنغازی منتقل شده‌اند.

ناتو می‌گوید: هدف قرار دادن نیروهای سرهنگ قذافی در مناطق شهری کار خطرناک و مشکلی است.

این سازمان از انهدام دو تانک ارتش لیبی در مصراته در روز جمعه خبر داده است.

ویلیام هیگ، وزیر امورخارجه بریتانیا خواهان سرعت عمل ناتو برای پیشگیری از کشتار غیرنظامیان در مصراته شده است.

این در حالی است که نشست روز جمعه ناتو نتوانست کشورهای غیرفعال در ائتلاف بین‌المللی را برای اختصاص هواپیمای نظامی و دیگر تجهیزات برای عملیات در لیبی متقاعد کند.